صورتجلسه کمیته توسعه صادرات انجمن صادرکنندگان صنعتی،

معدنی و خدمات مهندسی مورخ 1390/10/18

بدلیل مشکلات فراروی صادرکنندگان عضو و احساس نیاز جهت طرح پاره‌ای مسایل بصورت رودر رو با مدیران و مسئولین دولتی از جمله دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران – اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی- سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران جلسه کمیته توسعه صادرات انجمن صادرکنندگان از ساعت 5/2 لغایت 5/5 بعدازظهر روز یکشنبه مورخ 18/10/90 با حضور تعدادی از مدیران شرکتها (بشرح لیست پیوست) و باحضور جناب آقای صادق و جناب آقای تقوی از اداره کل صادرات گمرک – جناب آقای رضایی ثمرین از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران و جناب آقای بازاری و همراهان ایشان از سازمان توسعه تجارت ایران (بدون حضور نماینده استاندارد) در دفتر انجمن صادرکنندگان برگزار شد و خلاصه مذاکرات مطروحه بشرح زیر بوده است:‌

1- ابتدا آقای پورقربان دبیرکل انجمن صادرکنندگان از حضور مسئولین محترم که کماکان با روی خوش از دعوت انجمن استقبال می‌نمایند و برای گفتگوی حضوری با صادرکنندگان در جلسه حضور پیدا می‌کنند تشکر نموده و سوالات مکتوبی را که توسط شرکتهای عضو به انجمن واصل شده بود مطرح نمودند، این سوالات اغلب در خصوص مسایل و مشکلات صدور فرآورده‌های لبنی- نفتی و دارویی از گمرکات کشور بوده که بعضاً ادارات استاندارد نیز با عملکرد خود به پیچیدگی‌های آن افزوده بودند مطرح گردید.

2- سپس جناب آقای علیخانزاده مدیرعامل شرکت رنگ الوان در خصوص هزینه‌سازی برخی سازمانها از جمله انبارهای عمومی برای شرکتهای تولیدی و صادراتی و جایگاه این تشکیلات سوالاتی را مطرح نمودند و در خواست نمودند که خوبست نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط در جلسات مربوط به تعیین ارزش و تعرفه درگمرک حضور فعال داشته باشند. ایشان هم چنین جهت راه‌اندازی روش‌های نوین درگمرک و کاهش زمان تشریفات امور گمرکی در صادرات و واردات و هم چنین خواسته نامعقولی که سازمان استاندارد برای دارا بودن گواهی استاندارد برای رنگهای صادراتی دارند توضیحاتی را در جلسه مطرح کردند که متاسفانه عدم حضور نماینده سازمان استاندارد علیرغم دعوت کتبی و تلفنی موجب شد تا پاسخی را در این زمینه دریافت نکنند.

3- سپس آقای صادق معاون محترم دفتر صادرات گمرک در خصوص تک تک سوالات مطرح شده پاسخ گفتند و تایید کردند که انشاء ا… بسیاری از مشکلات فعلی در قانون جدیدگمرک که از سال 91 اجرایی خواهد شد و در حال حاضر آئین نامه‌های آن در حال تهیه است رفع خواهد شد. آقای صادق تاکید نمودند که متاسفانه صدها پرونده تخلف در گمرک موجود است که اجازه نمیدهد هر کالایی از مسیر سبز وارد یا خارج شود لیکن گمرک سعی دارد در خصوص خروج کالاهای فاسد شدنی از جمله لبنیات تسریع نماید. ایشان بسیاری از نکات مطروحه توسط صادرکنندگان را ناشی از اعمال مقررات و قوانینی دانستند که دستور اجرای آن از سوی سازمان استاندارد و یا سایر نهادهای دولتی به گمرک داده شده است. آقای صادق در خصوص انبارهای عمومی اعلام کردند که گمرک نیز با این انبارها مشکل دارد و قاعدتاً نرخ تعرفه‌های آن باید بصورت مدون ابلاغ شود. ایشان قول دادند که در این خصوص با دفتر واردات مذاکره نمایند، هم چنین اضافه کردند که امکان حضور نماینده انجمن‌های تخصصی در دفتر ارزش یابی گمرک ایران وجود دارد.

4- آقای بازاری مدیرکل توسعه صادرات کالا از سازمان توسعه تجارت نیز ضمن پاسخ به برخی شبهات اعلام کردند که گمرک همکار بسیار خوبی برای صادرات و سازمان توسعه تجارت می‌باشد و انتظار دارند با صادرکنندگان خصوصاً صادرکنندگان نمونه همکاری بیشتری مبذول نمایند.

5- آقای مهندس بیات مدیرعامل شرکت شیمیایی سینا از عدم همکاری برخی از سازمان ها خصوصاً آزمایشگاه شرکت نفت در طولانی کردن پروسه صادرات و هزینه تراشی بیهوده برای شرکتها جهت انجام یک آزمایش یک هفته‌ای که 5/4 ماه آنرا طول می‌دهند مطالبی را اظهار داشتند و اضافه کردند که قاعدتاً گمرک دوغارون براساس بخشنامه باید راساً مشکل صادرکنندگان را برطرف نماید لیکن کاملاً متفاوت از گمرکات دیگر عمل می‌کند. و صاردات را دچار شبهه قاچاق می‌کنند که آثار آن دامنگیر صادرکننده می‌شود. که در اینجا آقای صادق در پاسخ آقای بیات اظهار داشتند که سوء استفاده برخی از افراد و گاهی مسایل امنیتی موجب این سخت‌گیریها در گمرک دوغارون می‌باشد.

6- آقای وصالی از شرکت ایران گلاب در خصوص غیر واقعی بودن ارزش کالاهای ورودی در گمرکات و مشکلات فعلی نرخ ارز و همچنین آقای فاضلی از شرکت کلر پارس مشکل ورود و خروج سیلندرهای صادراتی و وارداتی و حمل یکسره محصول شرکت خود را مطرح کردند که سالهاست ادامه دارد و تاکنون نتوانسته‌اند به راه حلی اساسی دست پیدا کنند که در اینجا آقای پورقربان ضمن درخواست از آقای بازاری و آقای صادق تقاضا کردند برای پیدا کردن راه حلی جهت شرکت کلر پارس برای ورود و خروج سیلندر جلسه مشترکی برگزار نمایند و یا از طریق کارگروه توسعه صادرات راهکاری مصوب و ابلاغ گردد.

7- سرکار خانم مقیمی مدیرعامل شرکت حمل و نقل سدیدبار و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در اینجا توضیحات مبسوطی در خصوص نحوه حمل و تردد کانتینر و ظروف بسته بندی برای صادرات بیان کردند و اشاره کردند که لزوماً این مشکل با بیمه بر طرف می‌شود و اضافه کردند که این مطالب را در اتاق بازرگانی و کمیسیون حمل و نقل به جناب آقای معمار نژاد رئیس کل گمرک ایران نیز منتقل خواهند کرد.

8- از آنجا که در جلسه اشاره شد که فقط بیمه معلم باید بیمه نامه صادر نماید، آقای صادق توضیح دادند که برای گمرک بیمه‌ها فرقی ندارند لیکن تا کنون غیر از بیمه معلم ، بیمه دیگری داوطلب بیمه ظروف صادراتی نشده است . چنانچه داوطلب بشوند گمرک استقبال خواهد کرد.

9- آقای یعقوبی از شرکت کاچیران که یکی از شرکتهای صادرکننده نمونه و تولیدکننده چرخ خیاطی با تکنولوژی بالایی برای صادرات حتی با نام و برندهای معتبر بین المللی می‌باشد در اینجا مشکلی را مطرح کردند که متاسفانه بعلت عدم حضور نماینده استاندارد پاسخ لازم را دریافت نکردند. لیکن آقای تقوی از گمرک ایران که در جلسه حضور داشتند توضیح دادند که تولید و صادرات هرکالایی با هربرندی از کشور مجاز است بشرطی که از صاحب برند اجازه کتبی داشته باشید.

10- آقای قاسمی از شرکت توس چینی در خصوص معیارهای متفاوت وزن کارتن های بسته بندی در گمرکات مشهد و آستارا، آقای کلانی از شرکت لبنی کاله در خصوص قطع یارانه به کشتی‌رانی والفجر سئوالات خود را مطرح کردند که آقای صادق و آقای بازاری پاسخ‌ دادند.

11- در خاتمه این نشست جناب آقای نجمی از شرکت پاکسان اظهار امیدواری کردند که بتوانند در آینده نزدیکی جلسه‌ای با مدیران استاندارد داشته باشند و سپس جناب آقای رضایی معاون توسعه تجارت خارجی استان تهران ضمن توضیح نکاتی در خصوص جوایز صادراتی و نحوه پرداخت آن در طی ماه آینده از حضار درخواست کردند چنانچه مشکلی در خصوص پرونده‌های خود دارند به دفتر ایشان مراجعه نمایند و سرانجام از انجمن خواستند که در صورت تمایل اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران می‌تواند جلسه‌ای را با مدیران استاندارد هماهنگ نمایند که صادرکنندگان بتوانند با طرح سئوالات خود پاسخ‌های لازم را از استاندارد دریافت نمایند.

این جلسه در ساعت 5/5 بعدازظهر خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *