تشکل تخصصی صادرات

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی تمامی مناطق در جهان تاثیر گذاشته و بیشترین کاهش را نصیب کشورهای پیشرفته کرده است.

بر اساس پیش بینی های رشد اقتصادی در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول که ساعتی پیش منتشر شد، شیوع ویروس کووید ۱۹ به شدت بر رشد اقتصادی در تمامی مناطق در جهان تاثیر گذاشته است.
بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته که در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱.۷ درصد بوده است به منفی ۶.۱ درصد کاهش می یابد.
منطقه یورو که رشد اقتصادی ۱.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ داشته است با نزول رشد اقتصادی به منفی ۷.۵ درصد مواجه خواهد شد.
بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی، رشد اقتصادی آمریکا از ۲.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به منفی ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش می یابد.

کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، انگلیس و کانادا نیز وضعیت مشابهی دارند که در جدول زیر به آنها پرداخته شده است و رشد اقتصادی تمامی آنها به شدت کاهش یافته و منفی می شوند.

اما در این میان، برخی بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه وضعیت بهتری دارند. برای مثال رشد اقتصادی چین از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و به ۱.۲ درصد رسیده اما منفی نشده است. رشد اقتصادی هند نیز از ۴.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱.۹ درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی روسیه از ۱.۳ درصد در سال گذشته میلادی به منفی ۵.۵ درصد کاهش یافته است.
رشد اقتصادی عربستان نیز از ۰.۳ درصد به منفی ۲.۳ درصد افت خواهد کرد.

البته این نهاد بین المللی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ یعنی سال پیش رو را منفی ۶ (منفی ۵.۹۸۵) درصد پیش بینی کرده است.
که این رقم با وجود منفی بودن، اما نسبت برآورد این نهاد از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با منفی ۷.۶ (منفی ۷.۵۸۶) درصد، از بهبود این شاخص خبر می‌دهد.
این نهاد پیشتر هشدار داده بود، رکود اقتصادی جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ باشد.

منبع: خبرگزاری فارس ۹۹/۰۱/۲۶

انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی www.examie.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *