تشکل تخصصی صادرات

دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: قبلا حدود ۹ تا ۱۰ درصد از بازار عراق دست تجار ایرانی بود اما طی چهار سال گذشته این رقم افزایش یافت و پارسال به ۱۹.۷ درصد رسید. همچنین ترکیه که ۲۵ درصد از بازار این کشور را در دست داشت سهمش به حدود ۲۱ درصد کاهش یافت.

ابراهیم رضازاده در گفت‌وگو اظهار کرد: طبق آمار، ۳۷ درصد از صادرات ایران به عراق به کالاهای کشاورزی، مواد غذایی و انواع میوه‌جات مانند هندوانه، گوجه و خیار مربوط می‌شود.

رایزن اقتصادی سابق ایران در عراق همچنین عنوان کرد: محصولاتی مانند انواع کنسرو، رب گوجه فرنگی، مرغ، تخم مرغ، گوشت و محصولاتی از این دست صادرات قابل توجهی به عراق دارند و پس از موادغذایی بیشترین حجم صادرات ایران به عراق به مصالح ساختمانی مانند میلگرد، کاشی، سرامیک، آهن‌آلات و کولرهای آبی مربوط می‌شود.

جولان کولرهای آبی ایران در عراق

رضازاده با بیان این که بخش قابل توجهی از بازار کولر آبی عراق در اختیار ایران قرار دارد، گفت: در چهار ماه اول سال جاری کولرهای آبی اولین قلم صادراتی ایران به عراق محسوب می‌شده‌اند.وی همچنین عنوان کرد: البته برای حفظ و توسعه صادرات به این کشور همسایه لازم است از نظر کیفیت نیز کالاها مورد بررسی قرار گیرند.در این میان دولت عراق از سال ۱۳۹۰ به بازرسی کالاهای وارداتی پرداخته و برای آنها گواهی واردات صادر می‌کند با این حال گاه در برخی موارد شاهدیم که صادرکنندگان کشور به این بازار نگاه کوتاه مدت داشته و کیفیت چندان خوبی برای کالاهای خود در نظر نمی‌گیرند. البته در بیشتر موارد این موضوع به دلیل سفارش تاجران عراقی صورت می‌گیرد و از تولید کننده ایرانی خواسته می‌شود با شرایطی خاص به تولید بپردازد.

دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: برخی نیز نگاه کوتاه مدت به این بازار دارند، اما توصیه ما آن است که برای حفظ برند ملی ایران، شرکت‌های مختلف تلاش کنند کیفیت خود را در حد مناسب نگه داشته و زیر بار درخواست‌های غیرمتعارف تجار عراقی نروند تا در آینده برند آنها در بازار عراق ارزش افزوده مضاعف داشته باشد.

بخش عمده بازار عراق در دست ترکیه

رایزن سابق اقتصادی ایران در عراق همچنین عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در بازار صادراتی عراق، ترکیه با در دست داشتن ۲۵ درصد از سهم بازار رقم بالایی را به خود اختصاص می‌داد که این رقم در سال گذشته به حدود ۲۱ درصد رسیده است.

وی در عین حال اظهار کرد: چین نیز در این بازار تقریبا همپای ما حرکت می‌کند، اما در مورد ترکیه باید توجه داشت که قدرت صادرات این کشور پنج برابر ما بوده و قیمت تمام شده آنها نیز در اکثر مواقع کمتر از ماست.از سوی دیگر ترکیه از ابتدا به عراق صادرات داشته است اما ما پس از سقوط صدام صادرات خود را آغاز کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *