تشکل تخصصی صادرات
به گفته مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو، زمان اخذ عوارض صادراتی بلافاصله پس از ابلاغ مصوبه نیست، بلکه پس از ابلاغ گمرک است. دولت، مصوبه وضع عوارض صادراتی را از ۲۶ اسفندماه ابلاغ کرده و وزیر صمت نیز، فروردین ماه اقدام به ابلاغ آن کرده است.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از اقتصادآنلاین؛ امیر صباغ، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو گفت:.واقعیت این است که الگویی برای شناسایی تولیدکنندگانی که قبلا اقدام به فروش محصولات خود کرده.و ارز را دریافت کرده‌اند، نیست. الگوی عوارض صادراتی در تمام کشورهای دنیا، از زمان ابلاغ اعمال می‌شود.به روزرسانی درصد عوارض

وی تصریح کرد: بخش خصوصی، دو نوع هستند. گروهی که محصولات خود را در داخل کشور به فروش می‌رسانند.و گروهی دیگر که اقدام به صادرات می‌کنند. زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد، دولت چنین ریسکی را بر قیمت‌های صادراتی اعمال می‌کند تا صادرکننده،.بازار داخل را تقویت کند.

صباغ اظهار داشت: باید توجه داشت که عوارض نسبت به دی ماه، در عمل صفر است. یعنی اگر صادرکننده.بخواهد کالایی را صادر کند که قیمت آن نسبت به دی ماه افزایشی نداشته.است، هیچگونه عوارضی پرداخت نمی‌کند. اگر قیمت‌ها نسبت به دی ماه رشد قابل توجهی داشته.باشند، نیمی از آن به عنوان عوارض پرداخت می‌شود و نیمی از رشد قیمت جهانی همچنان حق صادرکننده.محسوب و نیمی دیگر، وارد خزانه کشور می‌شود. بنابراین، صادرات انجام خواهد شد.

به روزرسانی درصد عوارض

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی شرکت‌ها در مورد تبعات وضع عوارض. صادراتی و اعدادی که منتشر کرده‌اند، با فرض اعمال عوارض در ۱۲ ماه سال است. اگر قیمت‌های جهانی این روزها در تمام طول سال ادامه یابد،.سود شرکت‌ها بالا خواهد رفت و دولت نیز در سیاست تثبیت نرخ برق، خدمات و…، تجدید نظر خواهد کرد.

وی افزود: این موضوع باید درنظر گرفته.شود که این عوارض، در بلندمدت اعمال نخواهد شد. مجوزی که دولت برای ستاد تنظیم بازار صادر کرده،.اعمال عوارض کوتاه مدت در دوره بحران است. بنابراین قرار بر این نیست که عوارض تا پایان سال جاری اعمال شود.و دوره کوتاه مدت، تا پایان اردیبهشت ماه خواهد بود.

به روزرسانی درصد عوارض

صباغ گفت: این امکان وجود دارد که قیمت مبنا در پایان اردیبهشت ماه، بر اساس تشخیص ستاد تنظیم بازار بروزرسانی شود. و بخش عمده‌ای از این عوارض با توجه به شرایط جهانی، حذف شود یا قیمت آن کاهش یابد. البته در صورت تداوم رشد قیمت برخی از اقلام، عوارض بیشتری دریافت خواهد شد. من فکر می‌کنم قیمت‌ها در بازارهای جهانی، ناشی از خاتمه جنگ بین روسیه و اوکراین، به تدریج کاهش پیدا می‌کنند. ما از نقطه اوج در فروردین ماه، عبور کرده‌ایم و اگر دولت در اردیبهشت ماه مبنای دیگری را برای محاسبه عوارض درنظر بگیرد، کاهش این عوارض را به دنبال داریم.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو تصریح کرد: روز گذشته،.عوارض صادراتی اسلب با توجه به افت قیمت FOB ایران که بر اسلب در هفته گذشته.صورت گرفت، از ۲۲درصد به ۲۰درصد اصلاح شد.و نامه آن، به زودی توسط وزارت صمت به گمرک ارسال خواهد شد.و صادرکنندگان، عوارض کمتری را پرداخت خواهند کرد.

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *