تشکل تخصصی صادرات
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: برای دو برابر شدن سهم ۱.۲ میلیارد دلاری تجارت با آفریقا تا پایان سال برنامه‌ریزی شده که شدنی است اما شرایطی نیاز دارد.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از باشگاه خبرنگاران؛امروز در رابطه با وضعیت تجاری ایران با کشور‌های قاره آفریقا با حضور مسئولان نکاتی مطرح شد:ورود کالاهای ایرانی به

سوال:آخرین آمار تجارت ایران با آفریقا چگونه است؟

لطیفی سخنگوی گمرک:در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۰ کشور قاره آفریقا صادرات داشته ایم. اما از کل صادرات کشور سهم. صادرات به آفریقا ۲.۵ درصد بوده که مناسب نیست. پارسال دو میلیون و ۵۲۶ هزار میلیارد صادرات به افریقا به. کشاورهایی همچون نیجریه، موزابیک، کنیا، الجرایر و تانزانیا صورت گرفته. است.

سوال: با توجه به ورود هییت نیجریه به ایران دستاورد این سفر چه بوده است؟

پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت: این اجلاس ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بوده. که در آن برنامه های مختلفی تعریف شد. به جز سند توسعه تجارت که در بخش های مختلف وجود داشت. برنامه‌های دیگری هم داشتیم و بازدید‌هایی برای این تیم از صنعت خودرو و لوازم خانگی فراهم ساختیم. تفاهمنامه هایی امضا شد. و کلیت آن آشنایی این هییت با حوزه صنعت و معدن کشور بود.

۱۲۵میلیون دلار تجارت ما با نیجریه است محصولات صادراتی نیجریه مورد نیاز ما است،. اما حجم ارتباط دو کشور کم است

سوال: برای توسعه تجارت خارجی کشور بخش خصوصی چه راهکاری دارد؟

مهرانی معاون بین المللی اتاق بازرگانی: اقتصاد نمی‌تواند منصرف از تجارت شود. ما جزو ۲۰ اقتصاد جهان هستنیم، اما. تجارتمان ضعیف است. در کل نیازمند سیاست گذاری راهبردی بلند مدت هستیم که بخش از آن به عهده دولت و بخشی دیگر. بر عهده اتاق بازرگانی است.

ما در سیاست گذاری راهبردی بلند مدت خوب عمل نکرده ایم.

سوال:وزارت خارجه چقدر در راستای سیاست گذاری راهبردی بلند مدت گام برداشته است؟

صفری معاون وزیر امور خارجه:سیاست‌های دولت سیزدهم بر روی تجارت با همسایه‌ها و بعد آفریقا و آمریکای لاتین بوده. است باید کمیسیون‌های مشترک برگزار شود تاکنون بیش از ۱۰ کمیسون مشترک در جهت صادرات و کالا‌های دانش بنیاد. برگزار کرده ایم.

سوال:جایگاه بخش‌های خصوصی در راهبر‌دهای برنامه ریزی شده کجاست؟

صفری معاون وزیر امور خارجه: ۹۰ درصد شرکت‌های نانو، تجهیزات پزشکی تمام خصوصی هستند. و از آن‌ها کامل حمایت می‌شود. سفارت خانه‌ها موظف هستند برای شرکت‌های خصوصی کار انجام داده. و هماهنگی لازم انجام شود.

سوال:هدف گذاری ۱۴۰۲ برای صادرات به کشور‌های آفریقایی چیست؟

پیمان پاک رییس سازمان توسه تجارت:از ابتدای دولت سیزدهم یک نقشه راه تعیین شد و افزایش کلان صادرات در آن. مشخص بود یک سقف برای تجارت با آفریقا تعیین شده. بود در بخش صادرات و خدمات مهندسی فرصت‌های خوبی وجود دارد.

در ۸ سال دولت قبل تمام فرصت‌ها معطل ماند. ۸ سال کمیسیون مشترک ما با نیجریه برگزار نشد .و نکته‌ای که وجود دارد این است که خطوط کشتیرانی و شرایط بانکی آماده نیست.

کشور آفریقا چند بخش دارد ما همه این‌ها را مشخص کردیم. برای دو برابر شدن سهم ۱.۲ میلیاردی تجارت با آفریقا برنامه ریزی شده. که این رقم به حدود ۲.۵ میلیارد دلار برسد. این امر شدنی است، اما شرایطی هم نیاز دارد.

همچنین هدفگذاری شده. میزان تجارت با این قاره تا سال ۱۴۰۴ به ۵ میلیارد دلار برسد.

مهرانی معاون بین المللی اتاق بازرگانی:تجارت جاده دو طرفه است. در کمیسیون مشترک سیاست گذاری انجام می‌شودمشکلاتی وجود دارد مطرح می‌شود.

سوال:مهم‌ترین چالش تجارت ما با کشور آفریقا چیست؟

زبر دست رییس اتاق معین ایران و غنا:باید اشاره شود در آینده نه چندان دور مشکلات زیادی را خواهیم داشت برای این باید. برای کشت فراسرزمینی اقدام شود. آفریقای جنوبی موقعیت مناسبی دارد مقداری زمین گرفته شده،. اما حمایت دولت از بخش خصوصی را می‌طلبد.

حمل و  نقل، انتقال پول و تعرفه گمرکی مهمترین مشکل ما در زمینه تجارت با آفریقا است.

سوال:راهکار برای بهبود تجارت با آفریقا چیست؟

پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت: در زنجیره تامین مهم‌ترین بحث همین موارد در نظر گرفته شده .است. مهم‌ترین نکته تغییر فرهنگ و تفکر است تا زمانی که آفریقا نادیده گرفته. شود وضعیت همین است. باید این تفکر عوض شود.

سوال:آیا ما بازار آفریقا  را به چین و ترکیه واگذار کرده ایم؟

مهرانی معاون بین المللی اتاق بازرگانی: تا حدی، سیاست گذاری انجام شده. اما نمی‌توان در ۶ ماه به اهداف آن رسید. باید ملاحظات اقتصادی را کمتر ذبح کنیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *