تشکل تخصصی صادرات
وزارت صمت هدف‌گذاری صادراتی در ۳۹ گروه کالا و خدمات را برای سال‌جاری، اعلام کرد. این ۳۹ گروه در ۶ بخش تقسیم شده‌اند. البته ارقامی که در این گزارش به آن اشاره می‌شود، برآورد اولیه است و ممکن است در ادامه سال، دستخوش تغییراتی شود. بر اساس این هدفگذاری، صادرات غیرنفتی قرار است در سال‌۱۴۰۱ به ۵۵‌میلیارد و ۲۲‌میلیون دلار برسد. این هدفگذاری برای بخش‌های صنعت، معدن، صنایع معدنی، فرش و صنایع‌دستی، کشاورزی و خدمات انجام شده است.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از دنیای اقتصاد، در مجموع صادرات کالا در سال‌۱۴۰۰ رقمی معادل ۴۶‌میلیارد و ۷۸۲‌میلیون دلار بوده.که هدفگذاری صادراتی برای آن دستیابی به صادرات ۴۹‌میلیارد و ۹۹۷‌میلیون دلاری است. در بخش خدمات نیز ۵‌میلیارد و ۴۲۵‌میلیون دلار صادرات صورت‌گرفته.که در سال‌جاری رسیدن به رقم ۶‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلاری مدنظر است.اعداد کلیدی صادرات ۱۴۰۱

اعداد کلیدی صادرات ۱۴۰۱

علاوه‌بر این برآوردها نشان می‌دهد پتروشیمی و میعانات گازی و صنایع معدنی در بین گروه‌های کالایی و بخش‌های عمده، در سال‌جاری پیشتازان صادرات خواهند بود. تحلیل «دنیای‌اقتصاد» این است که سیاستگذار به شکلی محتاطانه اهداف صادراتی را افزایش داده.است. موضوعی که از یک‌سو نشان از برخی ابهامات در امکان‌‌‌‌‌‌پذیری تحقق رشدهای بالا در صادرات غیرنفتی دارد و از دیگر سو، شانس دسترسی به اهداف مدنظر دولت را در حوزه تجارت خارجی بالا می‌‌‌‌‌‌برد.

صنعت

در بخش صنعت در سال‌۱۴۰۰ شاهد صادرات ۳۰‌میلیارد و ۶۶۹میلیون دلاری بوده‌ایم. حال بر اساس برآوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است صادرات این بخش در سال‌جاری به ۳۲‌میلیارد و ۸۵۵‌میلیون دلار برسد. در بخش صنعت، ۱۳ گروه کالایی مورد‌ارزیابی قرار گرفته و هدف‌گذاری صادراتی برای سال‌۱۴۰۱ برای آنها به تفکیک اعلام شده است.

پتروشیمی، پایه نفتی و میعانات گازی: این گروه کالایی در سال‌۱۴۰۰ معادل ۲۴‌میلیارد و ۸۱۱‌هزار دلار صادرات داشته است. در برنامه وزارت صمت عنوان شده است که هدفگذاری صادراتی در این بخش در سال‌۱۴۰۱ دستیابی به صادرات ۲۶‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلاری است.

برق و مخابرات و تجهیزات پزشکی: در سال‌۱۴۰۰ در این بخش ۳۰۵‌میلیون دلار صادرات انجام شده است که بنا بر آنچه اعلام شده، در سال‌۱۴۰۱ رسیدن به رقم ۳۲۱‌میلیون دلار مد‌نظر است.

لوازم‌خانگی و مبلمان اداری و منزل: در این بخش در سال‌گذشته شاهد صادرات ۳۵۶‌میلیون دلاری بوده‌ایم. هدفگذاری صادراتی برای این گروه کالایی در سال‌جاری، ۳۷۵‌میلیون دلار است.

دارو: صادرات دارو در سال‌۱۴۰۰ معادل ۱۰۱‌میلیون دلار بوده است. هدفگذاری صادراتی برای این گروه کالایی در سال‌جاری، دستیابی به رقم ۱۳۰‌میلیون دلاری است.

اعداد کلیدی صادرات ۱۴۰۱

خودرو و نیروی محرکه: در سال‌گذشته ۱۵۸‌میلیون دلار صادرات در این گروه کالایی محقق شده و برای سال‌جاری رسیدن به صادرات ۱۶۶‌میلیون دلاری مد‌نظر است.

ماشین‌سازی و تجهیزات: صادرات ایران در سال‌گذشته در این گروه کالایی به ۵۸۸‌میلیون دلار رسیده است. حال هدفگذاری صادراتی برای این گروه کالایی در سال‌جاری دستیابی به رقم ۶۱۹میلیون دلار است.

محصولات پلیمری: صادرات این محصولات در سال‌۱۴۰۰ رقمی معادل یک‌میلیارد و ۲۳۷‌میلیون دلار بوده و هدفگذاری صادراتی برای سال‌۱۴۰۱، رسیدن به صادرات یک‌میلیارد و ۳۰۳‌میلیون دلار است.

سلولزی: صادرات این گروه کالایی در سال‌گذشته ارزشی معادل ۲۵۵‌میلیون دلار داشته است. هدفگذاری وزارت صمت برای سلولزی در سال‌جاری دستیابی به صادرات ۲۶۹‌میلیون دلاری است.

محصولات شیمیایی: این گروه کالایی هم صادراتی به ارزش ۶۳۵‌میلیون دلار را در سال‌گذشته تجربه کرده است. هدفگذاری صادرات برای محصولات شیمیایی رسیدن به صادرات ۷۰۰‌میلیون دلاری در سال‌۱۴۰۱ است.

نساجی و پوشاک، کیف، کفش و چرم: صادرات در این گروه کالایی در سال‌۱۴۰۰ رقمی معادل ۷۹۲‌میلیون دلار بوده است که بر اساس آنچه وزارت صمت اعلام کرده، هدفگذاری صادراتی برای این کالاها ۹۰۰‌میلیون دلار در سال‌جاری است.

صنایع تبدیلی: صادرات صنایع تبدیلی در سال‌۱۴۰۰ ارزشی معادل ۶۲۵‌میلیون دلار است. دستیابی به صادرات ۶۸۸‌میلیون دلاری در سال‌جاری، هدف صادراتی این گروه است.

شیرینی و شکلات: صدور شیرینی و شکلات در سال‌۱۴۰۰ رقم ۴۱۵‌میلیون دلاری را ثبت کرد. هدف‌گذاری صادرات این گروه کالایی در سال‌جاری رسیدن به صادرات ۴۵۵‌میلیون دلاری است.

محصولات لبنی: این گروه کالایی صادراتی معادل ۳۹۱‌میلیون دلار در سال‌۱۴۰۰ داشت. وزارت صمت دستیابی به صادرات ۴۲۹‌میلیون دلاری را برای این محصولات هدف‌گذاری کرده.

بخش معدن شامل سه گروه کالایی است. بر اساس برآوردهای. وزارت صمت، در سال‌۱۴۰۰ میزان صادرات کل بخش معدن در این سه گروه به ۶۴۱‌میلیون دلار رسید،. اما هدفگذاری برای این بخش در سال‌جاری، رسیدن به ۶۷۵‌میلیون دلار صادرات است.

سنگ‌آهن و کنسانتره آهن: بیشترین صادرات در بین سه گروه کالایی بخش معدن در سال‌گذشته مربوط به صدور سنگ‌آهن و کنسانتره آهن بود که رقمی معادل ۳۰۵‌میلیون دلار است. هدفگذاری صادراتی برای این گروه کالایی رسیدن به رقم ۳۲۱‌میلیون دلار است.

سنگ مس و کنسانتره مس: در این گروه کالایی در سال‌گذشته صادراتی معادل ۹۶‌میلیون دلار رقم خورد. ارزیابی‌های وزارت صمت هدف صادراتی سنگ‌مس و کنسانتره مس در سال‌جاری را رسیدن به رقم ۱۰۱‌میلیون دلار اعلام کرد.

سایر مواد معدنی (فلزی و غیرفلزی) : صدور کالا در این گروه کالایی در سال‌گذشته ۲۴۰‌میلیون دلار بوده و بر اساس هدفگذاری‌های صورت‌گرفته در این بخش، صادرات در این بخش تا پایان سال ‌باید به ۲۵۳‌میلیون دلار برسد.

صنایع معدنی

یازده گروه کالایی در بخش صنایع معدنی صادرات دارند که در سال‌گذشته توانسته‌‌‌‌‌‌اند رقم صادرات این بخش را به ۱۱‌میلیارد و ۵۴۲‌میلیون دلار برسانند. وزارت صمت دستیابی به صادرات ۱۲‌میلیارد و ۱۵۴‌میلیون دلاری این بخش در سال‌جاری را به‌عنوان هدف اعلام کرده است.

آهن اسفنجی: صادرات ۲۶۰‌میلیون دلاری در این گروه کالایی در سال‌۱۴۰۰ رقم خورده است. هدفگذاری صادراتی برای آهن اسفنجی در سال‌۱۴۰۱ رسیدن به رقم ۲۷۴‌میلیون دلاری است.

سنگ‌های ساختمانی: در سال‌گذشته ۱۷۱‌میلیون دلار سنگ ساختمانی به بازارهای هدف صادر شده است. هدفگذاری ارزشی صدور این گروه کالایی در سال‌جاری دستیابی به رقم ۱۸۰‌میلیون دلار است.

سیمان و کلینکر: ارزش صادرات سیمان و کلینکر در سال‌گذشته ۳۰۰‌میلیون دلار بوده.است. در سال‌جاری دستیابی به صادرات ۳۱۶‌میلیون دلاری مد‌نظر سیاستگذاران است.

شمش آلومینیوم: صادرات شمش آلومینیوم در سال‌گذشته ارزشی معادل ۶۶۲‌میلیون دلار داشته.است. متولیان تجارت خارجی کشور رسیدن به صادرات ۶۹۷‌میلیون دلاری برای این کالا را در دستور کار قرار داده‌اند.

اعداد کلیدی صادرات ۱۴۰۱

شمش سرب و روی: در سال‌گذشته ۶۱۴‌میلیون دلار صادرات در این گروه کالایی اتفاق افتاده.است. رسیدن به صادرات ۶۴۷‌میلیون دلاری شمش سرب و روی در سال‌۱۴۰۱ نیز از سوی سیاستگذاران اعلام شده.است.

شمش فولاد: صادرات این گروه کالایی در سال‌گذشته ۴‌میلیارد و ۵۳۴‌میلیون دلار بوده. و در سال‌جاری هدفگذاری برای این کالا دستیابی به صادرات ۴‌میلیارد و ۷۷۴‌میلیون دلاری است.

کاتد مس: صدور کاتد مس در سال‌۱۴۰۰ ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۴۸۰‌میلیون دلار داشته.است. در سال‌جاری قرار است این گروه کالایی صادراتی معادل یک‌میلیارد و ۵۵۸‌میلیون دلار داشته.باشد.

کاشی و سرامیک: در سال‌گذشته ۱۳۱‌میلیون دلار صادرات در این گروه کالایی اتفاق افتاده.است. هدفگذاری صادراتی کاشی و سرامیک در سال‌جاری رسیدن به رقم ۱۳۸‌میلیون دلار است.

محصولات تخت فولادی: در سال‌گذشته ۵۳۹‌میلیون دلار از این گروه کالایی صادر شده.است. در سال‌جاری قرار است این رقم به ۵۶۸‌میلیون دلار برسد.

محصولات طویل فولادی: ارزش صادرات محصولات طویل فولادی در سال‌۱۴۰۰ معادل یک‌میلیارد و ۷۶۸‌میلیون دلار بوده. که در سال‌۱۴۰۱ دستیابی به صادرات یک‌میلیارد و ۸۶۲‌میلیون دلاری مد‌نظر قرار دارد.

سایر صنایع معدنی (فلزی و غیرفلزی): فروش یک‌میلیارد و ۸۳‌میلیون دلار از این گروه کالایی در سال‌۱۴۰۰ اتفاق افتاده. است. بر اساس هدفگذاری وزارت صمت، این گروه کالایی در سال‌۱۴۰۱ باید معادل یک‌میلیارد .و ۱۴۰‌میلیون دلار صادرات داشته باشد.

فرش و صنایع‌دستی

بخش فرش و صنایع‌دستی از دو گروه کالایی صنایع‌دستی و فرش دستباف به‌جز گلیم تشکیل شده.است. در مجموع در سال‌گذشته ۱۹۴‌میلیون دلار در این بخش صادرات انجام شده.است. هدفگذاری صادراتی برای بخش مذکور نیز رسیدن به رقم صادراتی ۲۰۴‌میلیون دلاری است.

صنایع‌دستی: این گروه کالایی در سال‌۱۴۰۰ صادراتی معادل ۱۳۳‌میلیون دلار داشته.است، اما در سال‌۱۴۰۱ قرار است ارزش صادرات صنایع‌دستی به ۱۴۰ میلون دلار برسد.

فرش دستباف (به‌جز گلیم) : در سال‌گذشته ۶۱‌میلیون دلار صادرات در این گروه کالایی اتفاق افتاده. و هدفگذاری صادراتی برای سال‌۱۴۰۱ در این گروه رسیدن به رقم صادراتی ۶۴‌میلیون دلاری است.

کشاورزی

این بخش شامل چهار گروه کالایی است که در مجموع توانسته‌اند رقم صادرات بخش کشاورزی را به ۳‌میلیارد و ۷۳۶‌میلیون دلار برسانند. بر اساس هدفگذاری‌های انجام شده،.کل بخش کشاورزی در سال‌۱۴۰۱ باید صادراتی معادل ۴‌میلیارد و ۱۰۹‌میلیون دلار داشته باشد.

محصولات حیوانی و صنایع وابسته: صادرات این گروه کالایی در سال‌گذشته ۳۲۱‌میلیون دلار بوده. است. هدفگذاری صادراتی برای محصولات حیوانی و صنایع وابسته برای سال‌جاری نیز دستیابی به رقم ۳۵۳‌میلیون دلار است.

خشکبار: صدور خشکبار در سال‌گذشته به بازارهای هدف ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۵۱۲‌میلیون دلار داشته. است. برای سال‌۱۴۰۱ رسیدن به رقم صادراتی یک‌میلیارد و ۶۶۳‌میلیون دلاری مد‌نظر است.

گل و گیاه: در سال‌گذشته صادرات گل و گیاه ارزشی معادل ۲۷۲‌میلیون دلار داشته. است که در سال‌جاری قرار است این رقم به ۲۹۹‌میلیون دلار برسد.

میوه و تره‌بار: صادرات میوه و تره‌بار در سال‌۱۴۰۰ رقمی معادل یک‌میلیارد و ۶۳۱‌میلیون دلار بوده. و قرار است در سال‌۱۴۰۱ این رقم به یک‌میلیارد و ۷۹۴‌میلیون دلار برسد.

خدمات

در بخش خدمات ۶ گروه صادراتی وجود دارد که توانسته‌اند در سال‌۱۴۰۰ ارزآوری ۵‌میلیارد و ۴۲۵‌میلیون دلاری داشته. باشند. هدفگذاری صادراتی برای بخش خدمات در سال‌۱۴۰۱ این است که بتوانند. در پایان سال‌به رقم صادراتی ۶‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار برسند.

خدمات فنی و مهندسی: در سال‌گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی ارزشی معادل ۲‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار داشته. است. کشورهایی که در سال‌جاری می‌توانند هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی باشند عبارتند از: .عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه، امارات، قزاقستان، عمان، قطر، جمهوری‌آذربایجان، مالزی، ارمنستان، ترکمنستان، چین، اندونزی،. اوگاندا، الجزایر، ساحل‌عاج و یونان. در سال‌۱۴۰۱ دستیابی به صادرات ۳‌میلیارد دلاری در این خدمت، مد‌نظر سیاستگذار است.

ترانزیت: در این بخش از حوزه خدمات، ۲‌میلیارد و ۴۵۵‌میلیون دلار ارزآوری در سال‌گذشته صورت‌گرفته.است. کشورهای مشترک و منتفع از کریدورهای ترانزیتی نیز برای سال‌جاری می‌توانند به‌عنوان کشورهای هدف مورد‌توجه قرار بگیرند،. ضمن اینکه قرار است در سال‌جاری ۲‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار ارزآوری در این خدمت رخ دهد.

صنایع خلاق: صادرات صنایع خلاق در سال‌۱۴۰۰ رقمی معادل ۲۵۰‌میلیون دلار بوده که قرار است. در سال‌۱۴۰۱ به ۳۰۰‌میلیون دلار برسد. کشورهای هدف صادراتی برای این خدمت. نیز کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ایتالیا، اسپانیا، آلبانی و نیز کشورهای مسلمان هستند.

اعداد کلیدی صادرات ۱۴۰۱

فناوری اطلاعات و ارتباطات: ارزش صادرات این خدمت در سال‌گذشته ۳۲۰‌میلیون دلار بوده.است. در سال‌جاری نیز رسیدن.به صادرات ۴۰۰‌میلیون دلاری مد‌نظر سیاستگذار است. همچنین کشورهای امارات، استرالیا، آلمان، انگلستان، کانادا،. کشورهای مشترک‌المنافع به‌عنوان کشورهای هدف صادراتی این خدمت معرفی شده‌اند.

گردشگری: در این بخش برآوردی از ارزش ارزآوری سال‌گذشته و امسال صورت نگرفته است.

سایر خدمات: در سال‌گذشته در این گروه، ۱۰۰‌میلیون دلار ارزآوری صورت‌گرفته. و برآوردها.حاکی از رسیدن این رقم به ۲۰۰‌میلیون دلار در سال‌جاری است.

کشورهای هدف برای این گروه نیز شامل پاکستان، ترکیه، روسیه، امارات، قزاقستان، عمان، عراق، کویت، قطر، جمهوری‌آذربایجان، هند، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان، چین، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، بحرین، و عربستان‌سعودی است.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *