جلسه عمومی تبادل افکار اعضای انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی از ساعت 3 لغایت 6 بعدازظهر روز سه شنبه مورخ 9/8/91 در سالن سبز سازمان توسعه تجارت ایران با حضور نمایندگان شرکتهای عضو ، مدیران بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار شد .

– ابتدا آقای پورقربان دبیرکل انجمن ، ضمن خیر مقدم و تشکر از حضار یکی از دلایل تشکیل چنین جلساتی را توسط انجمن صادرکنندگان انتقال مسایل و مشکلات تولید و صادرات بصورت حضوری و رو در رو با مسئولین عنوان کرد تا به منظور جلوگیری از کاهش روند صادرات غیر نفتی در سال 91 همکاری و تعامل بیشتری صورت گیرد. ایشان در ادامه خبر خوبی برای اعضا داشتند که کارگزاری صندوق ضمانت صادرات به انجمن صادرکنندگان صنعتی،معدنی و خدمات مهندسی واگذار شد و صادرکنندگان می توانند از طریق این انجمن از صندوق ضمانت صادرات درخواست ضمانتنامه بکنند و صندوق هم نهایت همکاری با انجمن و شرکتهای صادرکننده را خواهد داشت .

ایشان خطاب به بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات گفتند که این دو نهاد در پیشبرد رسالت و اهدافی که دارند بایستی در تعامل خوبی با بخش خصوصی علی الخصوص انجمن صادرکنندگان و شرکتهای عضو این انجمن باشند چرا که لازمه توسعه اقتصادی کشور توسعه صادرات غیر نفتی است و از اشاعه و ترویج فرهنگ اهدای جوایز به صادرکنندگان صحبت کردند و خطاب به دولتمردان عنوان کردند که دولت برای بالا بردن میزان صادرات غیر نفتی نباید جایزه صادرکنندگان را قطع کند . در ادامه آقای پورقربان تشکر ویژه ای هم از سازمان توسعه تجارت ایران و مدیرانش بواسطه همکاری همه جانبه اش با صادرکنندگان داشتند و از این سازمان بعنوان متولی صادرات غیرنفتی کشور یاد کردند و سازمان توسعه تجارت را خانه صادرکنندگان نامیدند .

1- سپس کارشناسان صندوق ضمانت صادرات متشکل از یک هیات سه نفره (سرکار خانم یونسی مدیر بیمه کوتاه مدت ، آقای منّتی از بیمه نامه های میان و بلند مدت که بطور مستقیم مرتبط با پوشش طرحهای خدمات فنی و مهندسی هستند و سرکار خانم میرزائی رضایی مسئول خسارت) چکیده ای از خدمات صندوق و اساسنامه آن را ذکر کردند و در ادامه خانم میرزائی در قالب یک فایل پاورپوینت به شرح آماری از پوشش ها و همچنین خسارتهای صندوق ضمانت صادرات پرداختند .

آنگاه آقای دکتر دوست حسینی مدیرکل صندوق ضمانت صادرات و آقای مهندس زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان یادداشت تفاهم نامه ای را مابین یکدیگر به امضا رساندند که طی این تفاهم نامه، انجمن صادرکنندگان بعنوان کارگزار صندوق ضمانت صادرات فعالیت خواهد داشت و شرکتهای عضو انجمن می توانند از طریق انجمن صادرکنندگان با صندوق ضمانت صادرات در ارتباط باشند.

2- سپس نمایندگان بانک توسعه صادرات متشکل از آقایان (رضوانی ، دکتر عبدیان از بخش اعتبارات و یوسفی از بخش اداره تأمین مالی و سرمایه گذاری) در پانل حضور یافته و در مورد خدمات ارائه شده از طرف بانک توضیحاتی ارائه کردند . آقای رضوانی گفتند که شاخصه های توسعه هر کشوری بنا به آخرین تحقیقات انجام شده در گرو صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی می باشد که دراین پروسه دو مؤسسه در تمام دنیا تعریف شده است

1- بانکهای واردات و صادرات

2- شرکتهای اعتباری صادراتی که همان ECA می باشند که مشابه آن همان صندوق ضمانت صادرات می باشد

3- سپس آقای مهندس زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان در بخش سوم پانل ضمن تشکر از حضور اعضا و مسئولین اظهار داشتند که برگزاری چنین جلساتی دقیقاً به معنی ایجاد تفاهم و همکاری برای توسعه صادرات کالا و خدمات می‌باشد و برای پیشبرد این هدف هیچ تفاوتی نباید بین بخش خصوصی و بخش دولتی قایل شویم، همه را یکپارچه ببینیم تا منافع ملی کشور تامین شود

4- سرانجام پس از این مقدمات پانل تخصصی مسئولین جهت استماع و پاسخ سوالات با حضور سرکار خانم یونسی نماینده صندوق ضمانت صادرات ، جناب آقای دکتر عبدیان نماینده بانک توسعه صادرات ایران و جناب آقای مهندس زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان تشکیل و سئوالاتی بشرح زیر مطرح گردید.

1- آقای نیکو صفت مدیر عامل صادرکننده نمونه و مدیر عامل گروه صنعتی نیکو دو سوال را مطرح کردند که 1- آیا صندوق ضمانت صادرات مبلغ 40 میلیون خسارتی که به شرکت ما بواسطه عدم ترخیص 7 کامیون در مرز وارد شده است را پرداخت می کند یا نه ؟ و سؤال 2- خطاب به بانک توسعه صادرات آیا کشور تاجیکستان هم دارای اعتبار خریدار در زمینه خدمات فنی و مهندسی است؟

2- آقای مدنی از نرخ ارز مرجع گله کردند به این صورت که آنهایی که با نرخ ارز مرجع تسهیلات گرفته اند برای بازپرداخت بایستی با نرخ ارز مبادله ای بدهی شان را تسویه کنند.

3- آقای راهب مدیر عامل شرکت گلاب ایران که بیش از 8 بار صادرکننده نمونه بوده‌اند و امسال هم صادرکننده ممتاز بوده اند سؤالشان را این طور مطرح کردند که چرا صندوق ضمانت صادرات متحمل این همه خسارت است؟ و نحوه انتقال ارز به چه شیوه ای است یعنی یک نفر که یک میلیون ریال سعودی دارد چگونه می تواند آن را به کشور دیگری با نرخ دیگری مثلأ کشور کویت با نرخ دینار حواله کند؟

4- آقای مرادی استاد دانشگاه تهران، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور شرکت سایوان صنعت با توجه به اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در خصوص اعتبار خریدار و فروشنده و نحوه حمایت صندوق ضمانت صادرات از این شرکت در ازای صدور کالا به کشور تاجیکستان سؤال کردند.

5- آقای شجاعی نیا از شرکت نورد و پروفیل ساوه صادر کننده نمونه در سه دوره گذشته سؤال خودشان از صندوق ضمانت صادرات را به این صورت مطرح کردند که ما بدلیل تحریم های صورت گرفته در طی این سالها خیلی از بازارهای اروپایی را از دست داده ایم و اکثر مشتریان ما کشورهای همسایه شده اند که دارای ریسک تجاری خیلی بالایی هستند ، در ارزیابی ها و تخصیص اعتبارات و تضامین آیا گروه بندی خاصی در نظر گفته شده است و یا اگر بلاک لیستی وجود دارد نوع اعتبار دهی به این مشتریان به چه شیوه ای است؟ و خطاب به آقای پورقربان گفتند که توجیه مناسبی در خصوص ممنوعیت صادرات 50 نوع کالایی که امروز خبرش منتشر شده است، ارائه دهید.

سرکار خانم یونسی مدیر بیمه کوتاه مدت صندوق ضمانت صادرات خطاب به سؤال آقای شجاعی نیا گفتند که برای کشورهای CIS یعنی افغانستان و عراق یک مدل ویژه ارزیابی طراحی و تعریف کرده ایم به این صورت که امتیاز بالایی برای فاکتورهای کیفی (آنهایی که دسترسی اطلاعاتی بیشتری دارند) در نظرگرفته ایم .

خطاب به سؤال آقای راهب اینکه چرا میزان خسارت صندوق بالا است گفتند که بخش اعظم خسارتهای ما ، خسارتهایی که در داخل بابت عدم پرداخت وام هایی که شرکتهای خودمان از سیستم بانکی گرفته اند و در سررسید ایفای تعهد نکرده اند، دادیم. همچنین گفتند که مهمترین ریسکی که شرکتهای صادرکننده در خارج با آن مواجه هستند عدم انتقال ارز است چیزی که ما بصورت ویژه آن را در پوششهای بیمه ای مان ارائه می کنیم. این نیست که خریدار خارجی ایفای تعهد نمی کند بلکه پولش را می پردازد و این مسئله به مسیر انتقال پول برمی گردد که بعضأ مسدود است.

ایشان در خاتمه اظهار داشتند که نرخ های حق بیمه در دنیا کاملأ رقابتی بوده به نحوی که حداکثر تا 50 درصد حق بیمه برای صادرکنندگان ممتاز و 40 درصد برای صادرکنندگان نمونه را کاهش بدهیم.

این جلسه در ساعت 6 بعدازظهر با پذیرایی از حاضرین خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *