نشست تجاری ایران و برزیل صبح امروز در سالن همایش اتاق ایران با حضور مقامات مهم ایرانی و برزیلی برگزار شد. در این نشست یک‌ساعته در ابتدا رئیس اتاق ایران صمد حسن‌زاده با اشاره به سخنان دکتر پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران بیان کرد: سخنان پزشکیان نشانگر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با همه جهان به‌ویژه کشورهای دوست و همسایه بود و امیدواریم روابط تجاری ایران با جهان توسعه پیدا کند.  امیدواریم با برنامه‌های رئیس‌جمهور جدید برای توسعه روابط اقتصادی با تمامی کشورهای دنیا روزبه‌روز توفیقات بیشتری فراهم شود.

 حسن‌زاده اظهار کرد: ما می‌توانیم در تمام کشورها در حوزه خدمات مهندسی صنایع غذایی و صنایع نفت و پتروشیمی کالا و در تمامی کشورهای دنیا خدمات ارزنده‌ای عرضه کنیم  و بتوانیم روابط گسترده‌ای را برقرار نماییم.

وی همچنین گفت: اتاق ایران آمادگی خود را برای  ایجاد روابط گسترده با معاونت بین‌المللی در تمامی کشورها اعلام می‌نماید.

در ادامه سید حامد عسگری معاون امور بین‌الملل اتاق ایران بیان داشت: کشور برزیل صنعتی است و در حوزه نفت و گاز و در حوزه پتروشیمی بسیار پیشرفته است. همچنین در موضوع کشاورزی هم همگی محصولات برزیل را کامل می‌شناسیم؛ مانند قهوه برزیلی که بسیار محبوب و مطبوع در ایران شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: سال‌های گذشته  پیمان نفتی و گاز  ایران و برزیل با محوریت NIOC آغاز شد که برای ما بسیار خرسندکننده بود که این به‌خاطر تکنولوژی پیشرفته در خصوص حفاری در آب این شرکت‌های برزیلی بود. قراردادهای بسیار جدی تا سال 2006 پیش رفت؛ ولی به دلیل بعضی مسائل از جمله تحریم‌های ظالمانه که بر ایران اعمال شد، این روند متوقف شد.

عسگری در ادامه خواسته خود را از معاون ریاست‌جمهور برزیل برای تحکیم روابط این‌گونه بیان کرد: در اینجا درخواست مستقیم خود را اینگونه بیان میکنم که این روابط مجدد ازسرگرفته شود. چرا که به دلیل تکنولوژی پیشرفته برزیل در حوزه اکتشاف و توسعه نفت و گاز، این پیمان در حوزه انرژی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین برزیل و ایران در قالب بریکس می‌توانند همکاری‌های بلند مدتی داشته باشند. یکی از موضوعاتی که می‌خواهم اشاره کنم توانایی ایران در تولید آمونیاک و اوره است که یکی از تولیدکنندگان بزرگ در منطقه است  دراین‌خصوص  توانایی تولید 10 میلیون تن را درسال را دارد که  میتواند برای کشاورزی برزیل ارتباط مهمی  ایجاد کند .

عسگری ضمن اشاره به توانایی‌های پیشرفته ایران در خصوص تولید اوره گفت: دانش ایران برای بحث‌های مهندسی، طراحی ماشین‌آلات وکمپرسورها بالا بوده به همین عنوان درخواست دارم که بنگاه های ایرانی دارای دانش فنی لازم را برای حضور در برزیل همراهی کنید تا بتوانیم اقدامات شایسته و درخور هر دو کشور را بتوانیم رقم بزنیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در انتها درخواست  داشتن هیئت نظارت برزیلی را کرد و افزود: ما به‌عنوان صاحبان کسب‌وکار ایرانی و اتاق بازرگانی ایران درخواست یک هیئت چالاک و چابک در حوزه معدن و در حوزه کشاورزی و نفت گاز پتروشیمی و البته  در قالب نمایشگاه‌های تخصصی در برزیل درخواست کنیم.

عیسی کاملی، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در نشست تجاری مشترک ایران و برزیل اظهار کرد: وزارت امور خارجه همواره در کنار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.  انتظار میرد با پیوستن ایران به بریکس همکاری‌های  دوجانبه ایران و برزیل گستره تر شود و افق‌های جدیدی را برای همکاری‌های دوجانبه فراهم آورد. مورد بعدی این موضوع هم مربوط به موانع ایجاد شده توسط تحریم‌ها است. بحث تعاملات سیاسی با برزیل در خصوص کالاهای کشاورزی نشان می‌دهد که برزیل از ظرفیت‌های بالای تجاری و اقتصادی که دارند استفاده می‌کنند و تحریم‌ها در آن‌ها چندان تأثیرگذار نیست.

دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در پایان گفت: کمیسیون مشترک نیز آخرین بحثی است که آن را مطرح خواهیم کرد که سال‌ها عقب‌مانده و مطالباتی وجود دارد که بتوانیم از آن استفاده کنیم و باتوجه‌به شناختی که از ظرفیت‌ها داریم ترکیبی از بخش رسمی و خصوصی این کمیسیون مشترک را اجرا کنیم.

سید فخرالدین عامریان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در نشست تجاری مشترک ایران و برزیل اظهار کرد: حدود ۲۵ سال است که در برزیل همکاری می‌کنم. برخی از مشکلات تجاری در میان دو کشور است که امیدواریم حل شود. یکی از موضوعات مهمی که دو کشور ایران و برزیل دارند و در سکوت باقی‌مانده بحث توریست است. بسیاری از مردم برزیل کشور ما را نمی‌شناسند. کشور ما جزو ۱۰ کشوری است که جاذبه‌های توریستی دارد، ولی از برزیل اصلاً توریستی ندارد.

وی افزود: چندین بار در زمان حضور آقای قریب این صحبت بود که مستندهایی از ایران در تلویزیون برزیل برای معرفی آن تولید شود، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است. یکی از درخواست‌های اتاق مشترک این است که این مورد عملیاتی شود. کشور ما بر اساس آمارهای غیررسمی بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار از برزیل واردات گوشت، روغن، شکر، کنجاله سویا، ذرت و… دارد. با وجود محصولات بسیار کشور ما برای صادرات به برزیل ولی به دلیل اینکه هزینه‌های حقوق ورودی به صورتی است که باید بیش از ۱۰۰ درصد هزینه پرداخت شود، صادرات بسیار دشوار است.

عامریان ادامه داد: در مورد فرش دستباف حدود ۸۰ درصد تجاری که در برزیل فعالیت می‌کنند ایرانی هستند از کشورهای هند و پاکستان و ایران که فرش‌های ایران را تولید و به برزیل صادر می‌کنند؛ اما نکته مهم این است که فرش‌های هندی حقوق ورودی کمتری نسبت به فرش‌های ایرانی دارند و همچنین در آنجا آشنایی زیادی با فرش‌های ایرانی ندارند و با این تفکر که هر فرش ایرانی که به برزیل صادر می‌شود عتیقه است قیمت‌های بسیار بالایی می‌گذارند که مشکلات بسیار زیادی را برای تاجر ایرانی دارد.

وی افزود: ایران برای پسته، کشمش و خرما جزو تولیدکنندگان اول است که اگر حقوق ورودی آنها حداقل نصف شود مقداری رشد صادراتمان به برزیل افزایش می‌یابد.  

تهاتر اوره و غلات میان ایران و برزیل محقق خواهد شد؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تأکید کرد: موضوع بعدی تهاتر کالا است. ایران یکی از تولیدکنندگان اوره و برزیل نیز یکی از واردکنندگان بزرگ اوره است و زمان دکتر قریب خیلی تلاش شد که تهاتر را به این صورت که دو کشتی اوره را ببرند و سویا وارد کنند که تاکنون انجام نشده، ولی خواستاریم که این امر صورت گیرد چرا که در سال ۲۰۲۴ صادرات ما بسیار کاهش‌یافته است.

وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم دیگر صادرات میوه همچون انار، سیب و کیوی به برزیل است. انار برزیل از آرژانتین و شیلی تأمین می‌شود؛ اما کیفیت انارهای ایرانی بسیار بالا و قیمت بسیار مناسب است. وزارت جهاد ایران دو سال است که پرسش‌نامه‌هایی را برای برزیل ارسال کرده‌اند؛ اما وزارت کشاورزی برزیل تاکنون پاسخ نداده‌اند و امیدواریم این مسئله نیز حل شود.

عامریان در پایان تصریح کرد: در حال حاضر وقتی تجار ما قصد سفر به برزیل را دارند، بیش از ۲۰ روز تا یک ماه برای صدور ویزا زمان صرف می‌شود و افراد بسیاری به دلیل این مسئله از سفرهای مهم و ناگهانی که برای آنها پیش‌آمده جامانده‌اند در خواست اول ما ایجاد سهولت در صدور ویزا و درخواست دوم ما این است که ویزای بازرگانان ایرانی که اتاق ایران معرفی می‌کند به یک‌ساله افزایش یابد.

اقدامات لازم برای تقویت روابط ایران و برزیل، انجام خواهد شد

ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور برزیل، نیز در این دیدار با بیان اینکه او از سوی رئیس‌جمهور برزیل مأموریت دارد تا اقدامات لازم برای تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور را انجام دهد، افزود: روز گذشته، در دیدار با وزیر کشاورزی ایران، گفت‌وگوهای سازنده‌ای برای گشودن بازارهای خودمان به روی تجار دو کشور، داشتیم. ما می‌توانیم در زمینه تجارت میوه، پسته و خاویار همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

او با تأکید بر اینکه باید در راستای تقویت روابط دو کشور حرکت کنیم، ادامه داد: فرصت‌های متعددی در حوزه سلامت و تولیدات دارویی، مهندسی، صنعت و تولید کودهای مورد نیاز کشاورزی برای تجار دو کشور وجود دارد.

با رفع موانع زمینه همکاری در حوزه انرژی هموار شود

در ادامه این نشست قدبیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران هم با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه نفت، گاز، معدن و کشاورزی برزیل، گفت: چند سال قبل ایران و برزیل در حوزه نفت و گاز در زمینه اکتشاف و حفاری، قراردادهایی را امضا کرده بودند ولی به دلیل تحریم‌ها این همکاری متوقف شد که امیدواریم با رفع موانع بار دیگر زمینه همکاری در بخش انرژی فراهم شود.

او ادامه داد: ایران و برزیل در بریکس ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌های تجاری دارند. در حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی و موارد چون تولید آمونیاک و اوره، دانش فناوری‌های نوین زمینه همکاری بالایی وجود دارد.

قیافه تصریح کرد: افزایش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان ایران و برزیل می‌تواند از طریق افزایش سطح اطلاعات تجار دو طرف از پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری، سطح روابط اقتصادی را افزایش دهد.

همچنین سفیر برزیل در پاسخ به این سئوال که کشور برزیل چه تسهیلاتی برای صادرکنندگان فراهم می‌آورد که بتوانیم روابط اقتصادی خود را با این کشور فراهم کنیم بیان کرد: تجار به‌صورت روزبه‌روز با سفارت برزیل در تماس هستند و مشکلاتی که به‌صورت دوجانبه  دارند، بیشتر مربوط به کاهش تعرفه‌ها است که کشور برزیل سعی می‌کند تا سریعاً نسبت به این موضوع رسیدگی کند. همچنین درخواست‌های دیگری از تجار ایرانی داشتیم؛ مانند تسهیلات در خصوص اعطای ویزا که در حال تسهیل گری هستیم. امیدواریم که با تحقق این تسهیلات روند صادرات بهتر و قوی‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *