تشکل تخصصی صادرات
اقتصاد اروپا

رشد اقتصادی قاره سبز در سال ۲۰۲۰، منفی ۷.۷ درصد خواهد بود؛ رشد تمام کشورهای این منطقه نیز بین منفی ۴ و منفی ۹ درصد خواهد بود.

کمیسیون اروپا به تازگی گزارش پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ۲۰۲۰ را منتشر کرده که نشان از کوچک شدن ۷.۷ درصدی اقتصاد منطقه اروپا در سال ۲۰۲۰ است.
اقتصاد اتحادیه اروپا نیز امسال ۷.۴ درصد کوچک می‌شود. این در حالی است که در گزارش قبلی رشد مثبت ۱.۴ درصدی پیش‌بینی شده بود.
«پائولو جنیتلونی»، عضو هیئت اقتصادی کمیسیون اروپا می‌گوید: «اروپا در حال تجربه شوک اقتصادی است که از زمان رکود بزرگ در سال ۱۹۳۰ تا کنون، سابقه نداشته است. در این شرایط، هم شدت رکود اقتصادی و هم اقدامات لازم برای بهبود این وضع بسیار سخت و نامساعد خواهد بود.»
در منطقه اروپا، هزینه‌های مصرف‌کنندگان، تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری، تجارت و زنجیره‌های عرضه آسیب جدی دیده‌اند. محدودیت تردد، قرنطینه و اقداماتی که برای کنترل کردن شیوع ویروس کرونا انجام شده، بسیار گسترده بوده و تنها چند صنعت معدود آسیب ندیده‌اند.
گزارش کمیسیون اروپا می‌نویسد: «رکودی که به دنبال همه‌گیری کووید-۱۹ ایجاد شد، بسیار غیرعادی، دردناک و عمیق خواهد بود. اما کاهش محدودیت‌های تردد که در بسیاری از کشورها آغاز شده، امید به بهبود اقتصاد را ایجاد کرده است.»
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۱ اقتصاد اروپا دوباره در مسیر رشد خواهد افتاد اما آنچه امسال از دست رفته است، سال آینده کاملا جبران نخواهد شد.
اینفوگرافیک زیر که از پایگاه داده‌پردازی استاتیستا به فارسی برگردانده شده، وضعیت رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه اروپا را نشان می‌دهد:


گزارش کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که هیچ کشوری در این منطقه، از این رکود سهمگین اقتصادی، در امان نمانده است. کشورهایی نیز که در جنوب اروپا هستند، بیشترین آسیب را دیده‌اند. «یونان»، بدترین شرایط را خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰، منفی ۹.۷ درصد باشد. ایتالیا و اسپانیا نیز که هر دو بدترین شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ را تجربه کرده‌اند، بیش از ۹ درصد از اقتصادشان کوچک خواهد شد.
حتی آلمان نیز که نسبت به همسایگانش تلفات بسیار کمتری از این بیماری داشته و قرنطینه را نیز تقریبا لغو کرده است، رشد اقتصادی آن منفی ۶.۵ درصد خواهد بود.
اینفوگرافیک زیر، وضعیت بغرنج رشد اقتصادی کشورهای اروپایی را در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

منبع: ایرنا

انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسیwww.examie.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *