تشکل تخصصی صادرات

یک کارشناس مسائل اقتصادی و حوزه اشتغال با بیان اینکه از تحریم‌ها می‌توان به عنوان فرصتی برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رونق صادرات استفاده کرد، این شرایط را موجب ایجاد اشتغال مولد ارزیابی کرد.

حمید حاجی‌عبدالوهاب – کارشناس مسائل اقتصادی و اشتغال، با بیان این‌که تولید داخلی وابستگی‌هایی به واردات خارجی دارد، گفت: تامین مواد اولیه و قطعات واسطه‌ای، نیازمند به واردات دارد که با وجود شرایط تحریم‌ها و گران شدن ارزهای خارجی، تولید ما از این لحاظ آسیب خواهد دید و قیمت تمام شده آن بیشتر خواهد شد که همین مسئله می‌تواند قدرت رقابت ما را در بازارهای داخلی و خارجی کاهش دهد.

وی با بیان اینکه این شرایط می‌تواند رکود را تشدید کند و تولیدات را کاهش دهد، اضافه کرد: این می‌تواند فرصت خوبی هم برای کشور باشد؛ از این لحاظ که به علت به‌صرفه بودن صادرات، تولیدکنندگان به صادرات بیشتر ترغیب می‌شوند؛ هرچند پیش شرط این اتفاق بالا بردن کیفیت کالاهای ما است که اینجا باید استانداردهایمان را ارتقا دهیم. اگر این شرایط ایجاد شود می‌توانیم جایی برای خود در صادرات باز کنیم و در نهایت رونق تولید داخلی را رقم بزنیم.

عبدالوهاب با تاکید بر این‌که کاهش ارزش پول ملی یک تیغ دولبه است، بیان کرد: اگر بتوانیم این شرایط را درست مدیریت کنیم، می‌توانیم با ارتقای کیفیت کالاهایمان بازارهای خارجی را بیشتر از قبل به دست بیاوریم که همین می‌تواند در نهایت تولیدات داخلی را تقویت و اشتغال زایی را هم بیشتر کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال در کشور مالزی برخی از صهیونیست‌ها با اقداماتی سعی کردند در آن کشور بحران اقتصادی ایجاد کنند. ماهاتیر محمد در آن دوره با کنترل و نظارت بر واردات و صادرات سعی کرد بر آن بحران غلبه کند و موفق هم شد. ما هم باید کاری کنیم که هیچ کالایی نتواند بدون آنکه کد داشته باشد، خارج شود. در این شرایط ما مطمئن می‌شویم که استانداردهایمان رعایت شده‌اند و کالای باکیفیتی به نام کشور ما صادر شده است.

وی همچنین اضافه کرد: از طرف دیگر باید سعی کنیم که اجازه ندهیم هیچ کالایی هم بدون کد به کشور وارد شود تا بتوانیم امکان رصد آن کالا را داشته باشیم تا احتمال احتکار و مسائل دیگر کاهش پیدا کند. اساسا در دنیا رصد چهار عامل منابع انسانی، منابع نقدی، کالا یا خدمات و سرمایه‌های غیرنقدی مورد توجه است.

عبدالوهاب با بیان این‌که از این چهار عامل باید به عنوان فرصت های اقتصادی استفاده کرد، تاکید کرد: باید سعی کنیم تا با یک مدیریت جهادی و نرم این چهار عامل را در مسیر درست خودش قرار دهیم. ما در زمان جنگ هم وابستگی زیادی به خارج از کشور داشتیم؛ به طوری که حتی سیم خاردار را هم وارد می‌کردیم اما به تدریج توانستیم به اینجا برسیم که به لحاظ نظامی قدرت بسیار خوبی در دنیا داریم. در زمینه اقتصادی هم باید به همین صورت جهادی عمل کرد.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت ارزهای خارجی در ماه های گذشته باعث شده تا قیمت بسیاری از محصولات وارداتی افزایش پیدا کند. کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی می‌توان با انواع روش‌های مالیاتی و یارانه‌ای به تقویت تولیدات داخلی پرداخت. در چنین شرایطی تحریم‌ها می‌تواند به نوعی توفیق اجباری تبدیل شوند که طی آن با کاهش واردات کالاهای خارجی اقبال عمومی نسبت به کالاهای داخلی بیشتر شود؛ امری که پیش شرط اصلی آن البته باید ارتقای کیفیت باشد، چرا که در غیر این صورت نه تولید می‌تواند در بلندمدت رونقی داشته باشد و نه مصرف کنندگان میلی به خرید تولیدات داخلی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *