Untitled-1

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از دنیای اقتصاد،  ارزآوران خوراکی کشور در هفت‌‌ماه منتهی به مهر امسال معرفی شدند.

آمارها نشان می‌دهد، ارزش صادرات اقلام مهم کشاورزی ایران کاهش .یافته. است. این خبری است که رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران اعلام. کرده .است. حالا دیگر محدودیت‌‌های بین‌‌المللی، دست‌‌اندازهای داخلی، نبود. زیرساخت‌های لازم برای صدور کالا در این بخش و شاید تاثیر محدودیت‌‌های کرونایی. در سال‌های اخیر، فروش محصولات صادراتی سنتی ایران را تحت‌‌تاثیر قرار. داده. است.

از یکسو پسته ایرانی که روزی در جهان بی‌‌رقیب بود، با قیمت ارزان‌‌تر در بازار مبادله شده و از سوی دیگر زعفران در بازارهای جهانی کم .شده .است. جزئیات آمار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نشان می‌دهد، پسته، زعفران و خرما با کاهش ارزش روبه‌‌رو بوده‌‌اند.

ریزش و رویش در صادرات کشاورزی

۴میلیون و ۶۴۲‌‌هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی نیز در این مدت صادر شده. است. جزئیات آمارها از ارزش دلاری کالاهای خوراکی نیز جالب‌توجه است. ۵۵۴میلیون دلار انواع خشکبار، ۲۸۰میلیون دلار انواع سبزی، ۲۶۰میلیون دلار انواع نان، .شیرینی و شکلات، ۲۱۸میلیون دلار لبنیات، ۲۰۶میلیون دلار گوجه‌‌فرنگی، ۲۰۴میلیون دلار انواع میوه و ۱۷۵میلیون دلار هندوانه در هفت‌‌ماه منتهی به مهر امسال صادر. شده. است.

علاوه‌بر این، صادرات ۱۱۷میلیون دلاری انواع خرما، ۱۱۴میلیون دلاری انواع انگور تازه و خشک، ۱۰۵میلیون دلاری سیب، ۱۰۲میلیون دلاری محصولات شیلاتی،. ۸۰میلیون دلاری انواع آبمیوه و مغز میوه‌ها، ۶۲میلیون دلار فرآورده‌های غذایی، .۶۰میلیون دلاری زعفران، ۵۹ میلیون دلاری سیب‌زمینی، ۴۶میلیون دلاری رب گوجه‌‌فرنگی، ۳۱میلیون دلاری مرکبات، .۲۸میلیون دلاری خربزه، ۱۵میلیون دلاری ادویه، ۱۴میلیون دلاری چای و ۸میلیون دلاری انواع مربا و ژله .در کارنامه مهم‌ترین کالاهای کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت‌ماه منتهی به مهر ۱۴۰۰ ثبت شده. است.

ریزش و رویش در صادرات کشاورزی

پرونده هفت‌ماه صادرات ایران به کشورهای مقصد با صادرات..بیش از ۲۷میلیارد دلاری و رشد ۴۷درصدی ارزشی صادرات غیرنفتی کشور بسته .شد. پرونده‌‌ای که جزئیات آن حاکی از رکوردشکنی صادرات در‌ ماه هفتم هم بود، اما آمار‌هایی. که از سوی کاوه زرگران ارائه شده، نشان می‌دهد. که رشد صادراتی در ‌ماه هفتم ناشی از افزایش صادرات در محصولات کشاورزی نبوده است .و پای کالاهای دیگر در میانست.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت بیانگر آن است که در هفت ماهه امسال ۲ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار در بخش کشاورزی و صنایع غذایی صادرات صورت‌گرفته. که وزن آنها هم به ۴میلیون و ۶۴۲‌‌هزار تن می‌رسد. ارزش صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی داشته و ۱۲‌‌درصد افت. کرده است. این در حالی است. که وزن صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در این بازه زمانی نسبت به هفت ماهه سال قبل رشد ۳‌درصدی داشته. است. این آمارها نشان می‌دهد .که قیمت این محصولات و کالاها در بازارهای هدف کاهش. داشته. است.

ریزش و رویش در صادرات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران بیان کرد:. به‌‌رغم اینکه در حوزه صادرات محصولاتی همچون پسته و زعفران با افزایش وزنی صادرات مواجه هستیم، .اما ارزش پایه صادراتی این کالاها به‌شدت نسبت به سال ۹۵ افت کرده. است. یعنی کالای بیشتری صادر می‌کنیم؛ اما ارز کمتری به‌دست می‌‌‌‌آوریم.

کاوه زرگران، در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی در هفت‌ماه منتهی به مهر سال ۱۴۰۰ عنوان.کرده. است. بر اساس آمارهای رسمی گمرک، ایران توانسته .در هفت‌ماه چهار میلیون و ۶۴۲‌‌هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر کند. در این میان ۶‌‌درصد وزن صادرات کشور مرتبط به محصولات کشاورزی و غذایی بوده .که به لحاظ ارزشی ۳/ ۱۰درصد از ارزش صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص .داده. است.

مقایسه میزان صادرات

وی تصریح کرد: مقایسه میزان صادرات در ۷ ماهه منتهی به مهر سال‌جاری با مدت مشابه سال قبل حکایت از آن دارد .که سال ۹۹ سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات کشور، ۱۷‌‌درصد بوده. که بر این اساس میزان صادرات سال‌جاری حکایت از کاهش حدود ۷‌درصدی دارد؛ در حالی‌که گرانی مواد غذایی .در بازارهای جهانی فرصت مناسبی برای ایران در توسعه صادرات غیرنفتی بخش کشاورزی و صنایع غذایی بوده که متاسفانه از دست رفته .است.

زرگران گفت: آمارهای رسمی گمرک ایران حکایت از آن دارد .که انواع خشکبار، انواع سبزی، انواع نان، شیرینی و شکلات، لبنیات، گوجه‌‌فرنگی، انواع میوه و هندوانه در صدر صادرات کشاورزی به لحاظ ارزش قرار .دارد.

 

انواع خرما، انواع انگور‌تازه و خشک، سیب، محصولات شیلاتی، انواع آبمیوه و مغز میوه‌ها، فرآورده‌های غذایی، زعفران، سیب‌زمینی، رب گوجه‌‌فرنگی، مرکبات، خربزه، ادویه، چای و انواع مربا و ژله در رتبه‌های بعدی کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی به لحاظ ارزش در آمار هفت ماهه بوده‌‌اند.  این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از ۷/ ۵میلیارد .دلار در سال ۹۵ به ۲/ ۶میلیارد دلار در سال ۹۹. رسیده،. گفت: در یک دوره پنج ساله. میزان صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از ۵ میلیون و ۸۳۶‌‌هزار تن به ۸میلیون و ۸۳۵‌‌هزار تن رسیده که رشد ۵۱‌درصدی. داشته. است.

ریزش و رویش در صادرات کشاورزی

وی افزود: تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در این دوره به لحاظ ارزشی. از منفی ۹/ ۲میلیارد دلار در سال ۹۵ به ۷/ ۴میلیارد دلار در سال ۹۹ .رسیده. است. ضمن اینکه متوسط قیمت پایه صادراتی محصولات این گروه نیز از ۹۸ سنت در سال ۹۵ به ۷۰ سنت .در سال ۹۹ کاهش یافته. است. این در حالی است. که ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از ۶/ ۸میلیارد دلار در سال ۹۵ به حدود ۹/ ۱۰میلیارد دلار در سال۹۹ .رسیده. است.

زرگران ادامه داد: از ۲/ ۶میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی، حدود ۲/ ۲ میلیارد دلار مربوط به خشکبار و زعفران بوده است. ضمن اینکه ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۹۹ معادل ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار بوده .که سهم این گروه، بیش از ۶‌‌درصد بوده است. پسته، خرما، کشمش و زعفران به ترتیب در رتبه‌های اول، سوم، چهارم و پنجم محصولات ارزآور کشاورزی و غذایی در سال ۹۹ بوده‌‌اند.

قیمت پایه صادراتی ما به‌شدت کاهشی بوده است

زرگران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی آمارهای نگران‌‌‌‌کننده درباره ارزش صادراتی پسته، زعفران و خرمای ایرانی در بازارهای جهانی عنوان کرده است: ایران در سال ۹۵ حدود ۱۳۵‌‌هزار تن پسته صادر کرده که ارزش آن یک‌‌میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار بوده است، اما این رقم در سال ۹۹ اگرچه به ۲۰۳‌‌هزار تن رسیده، اما ارزش آن یک‌میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد، به‌‌رغم رشد ۴۷‌درصدی وزنی پسته صادراتی، به لحاظ ارزشی صادرات تنها ۷‌‌درصد رشده کرده است؛ پس قیمت پایه صادراتی ما به‌شدت کاهشی .بوده .است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفته است:. در سال ۹۵ میزان صادرات خرمای ایران ۲۰۵‌‌هزار تن به ارزش ۲۰۸ میلیون دلار بوده .که در سال ۹۹ به ۹۵‌‌هزار تن. رسیده .است.

وی به کاهش ارزش پایه صادراتی زعفران ایرانی اشاره کرد. و گفت: در سال ۹۵ میزان صادرات زعفران ایرانی ۱۵۲ تن به ارزش .۲۰۸ میلیون دلار بوده. .که در سال ۹۹ این رقم به ۳۲۵‌‌هزار تن. رسیده. اما ارزش آن ۱۹۱ میلیون دلار بود. بنابراین به‌‌رغم اینکه وزن صادرات زعفران ایران بیشتر شده؛ اما به لحاظ ارزشی با کاهش ۸‌درصدی مواجه .شده .است که این نشان می‌دهد.کاهش قیمت پایه صادراتی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی، ناشی از سیاستگذاری‌‌‌‌های غلطی است .که در زنجیره تولید و صادرات زعفران صورت‌.گرفته. است.

  آمارهای سازمان توسعه چه می‌گوید؟

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد. در هفت‌ماه منتهی به مهر امسال، میوه و تره‌‌بار، خشکبار، صنایع تبدیلی، شیرینی وشکلات و فرآورده‌های غلات، محصولات لبنی،. محصولات حیوانی و صنایع وابسته و گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی به ترتیب بیشترین ارزش را در صادرات بخش کشاورزی .در هفت‌ماه منتهی به مهر امسال به خود اختصاص داده‌‌اند، .اما ارزش صادرات در ۶ گروه کالایی این بخش روند کاهشی .را نسبت به مدت مشابه ثبت کرده. و تنها خشکبار توانسته یک‌‌درصد رشد ارزشی. را ثبت کند. وزن صادرات در ۴ گروه کالایی نیز افت .کرده. است.

در هفت‌ماه منتهی به مهر امسال ۳میلیون و ۹۴‌‌هزار تن میوه و تره‌‌بار به ارزش ۹۰۸میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده .که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی رشد ۷‌درصدی داشته ولی ارزش آن ۳‌‌درصد نسبت به بازه مشابه سال قبل .کاهش یافته .است.

بر اساس تحلیل سازمان توسعه تجارت، از جمله دلایل رشد وزنی صادرات میوه و تره‌‌بار می‌توان به افزایش تولید (تولید قابل‌ملاحظه محصولات سیب‌زمینی و هندوانه)، وضع قوانین و مقررات (تهیه ضوابط و شاخص‌‌های .بسته‌‌بندی صادراتی، رصد سالانه موضوع و پیگیری جهت اجرای صحیح آن توسط سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان‌های صمت استانی و گمرک) .و پیش‌‌بینی وضعیت تولید، میزان مصرف داخلی و پیش‌‌بینی صادرات در سال۱۴۰۰ و برنامه‌‌ریزی‌‌‌هایی در جهت صادرات بهتر محصولات از جمله پیشنهاد تهاتر .محصولات سیب‌زمینی، خیار، پیاز و سیب درختی با محصولات گرمسیری از جمله موز، آناناس، کمپوت آناناس و نارنگی .پاکستانی که در دست پیگیری است، اشاره کرد.

در عین حال، دلایل کاهش ارزشی صادرات میوه و تره‌‌بار نیز به «ممنوعیت واردات فصلی برخی از محصولات میوه و تره‌‌بار از جمله پیاز، سیب‌زمینی، .خیار و… به کشور اقلیم کردستان، عراق و افغانستان»، «کاهش صادرات محصولات گوجه‌‌فرنگی،. پرتقال و کیوی»، «کاهش صادرات محصول خیار به دلیل کاهش عرضه محصول به دلیل قطعی برق و گاز. و خرابی محصولات گلخانه‌ای»، «افزایش قیمت‌های سربار تولید از .جمله هزینه‌های بسته‌‌بندی، کود و سموم، حمل‌‌ونقل جاده‌‌ای و…»، «ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به بازارهای هدف صادراتی به دلیل شیوع ویروس‌کرونا»، «تاخیر در اجرا و تصویب راهکارهای کارشناسی‌‌شده .در این سازمان و اتخاذ تصمیمات یک‌‌شبه و بدون پشتوانه کارشناسی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط بدون در نظرگرفتن نظرات کارشناسی‌شده که منجر به متضرر شدن تولیدکنندگان می‌شود (تصمیمات تنظیم بازار)»، «کمبود کانتینرهای یخچال‌دار جاده‌ای، .ریلی و دریایی (عدم‌‌ورود کانتینرهای یخچالی ترک و روسی به انبارهای صادراتی در داخل کشور که موجب شده. محصولات صادراتی میوه و تره‌‌بار در گمرک آستارا تخلیه و بارگیری مجدد انجام شود .و در اثر جابه‌‌جایی بسته‌ها دچار خرابی و ضرب دیدگی می‌شود و در نتیجه به کیفیت محصول آسیب وارد می‌شود)». و «نبود بانک‌‌های ایرانی در بازارهای هدف صاداتی جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات» برمی‌گردد.

همچنین صادرات خشکبار با ۷‌‌درصد رشد وزنی به ۳۱۸‌‌هزار تن و با یک‌‌درصد رشد ارزشی به ۸۱۴ میلیون دلار .رسیده .است. صادرات پسته به دلیل کاهش تولید و موجودی محصول در سال‌جاری و همچنین مشکلات ناشی از بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. انواع پسته و مغز پسته در کنار خرما و کشمش جزو محصولات اصلی صادراتی بخش کشاورزی است که افزایش صادرات آنها نه‌تنها بر کل صادرات خشکبار، بلکه بر میزان صادرات بخش کشاورزی کشور تاثیرگذار است.

ریزش و رویش در صادرات کشاورزی

در هفت ماهه امسال ۵۰۶‌‌هزار تن صنایع تبدیلی به ارزش ۳۵۳میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده که هم از نظر وزنی افت یک‌درصدی داشته. و هم از نظر ارزشی ۱۹‌‌درصد کاهش.یافته.است.  در این بخش با کاهش صادرات برخی اقلام روبه‌‌رو بوده‌‌ایم. از جمله عوامل کاهش ارزش صادرات رب گوجه‌‌فرنگی و انواع کمپوت و کنسرو طی هفت ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اصلاح و کاهش ارزش صادراتی این اقلام طی ۶ماهه دوم سال قبل و بروز نوسانات شدید قیمت به همراه کمبود در تامین مواداولیه بسته‌‌بندی به‌‌خصوص اقلام وارداتی نظیر ورق فولادی و قوطی فلزی، کاغذ چاپ، ظروف پت و… است.

شیرینی وشکلات و فرآورده‌های غلات صادراتی به ارزش ۲۲۱میلیون دلار و وزن ۲۵۱‌‌هزار تن را در این مدت به ثبت رسانده. که افت وزنی ۷‌درصدی و کاهش ارزشی ۲۳‌درصدی را تجربه. کرده. است. بر اساس تحلیل سازمان توسعه تجارت می‌توان با اتخاذ سیاست‌های هماهنگ در حوزه مدیریت صادرات غیرنفتی و رفع موانع سر راه بنگاه‌های صادراتی از جمله ورود موقت مواداولیه، به عملکردهای بالاتری در این زمینه دست یافت.

دلایل کاهش صادرات این محصولات نیز مربوط به «اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی محصولات عمده شیرینی و شکلات»، .«نوسانات ارزی و مشکلات تامین مواداولیه تولید که عامل افزایش قیمت نهایی شده و رقابت‌‌پذیری را در بازارهای هدف مشکل. کرده. است» و «خودکفایی کشور عراق در زمینه واردات آرد و ساخت سیلو» است. محصولات لبنی با صادرات ۲۵۶‌‌هزار تنی و ۲۱۷ میلیون دلاری، پنجمین کالای ارزآور بخش کشاورزی و صنایع غذایی .در هفت ماهه منتهی به مهر امسال است که افت ۹‌درصدی ارزشی و ۳‌درصدی وزنی را نسبت به بازه مشابه سال گذشته تجربه. کرده. است.

کاهش ارزش صادراتی به بازار هدف عراق و افغانستان به میزان ۱۰‌‌درصد در اقلام شیر خوراکی و پنیر، یکی از دلایل کاهش روند صادراتی در ۷ماهه منتهی به مهر امسال است. شیر‌خشک صنعتی، ماست و دوغ و سایر پنیرها و شیر خوراکی از اقلام کاهشی صادرات در این مدت بوده‌‌اند.

مشکلات ممنوعیت‌‌ها و افزایش قیمت تمام‌شده و مشکلات ارزی و… از جمله موانع رشد صادرات به بازارهای هدف هستند.

صادرات محصولات حیوانی و صنایع وابسته ارزشی معادل ۱۶۱میلیون دلار و وزنی معادل ۱۳۰‌‌هزار تن داشته که نسبت به مدت مشابه سال. قبل افت ۴۱‌درصدی وزنی و کاهش ۴۳‌درصدی ارزشی را نشان .می‌دهد. ارزش صادرات گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی نیز با افت ۳۳‌درصدی به ۱۲۷میلیون دلار رسیده. و با رشد ۵‌درصدی وزنی، ۸۶‌‌هزار تن را به ثبت. رسانده. است.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

پربازدیدترین اخبار:

 

مسیر ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه فعال شد

رشد ۲۷۹ درصدی صادرات آهن اسفنجی

اعزام هیات تجاری به کردستان عراق

پروژه های قابل سرمایه گذاری در کنگو(برازاویل)

برگزاری همایش کسب و کار جمهوری دموکراتیک کنگو

شرایط سرمایه گذاری در معادن جمهوری کنگو

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩