Untitled-1

 تجارت خارجی ایران در ماه دوم زمستان از انجماد خارج شد و رشد کرد تا افزایش ۳۱درصدی ارزش صادرات و ۱۲درصدی ارزش واردات در کارنامه تجارت خارجی ماه یازدهم امسال نسبت به ماه گذشته آن ثبت شود.

یخ‌زدایی از تجارت در بهمن‌ماه در حالی اتفاق افتاده که ارزش صادرات در این ماه نسبت به بهمن سال۹۹ نیز بیش از ۵۱درصد و ارزش واردات در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته نیز بیش از ۳۸درصد رشد داشته.است. درباره جهش آمار در ماه یازدهم، دو احتمال وجود دارد.

اول اینکه ممکن است به‌دلیل مشکلات سامانه‌ای، آمار صادرات در دی ماه کامل اعلام نشده.باشد و در آمار صادرات بهمن‌ماه لحاظ شده.باشد.

کارنامه یازده‌ماهه تجارت خارجی

دوم آنکه ممکن است باز هم محموله گاز مایع‌شده. به آمار صادرات بهمن ماه تزریق شده. باشد. در عین حال، آمار یازده‌ماهه صادرات نشان می‌دهد ارزش کالاهای صادرشده از ۴۰میلیارد دلار گذشته .و به بیش از ۴۳میلیارد دلار رسید که بیانگر عبور ارزش صادرات از رقم هدف‌گذاری‌شده (۴۰میلیارد دلار) است.

بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده. از سوی گمرک ایران، در یازده‌ماه امسال تجارت خارجی به ۹۰میلیارد دلار رسید. جزئیات این آمار نشان می‌دهد همچنان واردات بیشتر از صادرات است.

نمای تجارت ایران در ۱۱ ماه

معاون گمرک ایران درباره جزئیات آمار تجارت خارجی ایران اعلام کرد: تجارت خارجی ایران در یازده‌ماه سال‌‌جاری به ۹۰میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸درصد رشد را نشان می‌‌دهد.

فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: وزن کالاهای مبادله‌شده بین ایران و کشورهای طرف معامله آن در مدت مذکور ۱۴۹میلیون و ۴۰۰هزار تن بود. که نسبت به یازده ماه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشت.

وی افزود: از این میزان ۱۱۲میلیون و ۶۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳میلیارد و ۵۱۷میلیون دلار سهم کالاهای صادراتی. بود که رشد ۱۰درصدی در وزن و ۴۰درصدی در ارزش آنها را شاهد هستیم.

کارنامه یازده‌ماهه تجارت خارجی

معاون امور گمرکی گمرک ایران درخصوص آمار واردات کالا در یازده ماه سال۱۴۰۰ نیز گفت: در این مدت ۳۶میلیون و ۷۷۷هزار تن کالا به ارزش ۴۶میلیارد و ۵۷۷میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹درصد در وزن و ۳۶درصد در ارزش رشد داشته.است.

عسگری تصریح کرد: عمده واردات کشورمان در این مدت را کالاهای اساسی، نهاده‌ها، ماشین‌‌آلات تولید، دارو و ملزومات پزشکی و کالاهای ضروری تشکیل می‌‌داد که برای تامین نیازهای ضروری مردم وارد شده.است.

تجارت در بهمن ماه

در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نیز شاهد رشد صادرات و واردات نسبت به ماه گذشته بودیم. در ماه یازدهم، ۱۲میلیون و ۶۵۷هزار تن کالا به ارزش ۴میلیارد و ۷۵۴میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده.است.

این در حالی است که در دی‌‌ماه۱۴۰۰ صادرات کشور ارزشی معادل ۳میلیارد و ۶۱۹میلیون دلار و وزنی معادل ۷میلیون و ۶۶۳هزار تن داشته.است.

ارزش صدور کالا در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه امسال رشد ۳/ ۳۱درصدی داشته است. از لحاظ وزنی نیز رشد بیش از ۶۵درصدی ثبت شده.است.

البته ارزش صادرات در ماه یازدهم امسال نسبت به ماه یازدهم سال گذشته.هم رشد ۶/ ۵۱درصدی داشته است. در سال گذشته ۸میلیون و ۵۴۹هزار تن کالا به ارزش ۳میلیارد و ۱۳۵میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.

کارنامه یازده‌ماهه تجارت خارجی

همچنین در بهمن ماه سال۹۸ نیز صادرات ایران به بازارهای هدف وزنی معادل ۱۰میلیون و ۷۱۴هزار تن و ارزشی معادل ۳میلیارد و ۳۲۸میلیون دلار داشته.است.

ارزیابی‌های صورت‌گرفته از کالاهای واردشده. به کشور نیز بیانگر آن است که در ماه یازدهم امسال ۳میلیون و ۷۷۷هزار تن کالا به ارزش ۵میلیارد و ۱۰۴میلیون دلار به کشور وارد شد. ارزش کالاهای واردشده به کشور در ماه بهمن نسبت به دی‌ماه رشد ۶/ ۱۲درصدی را تجربه کرده.است.

واردات در دی‌ماه ارزشی معادل ۴میلیارد و ۵۳۰میلیون دلار داشته. و وزن آن نیز به ۲‌‌میلیون و ۸۸۱هزار تن رسیده. بود. بررسی‌ها همچنین حکایت از آن دارد. که واردات بهمن۱۴۰۰ رشد ۶/ ۳۸درصدی ارزشی را نسبت به بهمن سال گذشته تجربه کرده. است.

در بهمن‌ماه سال۱۳۹۹ ارزش واردات به ۳میلیارد و ۶۸۲میلیون دلار می‌رسید .و وزن آن نیز ۲میلیون و ۵۶۹هزار تن ثبت شده .بود. واردات در بهمن سال۱۳۹۸ معادل ۳میلیون و ۹۸۸هزار تن کالا به ارزش ۴میلیارد و ۶۶میلیون دلار بود.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

پربازدیدترین اخبار:

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩