تشکل تخصصی صادرات
عضو اتاق بازرگانی ضمن بیان اینکه باید مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی صورت بگیرد و قطع گاز صنایع خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد ملی وارد می کند،‌تاکید کرد باید یارانه های پنهانی که در حوزه انرژی پرداخت می کنیم، هدفمند شوند و از طریق واقعی سازی قیمت انرژی به سمت مدیریت مصرف گام برداریم. در شرایطی که یارانه ها به صورت غیرهدفمند در بخش انرژی داده می شود، بهره وری در این حوزه ها پایین می آید. قدم اول اجرایی آن با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها به وقوع خواهد پیوست.
به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه آمارهای موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور دارد و در ماه های سرد سال مجبور می شویم گاز صنایع را قطع و نیازهای بخش خانگی را برطرف کنیم،‌ گفت؛ داده های وزارت نفت نشان می دهد که طبقات مرفه جامعه، پرمصرف ها هستند. به همین دلیل برخی پیشنهاد می کنند که بهترین راهکار برای مدیریت مصرف، اعمال سیاست های قیمتی برای پرمصرف ها است. مبنای قانونی برای این اقدام نیز وجود دارد. در بند (ک) تبصره (۱۵) قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: در سال ۱۴۰۱ وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی.بی.تی) تعیین شود.

تعرفه گذاری پلکانی مزایای متعددی دارد. با استفاده از این روش، ضمن اینکه طبقات پایین جامعه و کم مصرف ها متحمل هزینه ی اضافی نمی شوند، پرمصرف ها بهای اضافه مصرف خود را به صورت آزاد پرداخت می کنند. به این ترتیب، عدالت بیشتری در ارائه ی یارانه ی پنهان انرژی اعمال می شود. نظرات عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می آید.

آرگون با اشاره به این موضوع که مدیریت مصرف انرژی به طور کلی اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: در فصل زمستان موضوع گاز را در بحث گرمایش داریم و در تابستان نیز بحث برق را در ارتباط با وسایل سرمایشی داریم. قطعاً باید در راستای بهینه سازی الگوی مصرف گام برداریم. ما کشوری هستیم که از ذخایر زیاد انرژی برخورداریم و به همین دلیل انرژی با قیمت پایین در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. پایین بودن قیمت انرژی در کشور نباید به مصرف نادرست منجر شود. واقعیت این است که کشورهای دیگر برای خرید گاز هزینه ی بالایی می پردازند. باید نهایت صرفه جویی را در مصرف انرژی داشته باشیم تا ضمن برآوردن نیازهای داخلی بتوانیم به صادرات آن هم مبادرت کنیم. کاهش میزان مصرف انرژی و گاز طبیعی در کشور مستلزم انجام کارهای زیرساختی است. باید مراقبت های لازم به عمل آید و در یک بازه ی زمانی الگوی مصرف را تغییر دهیم. به طوری که بتوانیم از منابع انرژی خود بیشترین عایدی را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: زیان قطع گاز و برق برای صنایع بسیار جدی است. وقتی انرژی موردنیاز صنایع بزرگ قطع می شود، صدمه شدیدی به آن ها وارد می شود که جبران نشدنی است. ما در سال گذشته به خاطر قطع گاز کارخانجات میزان زیادی از تولید سیمان خود را از دست دادیم و این ها به معنی لطمه به اقتصاد ملی است. مصرف بی رویه  گاز در بخش خانگی و کمبود آن در ماه های سرد سال ما را مجبور می کند، گاز صنایع را قطع کنیم که این امر هزینه های هنگفتی برای کشور دارد. برای حل مشکلات در زمینه کسری تراز گاز باید انجام کارهای زیرساختی، فرهنگ سازی برای مصرف صحیح انرژی و واقعی سازی قیمت ها در دستور کار قرار بگیرد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: باید مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی صورت بگیرد و قطع گاز صنایع خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد ملی وارد می کند. باید یارانه های پنهانی که در حوزه انرژی پرداخت می کنیم، هدفمند شوند و از طریق واقعی سازی قیمت انرژی به سمت مدیریت مصرف گام برداریم. در شرایطی که یارانه ها به صورت غیرهدفمند در بخش انرژی داده می شود، بهره وری در این حوزه ها پایین می آید. قدم اول اجرایی آن با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها به وقوع خواهد پیوست. هر چیزی که به صورت ارزان در اختیار افراد قرار بگیرد، احتمالاً استفاده ی بهینه ای از آن نخواهد شد. باید قیمت ها واقعی شوند و دولت به مردم یارانه بدهد. هدفمندسازی یارانه ها در حوزه ی انرژی به افزایش عدالت اجتماعی نیز منجر می شود. زیرا در حال حاضر، پرمصرف ها که عمدتاً از طبقات بالای جامعه هستند، به میزان بیشتری از یارانه ی دولتی در بخش انرژی بهره مند می شوند. در حالی که اگر قیمت ها واقعی شود و یارانه به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد، افراد بهای انرژی مصرفی خود را می پردازند.

پربازدیدترین اخبار:

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *