تشکل تخصصی صادرات
کشور با تولید و صادرات آباد می شود نه مصرف و واردات

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بر لزوم استفاده درست از ظرفیت های صنعتی استان تاکید کرد و گفت: کشور با تولید و صادرات آباد می‌شود نه با مصرف و واردات، باید تولید ملی را رونق بخشید و از آن حمایت کرد.

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در نشستی در دفتر خبرگزاری ایسنا، با اشاره به مباحث اقتصادی و ظرفیت‌های استان مرکزی، تصریح کرد: استان در همه زمینه‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات ظرفیت‌های بالایی دارد، در حقیقت می‌توان استان مرکزی را کارخانه بزرگی در نظر گرفت که باید مجموعه ای از فعالیت‌های اقتصادی را به انجام برساند، اما نرخ بهره‌وری نیروی کار یکی از عوامل مهم در این کارخانه است که متاسفانه این نرخ در کشور بسیار پایین است و باید در زمینه ارتقای آن تلاش کرد.

وی گفت: نرخ بهره‌وری نیروی کار در دنیا تا ۱۷۳ می‌رسد، اما ایران ۶۵ است و در واقع ورودی و خروجی در این حوزه تعادل ندارد، شرق دور یکی از مباحث مهم در موفقیت‌های اقتصادی خود را مسئله نرخ بهره‌روی می‌دانند و در ایران نیز باید در این راستا تدبیر کرد. این موضوع از مجلس دوم پیگیری شد و در سیاست‌های برنامه دوم ۱۶ بند برای بهره‌وری درج و سازمان بهره‌وری تشکیل شد، اما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و باید درخصوص برق، آب، نیروی انسانی و مجموعه منابع برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

امام جمعه اراک با تاکید بر توجه به صادرات غیر نفتی اظهار کرد: خوشبختانه استان مرکزی ظرفیت خوبی در صادرات غیر نفتی دارد، اما بازار صادرات باید پایدار و بادوام باشد، نمی‌توان یک روز صادرات داشت و یک روز متوقف شد. در حوزه صادرات نمی‌توان کشورهای وابسته را در میانه راه رها کرد، چراکه اگر رها شوند یا باید خسارت وارد شده به آنها را جبران کرد یا باید خسارت از دست رفتن آنها را پذیرفت چراکه در این شرایط آنان دیگر هیچ‌گاه مشتری و خواهان ما نخواهند بود.

وی با بیان اینکه صادرات نباید به معنای فرار سرمایه باشد بلکه سرمایه صرف شده باید بازگردد، افزود: منابع صادرات غیرنفتی باید به کشور برگردد و باید برای صادرات برنامه‌ریزی داشت. در استان مرکزی صادرات صنعتی، نفت، گاز، پتروشیمی، نفت، محصولات کشاورزی هر کدام یک دنیای خاص خود را دارد، به عنوان مثال صادرات کشمش زعفران، گل و گیاه، سنگ، انار ساوه، پسته زرندیه می‌تواند هر کدام بازاری را برای ما ایجاد کند و حتی استان مرکزی هلندی در عرصه گل و گیاه باشد، ظرفیت‌های این استان بسیار است و باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را برد.

دری‌نجف‌آبادی اضافه کرد: شرکت آونگان یک واحد صنعتی تولید دکل‌های فشار قوی بوده است، اما در حال حاضر حدود ۱۵ سال است که خاک می‌خورد و در واقع به قبرستانی بدل شده است، این شرکت کودکی در مرحله رشد بود که به قبرستان تبدیل شد، این کارخانه امروز باید یکی از صادرکنندگان عمده دکل فشار قوی به کشورهای مختلف می‌بود ولی در حال حاضر خاک می‌خورد و این در حالی است که می توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه، صداوسیما، رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها باید در راستای معرفی این ظرفیت‌ها و صادرات تلاش کنند، بر لزوم تولید کالای با کیفیت و توجه به شاخص های صادرات کیفی تاکید کرد و گفت: برای مثال نمی‌توان کشمش را داخل گونی به بازار جهانی ارسال کرد بلکه باید بسته‌بندی مناسب با بهترین کیفیت انجام گیرد یا به بهترین شکلات‌ها تبدیل شود و بازار آلمان و فرانسه را در اختیار بگیرد، اینجاست که در واقع کار اساسی صورت گرفته است .

نماینده‌ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به ظرفیت عظیم تولید خرما در کشور و با بیان اینکه می‌توان با بسته‌بندی مناسب سالی ۵۰۰ هزار تن صادرات خرما را انجام داد، افزود: باید این صادرات با قیمت و کیفیت واقعی انجام گیرد نباید به تولیدات خود چوب حراج بزنیم. نباید به عنوان مثال انگور را کنار جاده ریخت، خشک کرد و صادر کرد، این رویه جواب نمی‌دهند و حتی بازار داخل هم از چنین محصولی استقبال نمی‌کند بلکه باید این انگور با دستگاه‌های مناسب خشک شود، بسته‌بندی شود، سُورتینگ شود و با کیفیت مناسب و در قالبل صدها نوع کالای مناسب صادر شود، می‌توان سر هر سفره کشورهای اروپایی کشمش ایران و شکلات ایران جای داشته باشد و این مهم قطعا در خصوص انواع میوه‌های فصلی قابل تسری است، منوط بر اینکه بدون عیب و با کیفیت ارسال شود.

دری‌نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه نباید محصول خوب را بد مخلوط کرد و این یکی از مهمترین افزود: بازار روسیه بازار ۱۵۰ میلیون نفری است که فرصت بسیار خوبی برای ماست، اما زمانی که روسیه بازار ترکیه را تحریم کرد و سراغ ایران آمد، ما نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. باید در این زمینه خود را سازماندهی و قوی کنیمو در این راستا بحث صادرات برای کشور حیاتی است.

وی تصریح کرد: در بحث بهره‌وری نیروی کار باید موضوع کار، تولید و فعالیت را جدی بگیریم چرکه آنچه مولد ثروت است، کار و تولید و برنامه‌ریزی است، گفت: در بعد توزیع، به میزان بیش از نیازمان توزیع کننده داریم و در حوزه مصرف نیز درگیر پرت و اسراف ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم. باید تمام امکانات و سرمایه را به بخش تولید آورد و از تولید به توزیع و از توزیع به مصرف رسید نه اینکه از واردات و قاچاق به مصرف برسیم، در واقع باید این سیکل تغییر کند.

امام جمعه اراک با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌گذاری برای تولید صورت گیرد، افزود: سه هزار واحد صنعتی در استان مرکزی وجود دارد و پایتخت صنعتی کشور هستیم و باید بدرستی از این ظرفیت ها بهره ببریم. اگر هپکو در دست چینی‌ها بود به بزرگترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راهسازی تبدیل می شد.

وی آذرآب را یک سرمایه عظیم برای استان و کشور دانست و گفت: ۲۶ سال پیش ما صنعت بویلرسازی در کشور نداشتیم و آذرآب این امکان را مهیا کرد که مشکل تامین بویلر را رفع کنیم. این ظرفیت باعظمت باید نیروی کار فعال دلسوز داشته باشد، همچنین راه اندازی بخش تحقیقات و توسعه در همه زمینه‌ها جدی گرفته شود و دانشگاه‌ها به بخش ورود کنند.

وی با بیان اینکه کشور با تولید آباد می‌شوند نه با مصرف، گفت: هیچ ملتی در سایه مصرف‌گرایی و مصرف‌زدگی به جایی نمی‌رسد، تجربه کشورهایی همچون ژاپن نشان می‌دهد که رشد ۸ درصدی برنامه‌ریزی شده برای کشور دست‌یافتنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *