تشکل تخصصی صادرات
تعدادی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور در نامه‌ای خطاب به معاول اول رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار، خواستار توقف اجرای مصوبه وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد برای کار کارشناسی جامع‌تر و استفاده از تجربه‌ها و نظرات متخصصان و خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شدند و نسبت به اجرای آن هشدار دادند.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از ایسنا، در پی وضع عوارض صادراتی برای فولاد که به اعتقاد فعالان این صنعت، نوعی ظلم مضاعف به فولادسازان کشوراست.که با هدف کسب درآمد از منافع تولیدکنندگان وضع شده.است، تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد در نامه‌ای خطاب به احمد مخبر- معاون اول رئیس جمهوری و رئیس ستاد تنظیم بازار،.ضمن اشاره به برخی موارد همچون تولید مازاد بر نیاز، عرضه تمامی تولید در بورس کالا و قیمت فولاد در کشور خواستار توقف اجرای مصوبه وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد شدند.

در این نامه که توسط مدیران عامل شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان،.مجتمع فولاد خراسان، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش و مجتمع ذوب آهن پاسارگاد به امضا رسیده،.آمده.است:

  “احتراماً  طی این نامه که به امضای شرکت‌های تولیدکننده فولادی مذکور با تولید حدود ۹ میلیون تن (بیش از ۵۵ درصد از. کل تولید شمش فولادی کشور) با سهم بیش از ۱۰ درصدی از بازار سرمایه رسیده.است، در خصوص بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، توجه حضرتعالی را به موارد زیر جلب می‌کنیم:.

فولادسازان بزرگ

* در شرایطی که کشورهایی همچون چین و ترکیه با اعطای مشوق‌های صادراتی در تلاشند جای خالی روسیه و اوکراین در بازار جهانی فولاد را پر کنند.و ایران نیز می‌بایست از این فرصت بهره‌برداری حداکثری کرده.و با توسعه صادرات فولاد، منافع ملی خود را ارتقاء دهد. متاسفانه ستاد تنظیم بازار در اقدامی ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی و بر اساس اطلاعات ناصحیح واصله،.به منظور آنچه رفع نگرانی از کمبود فولاد در بازار داخلی عنوان شده،.تصمیم به وضع عوارض صادراتی بسیار سنگین بر محصولات زنجیره فولاد گرفته.است، حال آنکه:

۱- تولید فولاد در کشور در حدود دو برابر نیاز داخلی است.

۲- در حال حاضر بنا به الزام وزارت صمت، تمامی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شوند.

۳- پس از تامین نیاز داخلی در بورس کالا، مازاد محصولات فولادی که متقاضی ندارند،.جهت تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها در شرایط تحریمی و همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور صادر می‌شوند.

۴- علاوه براین قیمت فولاد در بازار داخلی ایران، توسط بورس کالا تعیین می‌شود.که ارزان‌ترین قیمت در دنیاست و حتی از قیمت قراضه جهانی نیز کمتر است.

فولادسازان بزرگ

لذا ضمن وجود آمادگی کامل تولیدکنندگان فولاد برای تامین آهن‌آلات مورد نیاز نهضت ملی مسکن مورد.تاکید دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری، اساساً نگرانی از کمبود فولاد در کشور با قیمت مناسب مفهومی ندارد.

* بر این اساس و با توجه به تضاد آشکار چنین تصمیماتی با شعارهای حضرتعالی در حمایت از بازار سرمایه، توسعه. صادرات و حمایت از تولید، ما مدیران کارخانه‌های تولیدکننده.فولاد کشور استدعا داریم در راستای اهداف افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر توسعه صادرات غیر نفتی و جایگزینی.معدن و صنایع معدنی به جای نفت و همچنین تاکید رئیس جمهوری بر لزوم پیش‌بینی‌پذیری.رفتارهای دولت برای فعالان اقتصادی، دستور فرمایید اجرای مصوبه وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد برای کار کارشناسی جامع‌تر.و استفاده از تجربه‌ها و نظرات متخصصان، خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران متوقف شود.

خاطر نشان می‌شود: در صورت اجرای مصوبه مذکور، خسارت‌های جبران ناپذیر از جمله کاهش صادرات و ارزآوری و. به‌تبع آن کاهش تولید و اشتغال در صنعت فولاد و همچنین پیامدهای اجتماعی نامطلوب ناشی از آن، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 ضمنا تقاضا دارد جهت ارائه توضیحات تکمیلی و همچنین بهره‌گیری.از رهنمودهای حضرتعالی، وقت جلسه‌ای جهت ملاقات با مدیران شرکت‌های تولیدکننده.فولاد و اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تعیین و امر به ابلاغ فرمایید.”

شایان ذکر است، پیش از این انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا وضع عوارض. صادراتی زنجیره فولاد لغو شود. انجمن مذکور در درخواست خود از وزیر صمت، اخذ عوارض صادراتی محصولات زنجیره فولاد.را در چنین شرایطی ظلم مضاعف به فولادسازان ایرانی دانست و متصور است.که هدف اصلی از وضع عوارض صادراتی، صرفا کسب درآمد از منافع تولیدکنندگان است.

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *