کمیته تخصصی انجمن صادرکنندگان از ساعت 3 بعدازظهر روز یکشنبه مورخ 27/9/90 با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان و مدیران شرکتهای مهندسی عضو انجمن و مشارکت صمیمانه جناب آقای دکتر بهمن وکیلی مدیرعامل بانک توسعه صادرات باتفاق همراهان ایشان جناب آقای مرتضی اکبری- جناب آقای هوشنگ گودرزی و سرکار خانم تندرو و هم چنین جناب آقای بهمن منتی از صندوق ضمانت صادرات و آقایان محمد امین کوه بر و حسین بدری از سازمان توسعه تجارت ایران در دفتر انجمن برگزار گردید.

1- ابتدا آقای پورقربان دبیرکل انجمن صادرکنندگان ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور میهمانان محترم اظهار داشتند با وجودی که قرار بود چنین جلسه‌ای حدود 2 ماه قبل در دفتر آقای دکتر وکیلی در بانک توسعه صادرات منعقد شود که بعلت سفر ایشان تشکیل نگردید امروز این نشست در انجمن برگزار شده که مسایل و مشکلات معتنابهی را که صادرکنندگان خدمات مهندسی با آن مواجه هستند با ایشان در میان می‌گذاریم و جناب آقای مهندس زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن با طرح نقطه نظرات خود، مدیریت جلسه را نیز بعهده خواهند داشت.

2- سپس آقای مهندس بهروز زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن ضمن تقبل اداره جلسه، نظرات خود را در خصوص مسایل مبتلا به شرکتهای مهندسی در کشور های دیگر شامل مشکل‌ ترانسفر و نقل و انتقالات مالی- تسهیلات اعتبار خریدار و بسته حمایتی دولت که مسکوت مانده است مطرح نمودند و از حضور آقای دکتر وکیلی و سایر مهمانان در این جلسه تشکر و قدردانی کرده واظهار امیدواری کردند که با حضور اعضای حاضر جلسه دستاوردی هم داشته باشد.

3- در اینجا آقای دکتر وکیلی ضمن طرح مقدماتی از فعالیت‌های بانک توسعه صادرات از آقای مهندس زنگنه درخواست کردند که خوبست ابتدا تعدادی از حضار محترم سوالات خود را مطرح نمایند تا ایشان ضمن پاسخگوئی ادامه مطلب را بیان کنند. و در اینجا آقای مهندس زنگنه از حضار درخواست نمودند تا بطور خلاصه سوالات خود را مطرح فرمایند.

4- آقای دکتر حجیجی از شرکت مهندسی ژیان در خصوص بازار افریقا و نرخ‌های نامناسب بانک توسعه صادرات برای آن بازار- آقای مهندس صنوبری از شرکت مهاب قدس در خصوص راهکارهای نقل و انتقالات مالی در بازار افغانستان و سوریه و هم چنین همکاری با بانک آرین در کابل- آقای نوروزیان مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ایران درمورد جرایم و اقساط معوق– آقای شعبانی در خصوص مبانی قانونی همکاری صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات- آقای زارع از شرکت صا ایران در مورد عدم تحویل ارز موجود شرکت در بانک ها به شرکت و مشکل دریافت ضمانت نامه برای افریقا سوالات خود را مطرح نمودند.

5- سپس آقای دکتر وکیلی پس از استماع این بخش از سوالات به حضار پاسخ گفتند. ایشان در خصوص اعتبار خریدار اظهار داشتند که کشوری باید بگوید که بازپرداخت را انجام می‌دهد سپس دولت یا صندوق خط اعتباری برای آن کشور با ضوابطی تعیین نموده و بانکی هم معرفی ‌شود تا موضوع کارگزاری برقرار شود ولی چنانچه همکاری بین بانکی وجود نداشته باشد نمی‌شود کاری کرد و امیدواریم که با پایان این تحریم‌ها بشود این خطوط اعتباری را برقرار کرد. ایشان اضافه کردند که اکنون نه تنها با برخی از کشورها بلکه با کشورهایی که دم از دوستی هم می‌زنند مثل ونزوئلا و سوریه هم مشکل نقل وانتقالات وجود دارد بنابراین توصیه نمودند که در هرمورد و هر کشور برای انتقال پول باید به بانک توسعه صادرات مراجعه نمائید تا راه حل هر موردی بطور مشخص با شما در میان گذاشته شود.

ایشان در خصوص نرخ بانک توسعه صادرات اظهار داشتند که این نرخها کف نرخهای ریالی است که بین 11 تا 14 درصد می‌باشد و در خصوص نرخ‌های ارزی هم اشاره نمودند که نرخهای ارزی برای صادرکنندگان نمونه، لایبر باضافه 5/4 و برای سایر صادرکنندگان باضافه 5 تا 6 درصد است و حتی اضافه کردند که الان کشوری مثل بلاروس از ما ارز با نرخ ده درصد می‌خواهد که بانک نمی‌دهد- هم چنین چون بازپرداختها در افریقا با تنفسی 3 تا 4 ساله طولانی می‌شود و نرخهای 5/1 تا 2 درصدی می‌خواهند مقرون به صرفه برای بانک نیست ولی درعین حال با وجود مشکلات فعلی بانک با کشورهایی مثل کینا- سودان و موریتانی کار می‌کند.

ایشان در خصوص معوقات و بخشش جرایم اظهار داشتند که جرایم در بانک بخشوده می شود بشرطی که شرکتها مراجعه کنند و هم معوقات را تقسیط نمایند و پرداختها را انجام دهند آنوقت آخرین اقساط حذف و وصول نخواهد شد.

هم چنین مقرر شد آقای وصالی موضوع مطروحه خود را شخصا به بانک مراجعه نمایند- و یکی از پیشنهادات ایشان هم این بود که حتی الامکان شرکتهای مهندسی عملیات کاری خود را در کشورهای خارجی خصوصاً افریقایی تهاتری انجام دهند یعنی اگر بتوانند مثلاً در قبال انجام پروژه‌ای امتیاز بهره‌برداری از معدنی را دریافت نمایند مشکل دریافت‌ها و پرداخت‌ها اندکی حل خواهد شد.

6- در اینجا آقای گودرزی و هم چنین آقای دکتر اکبری هم از بانک توسعه صادرات به برخی از شبهات حاضرین پاسخ گفتند از جمله در خصوص بانک توسعه اسلامی و نرخهای مختلفی که در افریقا اعمال می‌شود اشاره نمودند که بسیاری از کشورهای زیر صحرا در افریقا فقیرند و قدرت بازپرداخت ندارند اما در عین حال بانک با سایر کشورهای افریقایی مراوداتی دارد و در خصوص انجام کار بصورت تهاتری توصیه بیشتری نمودند.

7- در اینجا آقای یزدانی از شرکت کابلهای مخابراتی شهید قندی ضمن توصیه به بانک توسعه صادرات که فعلاً بهترین بازار برای ما بازار عراق است که هم کار دارد و هم پول، اشاره نمودند که ایران باید سهم بیشتری از خدمات مهندسی در بازار عراق را تقبل نماید.

8- آقای نوری از شرکت نسترن الکتریک که یکی از شرکتهای فعال در افریقا خصوصاً در الجزایر می باشد اشاره کردند که خوبست بانک توسعه صادرات ، مطالبات شرکتهای مهندسی از جوایز صادراتی را بعنوان پشتوانه وام و تسهیلات بانکی قبول نمایند که آقای وکیلی در این مورد قول مساعد دادند.

9- سپس آقای منتی از صندوق ضمانت صادرات ، با تشریح خدمات صندوق برای حضار اعلام کردند که صندوق ضمانت صادرات آمادگی دارد با همکاری انجمن صادرکنندگان نشستی را با حضور تمامی اعضای انجمن برگزار نماید تا بتواند خدمات خود را به اعضای انجمن معرفی کند.

10-در پایان آقای مهندس زنگنه با جمع‌بندی مطالب مطروحه در جلسه، از دبیرخانه انجمن خواستند که خوبست از بانک توسعه صادرات – صندوق ضمانت صادرات – سازمان توسعه تجارت بخواهیم که نمایند‌ه‌ای را جهت حضور مستمر در کمیته تخصصی مهندسی انجمن معرفی نمایند ، تا ایشان ضمن حضور مرتب در انجمن با مسایل شرکتهای مهندسی بیشتر آشنا شده و بتوانند بدرستی خواسته‌های فعالان اقتصادی در بخش مهندسی را به مدیران ارشد خود منتقل نمایند. هم چنین مقرر شد با مدیران بانک ، صندوق و سازمان توسعه تجارت نیز مصاحبه‌هایی بعمل آید و در نشریه (دنیای صادرات) درج گردد.

این جلسه با تشکر از حضار در ساعت 15/5 بعدازظهر خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *