تشکل تخصصی صادرات
به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی به نقل از دنیای اقتصاد، مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل برجام می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

روز بیستم مذاکرات وین دور جدید یا دور آخر مذاکرات وین 

ساعت ۱۰:۵۶دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین 

قالیباف: هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد

نماینده تبریز جزئیاتی از جلسه غیر علنی نمایندگان و گزارش قالیباف درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین را تشریح کرد.

احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از جلسه غیر علنی گفت: در این جلسه آقای قالیباف رئیس مجلس گزارش از آخرین وضعیت مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد.

وی افزود: آقای قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد دیگر این سوال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.

نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: رئیس مجلس گفت این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ایمان را از بین ببریم.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

علیرضابیگی اضافه کرد: آقای قالیباف اظهار کرد که در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.

وی اظهار کرد: آقای قالیباف در این نشست همچنین عنوان کرد که یکی دیگر از موضوعاتی که ما بر روی آن تاکید داریم بحث پادمان است که باید حل و فصل شود و علامت سوال‌هایی که بر روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها به‌خصوص تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

نماینده تبریز گفت: رئیس مجلس در پایان عنوان کرد که مذاکرات هنوز نهایی نشده و نتیجه مذاکرات باید مراحل تصویب و تأیید را در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی کند.

علیرضابیگی خاطر نشان کرد: دغدغه نمایندگان در این جلسه در خصوص حفظ ساختار هسته‌ای کشور بود که بر روی آن تاکید داشتند و مصّر بودند که حفظ ساختار هسته‌ای ما چگونه صورت خواهد گرفت.

ساعت ۲۴:۳۰

باقری روز دوشنبه به وین‌ باز می گردد

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتر خود نوشته است: دیپلمات‌های غربی می‌گویند شنیده‌اند که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز دوشنبه به وین باز می‌گردد. گویا پیش‌تر قرار بوده او روز یکشنبه به وین بازگردد.

توییت

ساعت ۲۴:۰۰

حتما نباید هزینه داد که به تجربه رسید

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر خود نوشته است: حتما نباید هزینه داد که به تجربه رسید؛ امروز خوش‌ باورترین افراد به آمریکا، اعتراف می کنند که دیگر نمی شود به آنها اعتماد کرد.

توییت جلیلی

ساعت ۲۰:۴۰

امیرعبداللهیان: ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در توییتر نوشت: ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفتگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده ایم. در صورت وجود اراده واقعی آنها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

توییت امیر عبداللهیان

ساعت ۲۰:۳۰

 حسین امیرعبدالهیان با جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اروپا گفت‌وگو کرد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین و  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در خصوص ِآخرین وضعیت گفتگوها در وین بحث و تبادل نظر کردند.

بورل ضمن مرور آخرین تحولات مذاکرات وین، بحران در اوکراین را دارای عواقب جدی برای سیاست جهانی و اروپا توصیف کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با مرور تلاش‌های فراوان همه طرف‌ها تاکید کرد که مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده و نیازمند تصمیمات جدی از سوی همه است.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش‌های آقایان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات و انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که انتخاب قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم عبور از خطوط قرمز خود است. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حصول یک توافق خوب، بر لزوم اخذ تصمیم سیاسی توسط طرف مقابل تاکید کرد و افزود ایران به دنبال یک توافق خوب، اما در چارچوب  منافع ملی و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است.

وزیر خارجه ایران در مورد بحران اوکراین نیز خواستار حل و فصل آن از طریق سیاسی شد. امیرعبداللهیان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین تاکید کردند که مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده و همه طرفها بخش عمده مسیر را بخوبی طی کرده اند. امیرعبداللهیان در پایان افزود ، برخی موضوعات مهم باقیمانده در صورت رویکرد واقع بینانه طرف غربی قابل حل و رسیدن به توافق نهایی است.

ساعت ۲۰:۲۰

برگزاری جلسه پیرامون مذاکرات وین با حضور رهبر انقلاب کذب است

نورنیوز، سایت وابسته شورای عالی امنیت ملی در توییتر نوشته است: متاسفانه طی روزهای گذشته تاکنون حجم زیادی از اخبار غیر موثق پیرامون موضوع مذاکرات وین در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که عموما خلاف واقع بوده است. در همین راستا؛ خبرهای منتشر شده در خصوص برگزاری جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب برای بررسی روند مذاکرات وین واقعیت نداشته و تنها از جنس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

مذاکرات وین یکی از پرونده‌های امنیت ملی است که از ابتدای آن بر اساس رویه‌های جاری از سوی نهادهای ذی‌ربط هدایت، مدیریت و اجرا شده و هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون آن نیز در همین مسیر ادامه خواهد داشت. بدیهی است اطلاع‌رسانی در مورد این پرونده همچون گذشته در زمان‌های لازم توسط مسئولین پرونده و نهادهای مربوطه انجام می‌شود.

توییت نور نیوز

ساعت ۱۹:۳۰

مجلس فردا درباره مذاکرات و اوکراین جلسه غیر علنی تشکیل می‌دهد

کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس گفت: با توجه به اهمیت تحولات در مذاکرات و اتفاقات اوکراین، مجلس فردا در جلسه غیر علنی به بررسی این موارد می‌پردازد.

ساعت ۱۵:۴۰

ضرب الاجل واشنگتن برای توافق صحت ندارد

ایرنا به نقل از یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه ایران گفت: این خبر که واشنگتن به تهران برای پایان مذاکرات هسته ای مهلت داده است، صحت ندارد.

ساعت ۱۵:۰۰

برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات وین

نیکزاد در صحن علنی مجلس گفته است: جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور اعضای تیم مذاکره کننده و محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی درحال برگزاری است مجلس در اولین فرصت جلسه غیر علنی را با حضور امیرعبداللهیان برگزار می‌کند.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

ساعت ۱۴:۴۵

جلسه بسیار مهم شورایعالی امنیت ملی در خصوص مذاکرات وین

منبع آگاه از اوضاع مذاکرات به اقتصاد آنلاین گفته است: قرار است امروز علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه گزارش مبسوطی از جزییات مذاکرات با گروه ۴+۱ به اعضای شورایعالی امنیت ملی ارایه دهد و تصمیم‌گیری نهایی برای این قضیه گرفته شود. وضعیت مذاکرات به جای حساسی رسیده و علی باقری برای ارایه توضیحات و تصمیم‌گیری به تهران بازگشته است.

ساعت ۱۴:۳۰

احتمال توافق در این هفته

خبرنگار حوزه نفت: همانطور که اوضاع در حال حاضر وجود دارد، این تصور من است که فردا یا یک هفته بعد در وین بر سر توافق هسته ای به توافق برسند.

رضا زندی، خبرنگار حوزه نفت در توییتر خود نوشته است: همانطور که اوضاع در حال حاضر وجود دارد، این تصور من است که فردا یا یک هفته بعد در وین بر سر توافق هسته ای به توافق برسند.

توییت

ساعت ۱۲:۴۰

نایب رییس مجلس: وزیر خارجه فردا به مجلس می‌آید

محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی امروز گفت که اخباری که پیرامون توافقات به ما رسیده خوب نیست. او تاکید کرد که منافع ملت ایران باید رعایت شود.

محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی امروز گفت که اخباری که پیرامون توافقات به ما رسیده خوب نیست. او تاکید کرد که منافع ملت ایران باید رعایت شود. او ادامه داد اگر قانون راهبری مجلس رعایت نشود قطعا دولت باید پاسخگو باشد. با این حال به گفته او،  متاسفانه اخبار خوبی از تیم مذاکره کننده به گوش نمی‌رسد.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

در واکنش به اظهارات محمود وند، مصری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: بنابر دعوت مجلس، آقای امیرعبداللهیان فردا برای توضیحات پیرامون مذاکرات به کمیسیون می آید. او گفت: از آنجا که مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه سال آتی است قرار است فردا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه ای با حضور وزیر امورخارجه به منظور بررسی روند مذاکرات برگزار کند.

ساعت ۱۱:۴۳

روسیه برای وین مسیله است

ولی نصر، عضو شورای روابط خارجی آمریکا در توییتر خود نوشته است: توافق‌های وین تا کنون تکیه بر نقش روسیه به عنوان ضامن و محل انبار اورانیوم غنی شده ایران دارند. قطع روابط روسیه با امریکا و اروپا این توافق‌ها را زیر سوال می برد. روسیه خود الان برای سرانجام وین مسیله است.

روسیه برای وین مسئله است

ساعت ۱۱:۴۰

در توافقی که احتمالا در چند روز آینده رخ می دهد مطلوب نمایندگان وجود ندارد 

محمود نبویان، عضو کمیسیون اصل نود در مجلس امروز گفته است: در مورد لغو تحریم آیسا و  کاتسا به هیچ عنوان تضمین نداده‌اند. در مورد تبدیل ارز مطلقا تضمین نداده اند. آمریکا اصلا تضمین نداده که از برجام خارج نشود.  کنگره امروز آمریکا اکثرا دموکرات هستند و ما می توانیم از کنگره تضمین بگیریم. به جای اینکه آنها تضمین عدم خروج دهند از ما تضمین گرفته اند. قرار بود آمریکا تحریم ها را لغو، ما راستی آزمایی کرده و گزارش به ما داده شود ولی هیچ کدام از این موارد انجام نشده است. ظاهرا آمریکا فقط بر روی کاغذ تحریم ها را برمیدارد و ما باید به تعهداتمان برگردیم.

ساعت ۱۰:۳۰

ضرب الاجل آمریکا به ایران تا امشب 

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای در توییتر خود نوشته است:  آمریکا ضرب‌الاجل گذاشته که نهایتا امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) ایران باید تکلیف خود را در مذاکرات مشخص کند در غیر اینصورت از طرف آنها مذاکره شکست خورده است. ایران تا جایی که شده در روند مذاکره راه آمده ولی وقتی جاده تعامل یک طرفه باشد طبیعتا عدمِ توافق به نفع ایران است، نه توافق

ضربا الاجل آمریکا به ایران تا امشب

ساعت ۹:۱۵

چین: تحولات اوکراین تاثیری بر مذاکرات وین ندارد

وانگ کوان، مذاکره‌کننده ارشد چین به خبرنگاران در وین گفت که هیات‌های مذاکره کننده «روی کارشان متمرکز هستند» و تحولات در اوکراین تاثیری بر روند گفت‌ وگوها ندارد.

ساعت ۹:۰۰

سخنگوی کاخ سفید: به تعامل با روسیه بر سر احیای برجام ادامه می‌دهیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: ایالات متحده به تعامل با روسیه بر سر تلاش‌ها برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، حتی اگر حمله مسکو به اوکراین این کشور را به یک منفور در صحنه جهانی تبدیل کرد.

پرایس گفت که مقامات ایالات متحده اکنون فقط با همتایان روسیه در مورد مسایل “بنیادی برای منافع امنیت ملی ما” تعامل خواهند داشت. پرایس گفت که این شامل مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهانی از جمله روسیه می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید در پایان گفت: روسیه بخشی از ⁧ برجام⁩ و مذاکرات هسته‌ای است و تلاش‌ها برای نهایی کردن احیای ⁧ برجام⁩ ادامه خواهد یافت.

روز نوزدهم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۲۰

وزیر خارجه ایران: در مذاکرات از خطوط قرمز  خود عبور نمی‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران عصر امروز (جمعه) ششم اسفند ماه تلفنی با سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو با اشاره به مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات تصریح کرد: در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

ساعت ۱۶:۰۰

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

اسلامی: به دنبال ساخت راکتورهای ۱۰۰ درصد ایرانی هستیم

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که غنی‌سازی در هر لحظه‌ای اراده شود و نظام تصمیم گیرد، قابل انجام است و دغدغه‌ای برای آن نداریم، گفت:‌ به دنبال ساخت راکتورهای ۱۰۰ درصد ایرانی هستیم.

ساعت ١٥:٥٠

دیدار اولیانوف با کمالوندی

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی از دیدار و گفت‌وگو با بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین  رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران خبر داد. 

او در این خصوص در توییتر خود نوشت: علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در مذاکرات وین درباره برجام هم اکنون در تهران است. اما همکارانش در وین می‌مانند. امروز با آقای بهروز کمالوندی، قایم مقام سازمان انرژی اتمی ایران و آقای رضا نجفی معاون وزیر خارجه (ایران) دیدار کردم.

دیدار اولیانوف با کمالوندی

عکس منتشر شده از بازگشت باقری به تهران

ساعت ۱۲:۳۰

عکس منتشر شده از بازگشت باقری به تهران

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین برای بررسی شرایط مذاکرات به تهران بازگشته است.

این عکس‌ها در فضای مجازی به عنوان عکس‌های این بازگشت مطرح شده‌اند.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

اسلامی: به ما اتهام می‌زنند که می‌خواهید بمب اتم بسازید 

ساعت ۹:۳۰

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی گفته است: موضع ایران در ‌مذاکرات ‌‌مشخص است و همه گفت و گوها برای برداشته شدن تحریم‌ها است.

او در ادامه بیان کرده است: مذاکرات برای این است که راستی آزمایی شود و از سوی دیگر تضمینی وجود داشته باشد که دوباره این اتفاق نیفتد.

اسلامی در پایان گفته است: ایران تابع قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این موضوع را به اثبات رسانده؛ اما باوجود سخت‌گیرانه‌ترین نظارت‌ها، در زمینه هسته‌ای نه تنها به ما کمک نکردند؛ بلکه مانع نیز شدند و به ما اتهام می‌زنند که می‌خواهید بمب اتم بسازید.

روز هجدهم مذاکرات وین

۱۹:۲۰

باقری در تهران، مالی در وین؛ اوکراین در آتش جنگ

علی باقری‌‌کنی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران شب گذشته به تهران بازگشته است. با این حال تیم آمریکایی در وین مانده است. طبق اظهارات مقامات بعد از ۱۰ ماه مذاکره برای احیای برجام به خط پایان نزدیک شده است.

د: در حالی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه جنگ با اوکراین را آغاز کرده، هنوز پرونده برجام سرگردان در راهروهای کوبورگ باقی مانده است. بعد از ده ماه طبق گفته مقامات مذاکره‌کننده پرونده احیای برجام به خط پایان نزدیک شده بود. اما شروع جنگ در اوکراین که برای کشورهای عضو برجام و آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بدون شک شرایط را در وین تغییرات عمده‌ای می‌دهد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته است که تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده‌ایم. میخاییل اولیانوف، رییس هیات مذاکره‌کننده روسیه توییت کرده است که  مذاکرات وین در آستانه عبور از خط پایان است و انریکه مورا،  معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که پس از ۱۰ ماه مذاکره در وین، ما به پایان نزدیک می‌شویم. همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری امروز خود گفته است: «پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است و ما نزدیک به یک توافق احتمالی هستیم اما تعداد زیادی از مسایل مهم همچنان حل نشده باقی مانده اند.» در حالی که همه شرایط خبر از پایان خط مذاکرات وین دارند، اما هنوز به طور قطعی نمی‌توان شرایط را تحلیل کرد.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

توییت امروز علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران بار دیگر اتیکت ابهام را به سرانجام پرونده احیای برجام زده است. مذاکره‌کننده ارشد ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشته است: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. ‌برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.

از سوی دیگر یک خبرنگار عرب با تصویری از دست‌نویس یکی از اعضای هیات ایرانی همراه رییس جمهوری در سفر به قطر افشا کرده است که در آن نوشته شده است: پاسخ به نامه آمریکا این است: رفع کامل تحریم‌ها، ضمانت معتبر و بستن پرونده اماکن ادعایی.گفته می‌شود که قطر پیام ایالات متحده را برای مذاکره مستقیم به ایران ابلاغ کرده است. ایران هنوز مذاکره مستقیم با آمریکا را نپذیرفته است و برخی کارشناسان عدم مذاکره مستقیم را شرایط مناسبی برای توافق نمی‌دانند.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

تا به امروز هم ایران توپ رسیدن به توافق را به سمت زمین آمریکایی‌ها پرتاب کرده‌اند. حتی امروز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتر خود نوشته است: دستیابی به توافق خوب بدلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده، امکان‌پذیر است، اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسایل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.

سفرهای معنی‌دار

پیش از این طرف‌های غربی علی‌رغم مخالفت ایران، نیمه فوریه را به عنوان ضرب‌الاجل پایان مذاکرات اعلام کرده بودند، اما بعد جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا این زمان را به آخر فوریه منتقل کرد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن پایان ماه فوریه طرف غربی مصرانه‌تر از پیش بر فوریت مذاکرات تمرکز کرده است. جان ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود گفته است که با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته ای ایران، زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین باقی مانده است.

با اوج گرفتن اخبار نهایی شدن مذاکرات، علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران به تهران بازگشته است. گفته می‌شود جلسات شورایعالی امنیت ملی روزهای شنبه برگزار می‎شود و این سفر برای تصمی‌گیری سیاسی تهران است. با این حال رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین باقی مانده است و شب گذشته با ۴+۱ نشستی داشته است.

دورجدید یا دورآخر مذاکرات وین

 به نظر می‌رسد که با محدود شدن اختلاف‌ها میان ایران و ایالات متحده به دو تا سه مورد مشخص، زمان تصمیم‌گیری برای تهران و واشنگتن رسیده است.

به نظر می‎رسد دو طرف به دنبال رسیدن به یک توافق تا پایان فوریه هستند و برخی اعلام کردند که انتظار می‌رود که وضعیت رایزنی‌ها در وین تا روز جمعه (۶ اسفند ماه) مشخص شود.  با این حال جنگ اوکراین شاید ورق را برای مذاکرات وین برگرداند.

جنگ اوکراین

 در شرایطی که کشورهای درگیر در مذاکرات وین در سایه تحولات شرق اوکراین قرار گرفته‌اند و جنگ روسیه و اوکراین احتمالاً دامنه گسترده‌ای پیدا کند، بدون شک این موضوع روی مذاکرات وین نیز تاثیر می‌گذارد.

البته ایت تاثیر را از دو جهت می‎توان بررسی کرد: جهت اول این است که اتفاقات اوکراین تیم‌های غربی را به سمت بحران هسته‌ای ایران برای خودشان ببرد و زودتر به سمت توافق حرکت کنند. جهت دوم این است که بحران اوکراین شرایط را برای مذاکرات وین پیچیده‌تر کند. از آن جهت که روسیه رابط اصلی ایران و آمریکا تلقی می‌شود و از طرف دیگر ممکن است همه چیز در وین به دلیل شرایط اضطراری به تعویق بیافتد.

روزهای زیادی به آخر فوریه نمانده است و باید دید با بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین اتفاقات چگونه رقم می‌خورد.

ساعت ۱۸:۲۰

توییت نماینده بریتانیا در وین

استفانی القاق، نماینده ارشد بریتانیا در مذاکرات وین در توییتر خود نوشته است: بازگشت به لندن برای مشاوره در مورد مذاکرات وین.

ساعت ۱۴:۰۰

شمخانی: غرب باید تصمیم سیاسی بگیرد برای رسیدن به متوان‌سازی توافق

دبیر شورای عالی امنیت ملی: مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسایل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتر خود نوشته است: دستیابی به توافق خوب بدلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده، امکان‌پذیر است، اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسایل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.

شمخانی

ساعت ۱۴:۲۷

وزیرخارجه عربستان خواستار ورود به مذاکرات وین است 

 ما تمایل شرکایمان برای بازگشت به این مذاکرات را درک می‌کنیم؛ اما بر این باوریم که این مذاکرات بایست فقط آغاز باشد نه پایان خط». او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند».

وزیر امور خارجه عربستان که کشورش در تلاش برای توسعه توانمندی‌های اتمی خود است، در این خصوص گفته: «ایران امکانات ساخت بمب اتمی داشته باشد، این شاید سبب شود برخی کشورهای دیگر همین راه را بپیمایند».

فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد که برخورداری ایران از توانمندی هسته‌ای «طبیعتا نشانه‌ای بسیار خطرناک خواهد بود». او ادعا کرد که کشورش اصل مخالفت با تسلیحات اتمی و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را می‌پذیرد. بن فرحان در این خصوص گفت: «ما بر این اصل مُصـرّ هستیم».

بن فرحان افزود، باید این مذاکرات «فقط یک گام در جهت درست باشد سپس برای مشخص کردن دقیق روند برنامه هسته‌ای و برای بررسی مسایل منطقه‌ای این گام اولیه، اساس قرار داده شود». او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند».

ساعت ۱۲:۳۰

پاسخ ایران به نامه آمریکا چه بود؟ 

یک خبرنگار عرب با انتشار تصویری از دست‌نویس یکی از اعضای هیات ایرانی همراه رییس جمهور در سفر به قطر نوشته است: 

یکی از اعضای هیات ایران در دیدار با امیر قطر بر روی یک کاغذ نوشته‌بود: پاسخ به نامه آمریکا این است: رفع کامل تحریم‌ها، ضمانت معتبر و بستن پرونده اماکن ادعایی. 

گفته می‌شود که قطر  پیام ایالات متحده را برای مذاکره مستقیم به ایران ابلاغ کرده است.

پاسخ ایران

ساعت ۱۱:۰۰

باقری: تضمینی برای عبور از خط پایان مذاکرات وجود ندارد

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران  با انتشار پیامی در توییتر نوشت: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.

وی افزود: ‌برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.

باقری

ساعت ۸:۱۱

تیم آمریکایی در وین مانده است

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در حالی که جلسه ١+۴ را شب گذشته ترک می‌کرد از اظهار نظر خودداری کرده است و فقط گفته است همانطور که انتظار می‌رفت در وین می‌ماند.

ساعت ۷:۵۵

گفتگو تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه بریتانیا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته است: تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی طرف های غربی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس درباره برخی مسایل مورد اهتمام مشترک تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه در خصوص مذاکرات وین و با اشاره به گفتگوهای خود با همتای آلمانی و مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ گفت: در این گفتگوها به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و هییت های مذاکره کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند. در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها برای دستیابی به توافقی پایدار است.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع بینانه نقش سازنده و‌ مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفاء‌ کنند.

بدهی

در این گفت‌وگو طرفین تاکید کردند که بازپرداخت بدهی های معوق انگلیس به ایران از موضوعات اصلی فی مابین است و ضروری است هر چه زودتر در مسیرمناسب حل و فصل شده و بدهی لندن به تهران تادیه شود.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این‌گفتگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفتگوها برای حل مشکل بدهی به ایران ، نقطه نظرات لندن را در این خصوص و در مورد مذاکرات وین تشریح‌ کرد.

وزیر امورخارجه انگلیس روابط رو به رشد میان انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور دانست و افزود:در فرایند مذاکرات دستاوردهای خوبی تاکنون داشته‌ایم، اما مناسب است هر چه سریع‌تر گفتگوها تکمیل و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم.

تراس در پایان ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک با همکاری مستمر طرفین و بر مبنای اصول بنیادین، موضوعات دوجانبه فی مابین از جمله موضوعات کنسولی مرتبط با زندانیان و همچنین تادیه بدهی های معوقه انگلیس به تهران حل و فصل شوند.

ساعت ۷:۵۰

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

نزدیک به یک توافق احتمالی هستیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفته است: «پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است و ما نزدیک به یک توافق احتمالی هستیم اما تعداد زیادی از مسایل مهم همچنان حل نشده باقی مانده اند.»

او در ادامه گفته است: «با توجه به سرعت پیشرفت های هسته ای ایران، زمان بسیار کمی برای رسیدن به توافق و حل این مسایل  باقی مانده است.»

ساعت ۷:۴۱

کاخ سفید: زمان کمی برای توافق در وین باقی مانده است

جان ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود گفته است که با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته ای ایران، زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین باقی مانده است.

ساکی بامداد پنجشنبه طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است که پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما تعدادی از مسایل بسیار دشوار وجود دارد که حل نشده باقی مانده است».

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «همچنین، باید توجه داشته باشیم که معمولاً سخت‌ترین مؤلفه‌ها، جایی است که سخت‌ترین مکالمات و مذاکرات وجود دارد. بنابراین، بله، پیشرفت قابل توجهی است و ما به هم نزدیک هستیم. اما چیزهای زیادی وجود دارد که هنوز باید کار شود».

ساکی با انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد: «ما معتقدیم اگر ایران جدیت نشان دهد، می‌توانیم و باید به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در ظرف چند روز دست یابیم. اما هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود».

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

پربازدیدترین اخبار:

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *