تشکل تخصصی صادرات
وال استریت ریخت

نگرانی از افزایش تنش بین پکن و واشنگتن باعث ریزش شاخص های بورسی در وال استریت شد.
در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، مقدمات تولید انبوه داروی رمدسیویر به صورت انبوه در سراسر جهان در حال آغاز است.

با این حال تبعات اقتصادی کرونا احتمالا تا مدت ها همراه اقتصاد جهان خواهد بود: اظهارات اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بیکاری آمریکا به ۲۵ درصد و گزارش بانک ” مورگان استنلی” از تداوم وضعیت کنونی تا حداقل سال آینده باعث شده است تا اشتیاق معامله گران به سرمایه گذاری های سنگین کم شود.
تاکنون بیش از چهار میلیون و ۳۴۳ هزار و ۲۵۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۹۲ هزار و ۹۱۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۸۳ هزار و ۴۲۵ نفر، انگلیس با ۳۲ هزار و ۶۹۲ نفر، ایتالیا با ۳۰ هزار و ۹۱۱ نفر، فرانسه با ۲۶ هزار و ۹۹۱ نفر و اسپانیا با ۲۶ هزار و ۹۲۰ نفر بوده است.
نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل همان طور که انتظار می رفت دو رقمی شد و به ۱۴.۷ درصد رسید. در شرایطی که روند بازگشایی کسب و کارها در آمریکا به تدریج شروع شده است، بالاترین نرخ بیکاری از دهه ۱۹۳۰ می‌تواند دارای پیامدهای زیادی برای رشد اقتصای سه ماهه دوم سال نیز باشد. برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت این ارقام را فاجعه آمیز خوانده است. نرح مشارکت در بازار کار نیز به ۵۱.۳ درصد رسیده که در طول تاریخ مدرن اقتصاد آمریکا بی‌سابقه است.
رابرت پاولیک، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه “الیت استون ولث” گفت: بازارها دوست دارند که از رسیدن به وضعیت بهتر در پایان سال بشنوند. قطعا در حال حاضر کسی امیدوار نیست که شرایط تغییر کند اما طولانی شدن زمان بازگشت به حالت عادی خبر خوبی نیست.
تنها کمی پس از آن که در تماس تلفنی رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا با لیو هه، معاون نخست وزیر چین دو طرف بر سر فراهم کردن فضای مطلوب برای تحقق تعهدات هدف گذاری شده فاز نخست توافق تجاری با یکدیگر به تفاهم رسیدند و چین نیز بخش دیگری از کالاهای وارداتی آمریکا را از اعمال تعرفه معاف کرد، اکنون برخی از سناتورهای آمریکایی در حال تهیه طرحی هستند که به موجب آن و در صورت اثبات قصور چین در شیوع ویروس کرونا، تحریم های گسترده ای علیه این کشور وضع خواهد شد و این خبر بار دیگر موجب نگرانی معامله گران از آغاز یک جنگ تجاری دیگر بین دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.
از سوی دیگر نیز چین سال گذشته تنها پنج میلیارد دلار در امریکا سرمایه گذاری کرده است که کمترین رقم از زمان رکود بزرگ ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می شود. در سه ماهه نخست امسال نیز چین تنها ۲۰۰ میلیون دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است.
اکنون دو عامل کلیدی در تعیین مسیر آینده شاخص ها نقش اساسی دارند: نخست اینکه آمریکا و چین به توافق تجاری پایبند خواهند ماند یا شاهد دور دیگری از جنگ تعرفه ها خواهیم بود و دوم اینکه بازگشایی تدریجی اقتصاد در کشورهای مختلف تا چه حد موفقیت آمیز خواهد بود و کشورها خواهند توانست شیب نزولی سرعت شیوع کرونا را ادامه دهند یا شاهد آغاز موج دوم همه گیری در جهان خواهیم بود. هم چنین بازارها به شدت مشتاق شنیدن اخبار مثبت تری از پیشرفت های دارویی در زمینه مقابله با کرونا هستند.
بیل نورثی، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه ولث بنک منیجمنت گفت: چیزی که در روزهای اخیر با آن مواجهیم یک خوش بینی نسبت به آینده و یک بدبینی نسبت به شیوع مجدد بیماری در صورت بازگشایی زودهنگام اقتصاد است. در واقع در حال حاضر در یک وضعیت بلاتکلیف هستیم که پر از بیم و امید است.
بورس آمریکا در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۸۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۷۶۴.۴۸ واحد بسته شد.
شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۰۵ درصد کاهش تا سطح ۲۸۷۰.۱۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۲.۰۶ درصدی در سطح ۹۰۰۲.۵۵ واحدی بسته شد.
بورس‌های اروپایی با تداوم اختلافات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر روابط آینده دو طرف اکنون انگلیس و آمریکا، کار مذاکرات برای امضای پیمان تجارت آزاد را با یکدیگر آغاز کرده اند. این مذاکرات به سرپرستی رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا و لیز تراس، وزیر تجارت انگلیس با مشارکت ۳۰۰ کارشناس در قالب ۳۰ گروه مذاکره کننده آغاز شده است.
پیش از این، اتاق بازرگانی آمریکا به دولت انگلیس توصیه کرده بود تا هر چه زودتر به توافقی با اتحادیه اروپا بر سر روابط تجاری و مالی آینده برسد تا بدین ترتیب مسیر امضای پیمان تجارت آزاد بین آمریکا و انگلیس و سرمایه گذاری بیشتر آمریکا در این کشور فراهم شود.

شرکت های آمریکایی ۷۵۰ میلیارد دلار در انگلیس سرمایه گذاری کرده اند.
اگر طرفین تا پایان امسال به توافقی مشخص نرسند، انگلیس بازار واحد اروپایی را نیز ترک خواهد کرد و روابط تجاری دو طرف کانال مانش تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

دو طرف هم چنین تا ماه ژوئن برای رسیدن به چارچوب کلی فرصت دارند و در صورت منقضی شدن این مهلت می توانند با توافق یکدیگر آن را تمدید کنند. از سوی دیگر انگلیس مذاکره برای امضای پیمان تجارت آزاد را با نروژ و استرالیا نیز آغاز کرده است.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۹۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۹۴.۷۷ واحد بسته شد. شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۰۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۸۱۹.۵۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با ریزش ۰.۳۹ درصدی در سطح ۴۴۷۲.۵۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۳۶ درصد بالا رفت و به ۶۷۶۲.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۴۹ درصدی تا سطح ۲۰ هزار و ۲۶۷.۰۵ واحدی پایین رفت.

شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۰۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۲۶۱.۳۳ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای کامپوزیت” افزایش ۰.۱۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۶۹.۱۰ واحد بسته شد.
در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۳۵ درصد صعود و ایستادن در سطح ۵۴۲۱.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود.

نفتدر بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۹۳ درصد کاهش به ۲۵.۵۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۶۷ درصدی به ازای ۲۹.۴۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۰۳.۶۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۲۳ درصدی به ازای ۱۵.۷۵ دلار مبادله شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *