تشکل تخصصی صادرات
وزیر صمت گفت: از نمایندگان تقاضا داریم که ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکند بلکه به لحاظ حرکت، جهت و سرعت ارزیابی کند بحث تورم و وضعیت صنعت محصول امروز نیست بلکه سالیان سال است که ما با این مشکلات مواجه هستیم.
به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل  اقتصادآنلاین ، سیدرضا فاطمی امین در جلسه. علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده بجنورد در خصوص ضعف عملکرد وزارت صنعت، معدن و. تجارت در کنترل قیمت کالا‌ها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن بیان کرد: ما در وزارت. صنعت، معدن و تجارت با ۱۶ مشکل مواجه هستیم؛ عدم تناسب قوانین و مقررات، پایین بودن بهره‌وری، تورم بالا، وابستگی. نرخ کالا‌ها به نرخ ارز، بالابودن سهم قاچاق همه از جمله مواردی است که دست به دست هم داده و مشکلات را. در سطح جامعه ایجاد کرده. است.وزیر صمت: می توانستم عوام فریبی کنم!

وی گفت: مسائل ریشه‌ای سالیان طولانی است که بر روی هم انباشته شده.است. در چهار سال پایانی دولت گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج سرپرست داشته.است.

وزیر صمت: می توانستم عوام فریبی کنم!

وی در ادامه اظهار کرد: اولین بحث مربوط به بازار است. نرخ تورم در طول ۵۰ سال گذشته همواره رشد داشته.است و در برخی از سال‌ها به بالای ۳۰ رسیده.است. ما نمی‌توانیم با کار‌های جزئی تورم را کنترل کنیم بلکه برای کنترل تورم نیازمند اصلاح ساختار و انجام اقدامات ریشه‌ای هستیم. ما شاهد هستیم که با بالارفتن نرخ دلار میزان تورم نیز افزایش می‌یابد.

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سه جا اقتصاد ما تحت تاثیر نرخ ارز است، اظهار کرد: اولین جا مربوط به مواد اولیه است که با بالارفتن دلار قیمت مواد اولیه وارداتی نیز بالا می‌رود. محل دیگر که معمولا پنهان است این بوده.که ما با دست خودمان سازوکار‌هایی را ایجاد کردیم که قیمت‌های داخلی به دلار متصل شده.است. ما شاهدیم که با بالارفتن قیمت نفت و گاز، مواد پتروشیمی افزایش قیمت خواهد داشت.

وزیر صمت: می توانستم عوام فریبی کنم!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: مساله بعدی تورم انتظاری است زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود مردم نیز به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا اقتصاد ما به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار گیرد. برای درمان این وضعیت نیازمند اقدامات ریشه‌ای هستیم. مادامی که این مسائل را اصلاح نکنیم وضعیت همین است.

وی ادامه داد: ما ۱۴ بازار داریم که چهار مورد آن مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت است ۱_ کالا‌های منبع، ۲_ کالا‌های واسطه‌ای، ۳_ بازار خدمات و ۴_ بازار ماشین‌آلات. ما در بازار و بخش تولید یک بحث گرانی را داریم و یک بحث گرانفروشی را تجربه می‌کنیم.

فاطمی امین در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید با یکسری از اقدامات جلوی گرانفروشی را بگیریم و با اقداماتی دیگر گرانی را. کنترل کنیم. اولین گام برای تنظیم بازار این است که ما در صنایع بالادستی قیمت‌ها را مدیریت کنیم و باید به سمت مدیریت. بازار فولاد و پتروشیمی و محصولاتی که افزایش قیمت آن‌ها قیمت سایر کالا‌ها را نیز افزایش می‌دهد برویم. مثلا گردش مالی بازار فولاد بیش از ۵۵۰ همت است و بازار صنایع بیش از ۱۰۰۰ همت می‌باشد. ما با سازوکار‌ها و تعیین قواعدی توانستیم با وجود گرانی فولاد در سطح جهانی قیمت میلگرد و ورق را در ایران ثابت نگه داریم. این یعنی اصلاح ساختار.

وزیر صمت: می توانستم عوام فریبی کنم!

وی ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی شاهد هستیم که نمودار‌ها تا شهریورماه سال گذشته.افزایش قیمت را نشان می‌دهد، اما بعد از آن قیمت‌ها ثابت شده.است. نکته جالب این است که تورم در حوزه لوازم خانگی کمتر از نصف تورم کشور است. این اقدامات با اصلاح ساختار انجام شده.است.

وی ادامه داد: ما نقص‌هایی نیز داریم که باید برای حل آن‌ها به سمت قانون‌گذاری برویم. مثلا بحث مالیات بر سود مازاد در سایر کشور‌ها اجرایی می‌شود و در کشور ما نیز باید اجرا گردد. در حوزه صنعت نیز باید در سه جا از آن‌ها پشتیبانی گردد. در وهله‌ی اول تامین بازار فروش برای صنایع است وهله دوم سرمایه در گردش است و وهله سوم بحث مواد اولیه می‌باشد. برای حمایت از صنعت باید به این سه حوزه توجه شود. بنده صراحتا می‌گویم که در این دولت هیچ واحد تولیدی به خاطر کمبود ورق و فلزات دچار مشکل نشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه سرمایه در گردش نیز اقداماتی انجام شد، اما واقعیت این است که وزارت. صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند نظام بانکی را اصلاح کند، اما دو طرح خوب در این زمینه اجرایی شد. در حوزه سرمایه گذاری نیز کار‌های گسترده‌ای انجام شده است. در بحث معدن نیز ۹ اتفاق مهم رخ داده.است یکی از آن‌ها واگذاری معادن به نفع مردم است برای اولین‌بار یکی از معادن مس به مزایده گذاشته.شد و برنده موظف شد ۴۰ درصد سهام را به مردم بدهد. مردم نیز در انفال شریک شدند یکی از اقدامات دیگر در بحث دریافت حقوق دولتی است. بسیاری از فساد‌ها در حوزه معدن به نحوه دریافت حقوق معدنی باز می‌گشت که اصلاحاتی صورت گرفته.است.

وزیر صمت: می توانستم عوام فریبی کنم!

فاطمی امین در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از کار‌ها تنقیح قوانین و مقررات در حوزه معدن بود. ما به قول‌هایی که داده‌ایم متعهد بوده.و برای اجرای آن برنامه ریزی کرده‌ایم. گزارش عملکرد سه ماهه اول وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به. مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. ما در زمان رای اعتماد با عدد و رقم صحبت کرده‌ایم تا پاسخگو باشیم.

وزیر صمت گفت: در حوزه خودرو چندین مساله وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اول این‌که خودرو مساله امروز یا دیروز ما نیست بلکه ۴۰ سال است که ما در این صنعت با این چالش مواجه هستیم. وزارت صمت برنامه دو ساله برای خودرو دارد. ما شاهد هستیم تا ۱۸ خردادماه نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد عرضه خودرو افزایش داشته.است و میزان خودرو‌های ناقص از ۱۲۵ هزارتا به ۴۸ هزار تا رسیده.است. میزان تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲۶۰۰ خودرو افزایش یافته.است. رئیس جمهور در ۱۱ اسفندماه دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به صنعت خودرو صادر کرده.است. ما نیز قبول داریم که وضعیت امروز صنعت خودرو به لحاظ کیفیت و قیمت قابل قبول نیست،.اما به سمت اصلاح در حال حرکت هستیم.

وی گفت: از نمایندگان تقاضا داریم که ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکند بلکه به لحاظ حرکت، جهت و سرعت. ارزیابی کند بحث تورم و وضعیت صنعت محصول امروز نیست بلکه سالیان سال است که ما با این مشکلات مواجه هستیم.

وزیر صمت: می توانستم عوام فریبی کنم!

وی ادامه داد: بنده می‌توانستم با بخشی از کار‌های مدیریتی عوام‌فریبی کنیم و صرفا ویترین را درست کنم، اما ما به سمت. اصلاح ساختار رفته‌ایم. وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از گسترده‌ترین وزارتخانه‌ها است. که در بحث پوشاک، مواد غذایی، فولاد، صادرات و اصناف باید برنامه ریزی داشته.باشد. ما نیز از مشکلات مردم، گرانی‌ها و بیکاری‌ها رنج می‌بریم. حتی شب‌ها در خواب نیز ذهن ما مشغول مردم است و شبانه‌روز به دنبال راه‌حل مشکلات می‌گردیم،.اما مجلس شورای اسلامی و دولت انقلابی باید با همراهی و همدلی به سمت حل مشکلات برود.

فاطمی امین در پایان بیان کرد: در بحث معادن نیز ما اقدامات خوبی انجام داده‌ایم .یکی از آن‌ها بحث اکتشاف است از سال گذشته. پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم و بیش از ۴۰۰ پهنه تعیین کرده به شناسایی ذخائر کشور اقدام شود. بنده صراحتا می‌گویم که ما امروز دقیقا نمی‌دانیم چه ذخائر و معادنی داریم. اولین گام ما باید شناسایی معادن و ذخائر کشور باشد که در این زمینه اقدامات آغاز شده.است.

 

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

دیدار اعضای هیات مدیره انجمن با مدیر کل دفتر تعیین ارزش گمرک

التهابات ناشی از حذف ارز ترجیحی کوتاه مدت است

تجارت ۳۰۰ میلیون دلاری بین ایران و ترکمنستان

سوال از وزیر صمت در دستور کار مجلس

تشکیل کارگروه مشترک برای جلوگیری از زیان صنایع در پیک مصرف برق

رشد ۴ پله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای عمان در بین مقاصد صادراتی

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *