تشکل تخصصی صادرات

گمرگ منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد واقع در استان مازندران با جهشی قابل توجه این روزها در روند توسعه تجارت خارجی کشور یکه‌تازی می کند و واکاوی اعداد و ارقام از افزایش ۸۳ درصدی صادرات از این بندر به کشورهای حوزه cis در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش انجمن صدرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از ایرنا؛ بندر امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی آن در شرق مازندران با وسعتی حدود یک هزار هکتار واقع شده و فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ با احداث واحد کمرگ شروع کرده است. این بندر بعد از استقرار گمرک به فعالیت های واردات مواد اولیه و مصرفی منطقه و صادرات تولیدات وارد شده و بعد از تدابیر اندیشیده شده و اخذ مجوز های لازم به منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد تبدیل شده است.

این بندر از ابتدا فعالیت خود را با پنج اسکله آغاز کرد و اکنون ۱۳ اسکله در بندر امیرآباد مستقر بوده و وجود خط ریلی مجهز مختص منطقه ویژه اقتصادی از دیگر مزیت های آن است که با توجه به موارد گفته شده سالانه شاهد ترازیت های مهم داخلی و خارجی از مرز های آبی و زمینی از این منطقه هستیم و لازم به ذکر است که گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ظرفیت بارگیری هفت میلیون تن را در سال دارا است.

با توجه به وجود چهار گمرک مستقر در استان مازنداران (نوشهر، فریدونکنار، ساری و امیرآباد) گمرک امیرآباد بیشترین توانایی بارگیری در استان دارد به طوری که تا کنون بیش از ۲.۵ تُن صادرات به کشور های موسوم به آسیای مرکزی و روسیه داشته است.

از بیشترین کالا های صادراتی این کمرگ و منطقه ویژه اقتصادی می توان به سیمان، کچ سفید، مواد خامی همچون سنگ آهن و کلینگر (مواد اولیه تولید سیمان) و مصنوعات فلزی را اشاره کرد. و از عمده ترین کالاهای ترازیتی می توان به گازوئیل، بنزین و آهن آلات و … است. خدمات واردات کالا نیز به کالا هایی همچون گندم، جو و برنج در غلات، آهن آلات مختلف، ملزومات مصرفی متالوژی مثل کک، تخته و فرآورده های چوبی، کنستانتره مصرفی برای خوراک دام و طیور و ماشین آلات خطوط تولید مختلف و قطعات یدکی آنها تعلق می گیرد. که از کشور هایی همچون روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، اوکراین، آذربایجان بوده است.

در این پیوند سرپرست گمرک منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به وضعیت صادرات استان در ۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت که با ۸۳ درصد افزایش تجارت خارجی این گمرک در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال، ارزش صادرات استان به ۹۷۱ میلیون و ۷۶۶ هزار دلار رسید.

رضا گرزین روز دوشنبه در گزارشی به خبرنگاران اعلام کرد:‌ میزان صادرات غیرنفتی این گمرک در ۶ ماهه نخست امسال ۶۰۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار است که این میزان صادرات از حیث وزن ۴۱ درصد و به لحاظ ارزش ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص اقلام عمده صادراتی گمرک امیرآباد در ۶ ماهه نخست سال جاری آنها را شامل سیمان، مواد معدنی، محصولات شیمیایی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات نام برد و گفت که این پنج قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند.

سرپرست گمرک منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی به گمرک منطقه ویژه امیرآباد را شامل ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، عراق و ارمنستان نام برد.

وی در خصوص میزان واردات در ۶ ماهه نخست امسال نیز گفت: در این مدت یک میلیون و ۵۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۹۴۰ میلیون و ۷۹۰ هزار دلار وارد شد که از حیث وزنی و ارزش به ترتیب ۹۷ و ۸۵ درصد افزایش داشته است.

گرزین، اقلام عمده کالاهای وارداتی به گمرک امیرآباد را جو دامی، ذرت دامی، گندم، کنجاله آفتابگردان، روغن آفتابگردان و کاغذشیمیایی، انواع کک و گندم اعلام و خاطرنشان کرد: این کالاها به طور عمده از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین و ترکیه وارد مازندران شده اند.
وی با بیان رشد ۱۰۳ درصدی درآمد گمرک امیرآباد، گفت: در این مدت درآمد گمرک امیرآباد از تجارت خارجی بالغ بر هفت هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال بود.

سرپرست گمرک امیرآباد با اشاره به ترانزیت خارجی از این گمرک اعلام کرد : کالاهایی نظیر کانتینر، محصولات شیمیایی، خودرو، انواع کک به ارزش ۱۱۰میلیون و ۷۴۰ هزار دلار از طریق گمرک امیرآباد به کشورهای حوزه cis و منطقه ترانزیت شده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیش‌نویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هم‌اکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شده‌است. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشست‌های وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب می‌آید.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *