تشکل تخصصی صادرات

مزیت حمل و نقل و دسترسی به بازارهای منطقه ای از طریق بندر صحار

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در این نشست محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به روابط خوب سیاسی بین دو کشور حجم مناسبات اقتصادی را در مقایسه با روابط دیپلماتیک دو کشور بسیار کم ارزیابی کرد و گفت: دولتمردان عمان در طول شرایط تحریم همواره مناسبات اقتصادی بین دو کشور را حفظ کردند و در زمان مذاکرات بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، اثرگذاری مثبت داشتند. امیدواریم با سرمایه گذاری مشترک و انجام کارهای اشتراکی، حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور بالاتر رود.

وی موقعیت خوب جغرافیایی، معافیت گمرکی، مالیاتی و نرخ تورم ۳ درصد را از مزیت های سرمایه گذاری در کشور عمان، خاطر نشان کرد و افزود: بندر سیراف و صحار به عنوان مجراهای صادرات و حمل و نقل بین قاره ای جهت دسترسی به شرق آسیا، رابطه تاریخی دارند. این بنادر به عنوان دروازه های ورود به بازارهای منطقه ای مانند شمال ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند به عنوان یک هاب مهم در منطقه ایفای نقش نمایند.

وی به قرارداد حمل و نقل، ترانزیت و تسهیلات گمرکی چهارجانبه میان ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان اشاره کرد و افزود: این قرارداد که بین چهار کشور به امضا رسیده است، فرصتی بی نظیر برای دسترسی سریعتر به بازارهای منطقه ای را فراهم آورده است و امیدواریم شرکت های بازرگانی و تولید کنندگان ایرانی با سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری مانند صحار و الدقوم، از فرصت موجود بهره برداری نمایند.

ضرابی حجم مناسبات بین دو کشور را کمتر از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ظرفیت افزایش این حجم به پنج برابر سطح فعلی موجود است و با همکاری سفارت خانه ها، اتاق های دو کشور و مقامات سیاسی، حجم فعالیت ها بیشتر از گذشته خواهد شد.

وی افزود: قرارداد تجارت آزاد بین عمان با کشورهای سنگاپور و آمریکا، امکان صادرات کالاهای تولید این کشورها بدون عوارض گمرکی و مالیات را فراهم آورده است که تولید کنندگان ایرانی می توانند با ایجاد ارزش افزوده در خاک کشور عمان و بسته بندی جدید این کالاها را به کشور ثالث صادر نمایند.

در ادامه جمال عزیز مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صحار، با ارائه گزارش مفصلی از فرصت های سرمایه گذاری و زیرساخت های تجاری و گمرکی این منطقه، سرمایه گذاری و توسعه همکاری اقتصادی از طریق اتصال بیشتر بنادر ایران و عمان را خواستار شد و گفت: اشتراکات فرهنگی، سابقه خوب تاریخی، روابط دیپلماتیک سطح بالا، بسترهای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور است.

جمال عزیز ضمن اشاره به قرارداد چهارجانبه تجاری بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان، دسترسی بندر صحار به شرق آسیا، کشورهای منطقه خلیج فارس، شرق آفریقا را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری بین ایران و عمان ارزیابی کرد و گفت: عمیق بودن بندر صحار، امکان تخلیه و بارگیری چهار و نیم میلیون کانتینر و کناره گیری کشتی هایی با ظرفیت ۴۰۰،۰۰۰ تن را فراهم آورده است. انبار و تجهیزات تخصصی با وسعت ۹۳۰۰۰ مترمربع جهت صادرات و واردات مواد غذایی در کنار دیگر بخش های مربوط به ذخیره سازی کالاهای اساسی مانند گندم و شکر، محصولات نفتی، پتروشیمی و مواد معدنی در منطقه صحار وجود دارد.

وی همچنین، صرفه جوبی در هزینه های اضافی عبور از تنگه هرمز، تسیلات ثبت سریع شرکت و انجام خدمات گمرکی در یک مرحله را از مزیت های این منطقه خاطر نشان کرد و افزود: نرخ تسهیلات بانکی برای انجام پروژه در این منطقه تجاری بین ۴ الی ۶ درصد است. ویزای تجاری بلند مدت به سرمایه گذاران برای تردد ارائه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *