تشکل تخصصی صادرات

بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه بعد از هفت سال تعطیلی در شهریور امسال بازگشایی شد که با تاکید و حمایت رییس جمهور فعالیت. آن در قالب خرده‌فروشی رونق گرفت.و گام‌های فعال‌سازی دومین معبر مرزی خراسان جنوبی بعد از مرز ماهیرود ادامه دارد.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از اقتصاد آنلاین، .خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی شرق کشور است که چهار بازارچه مرزی دارد و از این تعداد، سه بازارچه .در سال‌های گذشته از طرف کشور افغانستان تعطیل شد و در این مدت مراودات تجاری فقط از طریق مرز رسمی. ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام شده است.

راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی به «ماده ۱۱» قانون صادرات و واردات به سال ۱۳۷۲ بر می‌گردد، طبق این قانون. به دولت اجازه داده شده. در هر یک از مناطق مرزی که ایجاد بازارچه را مفید تشخیص می‌دهد با رعایت اولویت‌هایی نظیر استعداد محلی، ضرورت‌های اشتغال و توسعه روابط تجاری. با کشورهای همسایه نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

کشور افغانستان همواره به علت موقعیت جغرافیایی و روابط دیپلماتیک یکی از مهمترین همسایگان ایران بوده .و ۹۵۰ کیلومتر با استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مرز مشترک دارد. که از این مقدار، ۳۱۳ کیلومتر در چهار شهرستان خراسان جنوبی است. و طولانی‌ترین مرز مشترک با کشور همسایه محسوب می‌شود.

از دهه ۷۰ بازارچه‌های مرزی ماهیرود (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان و بازارچه مرزی یزدان. در شهرستان زیرکوه راه‌اندازی شد و در این دهه و دهه ۸۰ تاثیر خود را بر اشتغال و تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی، کنترل قاچاق کالا، .افزایش امنیت مرزها و شکوفایی اقتصاد محلی در محدوده‌های مرزی خراسان جنوبی گذاشت.

فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به‌ویژه بازارچه گلورده درمیان و بازارچه یزدان زیرکوه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ نقش مهمی .در شکوفایی اقتصاد مرزنشینان داشتند به گونه‌ای که رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه صادرات کشور به افغانستان داشته‌اند.

اواخر سال ۱۳۹۳ بود که افغانستان به‌صورت یک طرفه مبادلات مرزی از بازارچه‌های دوکوهانه نهبندان، گلورده درمیان. و یزدان زیرکوه را به حالت تعلیق درآورد و این معبرهای اقتصادی که معیشت مرزنشینان به واسطه داد و ستد بین. تجار دو سوی مرز تامین می‌شد، بسته شد.

فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

یکی از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی که سال ۱۳۷۲ در شهرستان زیرکوه تاسیس و از سال ۱۳۹۳ تعطیل شد، .یزدان است؛ این بازارچه که در گذشته رونق زیادی. داشت، شهریور امسال پس از هفت سال تعطیلی به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد. و قرار است تجارت رسمی نیز به‌زودی در این پایانه مرزی آغاز شود.

مطالبه بازگشایی بازارچه مرزی یزدان

در این هفت سالی که قفل تعطیلی بر درب سه بازارچه‌ مرزی خراسان جنوبی زده شد، بیشتر تجار و صادرکنندگان به بازارچه ماهیرود .و تنها گذر رسمی مبادلات تجاری استان که مورد اقبال کشور همسایه نیز بود، نقل مکان کردند.

با این وجود مطالبه فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی همواره مطرح بوده. و خبرهایی نیز در زمان‌های مختلف از سوی مسئولان مبنی بر بازگشایی آنها اعلام شده. است که خیلی از آنها رنگ واقعیت به خود نگرفت.

این مطالبه مهر سال گذشته در سفر آیت الله سید “ابراهیم رییسی” رییس وقت قوه قضاییه به خراسان جنوبی. هم مطرح شد. و بنابر اخبار رسیده بعد از همان سفر نیز پیگیری‌ها و گشایش‌هایی انجام شد.

آیت الله رییسی در آن سفر با همراهی استاندار، فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولان با حضور در پاسگاه‌. مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه، توانمندی‌ها و امکانات موجود برای صیانت از مرزهای کشور را مورد بررسی قرار داد. و از بازارچه مرزی یزدان هم بازدید کرد.

فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

وی بر پیگیری برای راه‌اندازی این بازارچه تاکید کرد و گفت: .راه‌اندازی بازارچه مرزی یزدان و رونق گرفتن صادرات و واردات از مبادی رسمی، راهی برای مقابله با قاچاق کالاست.

با آغاز به‌کار دولت سیزدهم تلاش‌های مسئولان برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی قوت گرفت. تا اینکه یازدهم شهریور امسال مسئولان استانی از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی و آغاز مبادلات مرزی در بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه خبر دادند.

بازارچه یزدان به دلیل موقعیت جغرافیایی می‌تواند به تقسیم بار ترافیکی در مرزهای ماهیرود در خراسان جنوبی و دوغارون در خراسان رضوی کمک کند .و در نتیجه باعث کاهش زمان انتظار در این ۲ مرز ‌شود.

این بازارچه، فرصت مناسبی برای صادرات اقلام مورد درخواست اهالی روستای ۵ هزار نفره کلاته نظر و دیگر مناطق ولایت هرات – دومین شهر .پرجمعیت افغانستان – در مجاورت شهرستان زیرکوه است.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به فرصت مرز  

این بار آیت الله رییسی در قامت رییس جمهور در سومین سفر استانی نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی آمد و بدو ورود به فرودگاه بیرجند گفت: مرز تهدید نیست. بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

رییس جمهور گفت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و توسعه آن بینجامد. که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد. و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

 

وی تصریح کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم .موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسئولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.

همچنین نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه رییس جمهور به استان برگزار شد،. گفت: بازارچه مرزی یزدان با حمایت‌های رییس جمهور و تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان استان اخیرا باز شد. و مردم استان به‌خصوص شهرستان مرزی زیرکوه دعاگوی شما هستند.

سلمان اسحاقی افزود: تثبیت پایانه مرزی یزدان یکی از خواسته‌های کشوری بود .که به لطف خدا محقق شد و در حوزه بین‌الملل امروز شاهد این هستیم که شروط شما را می‌پذیرند.

تاکید رییس جمهور بر فعال‌سازی همه بازارچه‌های مرزی

آیت الله رییسی در این سفر با اشاره به درخواست نمایندگان مردم مبنی بر فعال کردن همه بازارچه‌های مرزی استان اظهار داشت:. اکنون دو بازارچه در خراسان جنوبی فعال است که معتقدم یکی از راه‌های توسعه استان فعال کردن این بازارچه‌ها است.

وی تاکید کرد: باید تمامی بازارچه‌های استان فعال شوند .و بخش‌های مختلف هم با تشکیل دفتر و نمایندگی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشند.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه در زمینه صادرات به کشور افغانستان باید کار کنیم گفت:. بخش صادرات از جمهوری اسلامی برای تامین کالاهای مورد نیاز افغانستان سبب می‌شود. هم مرزنشینان از تبادلات تجاری استفاده کنند. و هم نیروهای ما بر تجارت نظارت داشته باشند تا کار قانونمندی صورت بگیرد.

سه روز بعد از سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اولین کامیون حمل بار وارد بازارچه مرزی یزدان شد و فعالیت‌های تجاری. در قالب خرده‌فروشی در این منطقه مرزی رونق دوباره گرفت.

بازگشایی بازارچه یزدان در همین مدت کوتاه علاوه بر ایجاد اشتغال برای مرزنشینان خراسان جنوبی نقش موثری در تقویت اقتصادی محلی مرزنشینان داشته. و از طرفی مورد استقبال مرزنشینان کشور افغانستان هم قرار گرفته. و مردم روستای “کلاته نظر” در آن سوی مرز و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی درباره روند فعال شدن و رونق گرفتن بازارچه مرزی یزدان گفت:. این بازارچه براساس تاکیدات رییس جمهور در سفر به خراسان جنوبی و پیگیری مسئولان استانی از ۲۱ شهریور امسال در قالب. خرده‌فروشی فعال شد.

قوت عمل مسئولان برای توسعه فعالیت‌های بازارچه یزدان

حسین موهبتی افزود: زیرساخت‌های بازارچه یزدان قبل از سفر آیت الله ریسی به استان به منظور بازگشایی فراهم شده. بود و سفر استانی رییس جمهور قوت قلب و عمل برای رونق این بازارچه بود به‌طوری که اختیاراتی به استان داده شد. تا در این رابطه با مسئولان افغانستان رایزنی و برای بازگشایی رسمی مرز یزدان اقدام شود.

وی معتقد است اگر به دنبال ثبات اقتصادی در مرز یزدان و مرزهای خراسان جنوبی هستیم. باید گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی مستقر شود. که مسئولان استانی و مرکزی به شدت پیگیر این موضوع هستند.

فعال‌سازی مرز یزدان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: تمامی زیرساخت‌ها از جمله برق، فیبرنوری و احداث سوله و ساختمان در همه بازارچه‌های استان ایجاد شده. و در یک سال اخیر هم مشکلات زیرساختی احتمالی رفع شده. است لذا در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: اما از طرف افغانستان اقدامی برای بازگشایی بازارچه‌ها انجام نشده. هرچند مسئولان کشور همسایه تاکنون قول‌های زیادی برای بازگشایی بازارچه‌ها داده‌اند .اما تا این لحظه عملیاتی نشده. است.

موهبتی افزود: زیرساخت‌های ما در بازارچه‌های استان به نحوی آماده است .که همین امروز اگر افغانستان درب بازارچه‌ها را باز کند. تمامی شرایط برای واردات و صادرات فراهم است.

وی گفت: علت تعطیلی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی هم این است که طرف مقابل در این چند سال پای کار نیامده. و هنوز مجوزی برای بازگشایی بازارچه‌ها توسط مسئولان محلی افغانستان از طرف دولت مرکزی اخذ نشده .است.

مبادلات رسمی به توافق ۲ کشور نیاز دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: الان هم اگر طرف افغانستان چه مسئولان محلی تمایل به بازگشایی بازارچه‌ها داشته باشند یا تجار خواسته باشند بار وارداتی و صادراتی خود را از بازارچه‌های ما عبور دهند، ما مشکلی نداریم.

وی گفت: اما برای رسمی شدن صادرات و واردات نیاز به توافق ۲ طرف و دولت‌های مرکزی دارد که دولت سیزدهم به دنبال بازگشایی رسمی و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی است.

موهبتی به بازدید میدانی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی در آذر ماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد نماینده رییس جمهور در سفر به افغانستان پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا افغانستان هم پای کار بیاید و توافقی بین ۲ کشور انجام شود و بازارچه‌ها مرزی ما به‌صورت رسمی بازگشایی شود.

انسان دوستانه

وی ادامه داد: در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه خدماتی از جمله ارسال سیلندر گاز و نان هم به مردم روستاهای کلاته نظر افغانستان ارسال می‌کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اولین اثر بازگشایی بازارچه یزدان این بود که جلوی مهاجرت مردم مناطق مرزی کشور افغانستان به‌خصوص روستای پنج هزار نفری کلاته نظر و روستاهای همجوار آن به دلیل تحولات سال جاری در افغانستان به داخل خاک خراسان جنوبی گرفته شد.

وی گفت: بازگشایی بازارچه یزدان، اشتغال خوبی برای برخی روستاهای مرزی زیرکوه هم ایجاد کرد و در حال حاضر ۵۰ نفر در مرز یزدان به‌صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.و از طرفی برخی کالاهای مازاد تولیدی ما در قالب خرده‌فروشی (اقلام خوراکی) به کشور افغانستان ارسال می‌شود.

ادامه پیگیری برای استقرار گمرک در مرز یزدان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در مرز یزدان و مرزهای خراسان جنوبی داشته باشیم،. منوط به استقرار گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی است که ما به‌شدت پیگیر این موضوع هستند.

وی افزود: در صورت راه‌اندازی گمرک رسمی در بازارچه‌ها روند صادرات و واردات کالا از افغانستان در چارچوب قانونی انجام می‌شود. و ایجاد گمرک رسمی در مرز یزدان و بازگشایی سایر بازارچه‌های استان برای ما خیلی مهم است.

موهبتیفعال‌سازی مرز یزدان 

موهبتی گفت: مساله خرده‌فروشی در بازارچه‌های گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان به دلیل اینکه آن سوی مرز کانون جمعیتی نداریم، استقبال نشد .ولی از بازارچه یزدان که در قالب خرده‌فروشی در شهریور ماه راه‌اندازی شد تا پایان آبان ماه بیش از ۲ هزار تن صادرات کالا داشته‌ایم.

بنابر اعلام رییس گمرک یزدان بعد از بازگشایی بازارچه مرزی یزدان در شهریور امسال ابتدا جابه‌جایی بار با نیسان توسط تجار آغاز شد .و بعد از سفر رییس جمهور به استان، بار در ۲۱ شهریور ماه به‌صورت کامیونی وارد بازارچه شد به‌طوری که رونق اقتصادی در این بازارچه مرزی بعد از هفت سال شکل گرفت.

ایمان دروگر افزود: اکنون فعالیت محلی که باید توسط تجار در این بازارچه انجام شود، صورت گرفته. و برای آغاز فعالیت پایانه مرزی یزدان به‌صورت رسمی نیازمند پیگیری مسئولان وزارت امور خارجه و سفیر ایران در کابل برای رایزنی با مسئولان مالی این کشور هستیم. تا هرچه زودتر گمرگ افغانستان در کمرگ یزدان مستقر شود.

صادرات بیش ۲ هزار تن کالا از مرز یزدان

از طرفی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره حجم صادرات خرده‌فروشی از بازارچه یزدان گفت: از ۲۱ شهریور امسال که بازارچه مرزی یزدان در قالب خرده‌فروشی فعال شد .تا پایان آبان ماه، ۲ هزار و ۱۴۱ تن کالا از این مرز به کشور افغانستان صادر شد.

حسن رحیمی‌زاده ارزش این مقدار کالا را یک میلیون و ۳۱ هزار دلار اعلام کرد .و بازگشایی این بازارچه را در تقویت اقتصاد محلی مرزنشینان و اشتغال آنان موثر دانست.

وی بیان کرد: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود. و مردم روستای “کلاته نظر” افغانستان و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند لذا بازگشایی آن مورد استقبال مردم کشور همسایه هم قرار گرفته است.

گمرک افغانستان

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: پیگیری‌ها برای استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان از سوی مسئولان استانی انجام شده و منتظر تصمیم نهایی دولت افغانستان هستیم که مسئولان محلی این کشور وعده‌هایی برای استقرار گمرکات داده‌اند و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی درباره وضعیت بازگشایی ۲ بازارچه دیگر استان گفت: همه زیرساخت‌ها برای بازگشایی بازارچه‌ گلورده (میل ۷۳) شهرستان درمیان و بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان فراهم شده و آماده بازگشایی است.

رحیمی‌زاده اظهار داشت: هنوز مسئولان کشور افغانستان تصمیمی برای بازگشایی این دو بازارچه ‌نگرفته‌اند ولی این بازارچه‌ها با تمامی زیرساخت‌ها از سمت کشور ما باز است.

وی افزود: همه تلاش‌ها بر این است که با بازگشایی این بازارچه‌ها، تجار ۲ کشور همسایه و مردم ساکن در شهرستان‌های مرزی به‌ویژه مرزنشینان از عایدات این گذرگاه‌ها بهره‌مند شوند.

تحرک در حوزه تجارت مرزی

تاکید و دستور رییس جمهور در سفر نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی مبنی بر توسعه فعالیت‌ها در بازارچه‌های مرزی منجر به تحرک بیشتر در این حوزه راهبردی شده است و ۲۲ مهر ماه نشست مسئولان استان با شماری از تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان برگزار شد.

در این نشست برخی از تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان خواستار پیگیری و رفع برخی مشکلات از قبیل آسفالت جاده‌های دسترسی به مرزهای استان، توسعه واردات سیمان قاینات، توسعه واردات محصولات کشاورزی و باغی، تامین انرژی و سوخت، توسعه ارتباطات، ایجاد اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان جنوبی، راه‌اندازی دفتر رسیدگی به مشکلات قضایی تجار، تامین نیازهای معیشتی و مواد اولیه ساکنان مناطق مرزی افغانستان و پیگیری برای رفع مشکلات تجار سایر نقاط کشور برای توسعه مراودات از مرزهای خراسان جنوبی شدند.

وزیر کشور که هشتم آذر ماه برای معرفی استاندار جدید خراسان جنوبی به این استان سفر کرد، بدو ورود به فرودگاه بیرجند فعال شدن ظرفیت‌های استان از جمله مرز را جزو برنامه‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: بازارچه‌های مرزی برای توسعه اقتصاد استان‌های مرزی حائز اهمیت است لذا نگاه دولت بر فعال‌سازی هرچه بیشتر آنهاست.

احمد وحیدی افزود: بازگشایی برخی موارد که قبلا تعطیل بوده از طریق دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه باید انجام شود.

اختیار تام استاندار برای استفاده کامل از ظرفیت مرز

استاندار خراسان جنوبی در مراسم معارفه خود یکی از دغدغه‌های مردم این استان را بازگشایی بازارچه‌های مرزی عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه‌ها و پیگیری‌های بنده بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان خواهد بود و موضوع پایدارسازی بازارچه ماهیرود و احیا و توسعه مرز یزدان را پیگیری خواهیم کرد.

جواد قناعت پایان هفته گذشته نیز به مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه رفت و اعلام کرد: به بنده اختیار تام داده شده تا از ظرفیت بازارچه مرزی ماهیرود، استفاده مطلوب، بهینه و کامل صورت گیرد.

وی در نشست با جمعی از تجار ایران و افغانستان در محل مرز ماهیرود گفت: بهره‌برداری کامل از ظرفیت این بازارچه، نیاز به ارتباطات سطح ملی ندارد بلکه ما می‌توانیم با همفکری و تعامل مشکلات موجود را رفع کنیم.

فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: شما تجار ایرانی و افغانستانی جای خوب و باثباتی سرمایه‌گذاری کرده‌اید و اگرچه خراسان جنوبی به نسبت دیگر استان‌ها، کمتر برخوردار است اما نگاه دولت جدید به این منطقه، خاص و ویژه است.

وی گفت: دو ملت افغانستان و ایران، اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی فراوانی دارند و همزبانی و همسایگی دو منطقه نیز ارتباطات عمیقی را رقم زده لذا ما می‌توانیم مراودات مرزی و اقتصادی را توسعه ببخشیم.

قناعت بیان کرد: آغوش ما به روی سرمایه‌گذاران باز است و دست سرمایه‌گذاران داخلی و افغانستانی که تمایل به حضور و فعالیت در این منطقه دارند را به گرمی می‌فشاریم.

وی افزود: با توجه به فضایی که با فعالیت دولت سیزدهم بر کشور حاکم است، برای سرمایه‌گذاری و توسعه مراودات اقتصادی در این منطقه جای هیچ نگرانی نیست. ما مرز را به‌طور ویژه خواهیم دید تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن در دو استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان به‌خوبی بهره‌مند شویم.

راه‌اندازی گمرک یزدان در ۲ تا سه ماه آینده

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان هم آذر ماه از مرزهای شرقی کشور از جمله گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه، بازارچه‌های یزدان، گلورده و دوکوهانه بازدید کرد و موانع پیش‌روی تجارت با افغانستان به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

حسن کاظمی قمی در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی یزدان گفت: گمرک رسمی پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه در ۲ یا سه ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: پایانه مرزی یزدان حدود سه ماه است که بازگشایی شده و فعال شدن هرچه بیشتر آن به منظور رونق تجاری و تامین نیازمندی‌های جمعیت افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان بیان کرد: با توجه به جامعه هدفی که در کشور افغانستان وجود دارد فعال شدن هرچه بیشتر این پایانه مرزی توجیه اقتصادی مطلوبی هم دارد از همین رو لازم است هرچه زودتر طرح‌های توسعه‌ای در یزدان آغاز و اجرایی شود.

فعال‌سازی پایانه مرزی یزدان امیدی در دل مرزنشینان

اما رییس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بتازگی در بازدید میدانی اعضای این کمیته از مرزهای شرقی کشور و بازدید از بازارچه یزدان زیرکوه، فعال‌سازی «پایانه مرزی یزدان» را ایجاد امیدی در دل مرزنشینان توصیف کرد.

شهریار حیدری با اشاره به فعال شدن پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه افزود: با توجه به اینکه مرز نقش مهمی در معیشت و اقتصاد منطقه دارد انتظار داریم سایر مرزها فعالیت‌شان آغاز شود.

وی با بیان اینکه بازگشایی مرزها در درازمدت برای توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور یک ضرورت است تاکید کرد که آنچه در توان کمیسیون باشد برای توسعه و تقویت معیشت و اقتصاد مرزنشینان را پیگیری خواهیم کرد.

فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

رییس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم از وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی، گمرک جمهوری اسلامی در حوزه فعالیت‌های گمرکی، وزارت صنعت و معدن در حوزه تجار و فعالیت‌های بازرگانی و وزارت اقتصاد در حوزه سرمایه‌گذاری که در سایه امنیت نسبت به تقویت بازارچه‌های مرزی فعالیت کنند.

در حال حاضر سیاست بازگشایی و فعال‌سازی تمامی بازارچه‌های خراسان جنوبی از سوی دولت سیزدهم و مدیریت استان دنبال می‌شود و بدون تردید سود حاصل از تحقق آن در ابعاد مختلف نصیب کشور خواهد شد.

رویکرد مسئولان این است که در اقدامات و برنامه‌ها باید جایگاه ویژه‌ای برای مرزنشینان قایل شویم و ساکنان مناطق اطراف از این مراودات اقتصادی بهره‌مند شوند که در تثبیت جمعیت و امنیت پایدار در مناطق مرزی نقش بسزایی دارد.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل آنها، با ما در ارتباط باشید.

پربازدیدترین اخبار:

 

صادرات فرش دستباف با تعهد ارزی زمین‌گیر شد

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و گندم

صرافی بایننس به هاب جدید ارزهای دیجیتال در دبی می‌پیوندد

رشد ۷۳ درصدی تجارت ایران با اوراسیا

درج قیمت تولیدکننده بر روی برخی محصولات از ۴ دی‌ الزامی شد

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *