دومین جلسه کمیته هماهنگی نمایندگان شرکتهای عضو انجمن صادرکنندگان ایران با مدیران اداره کل صادرات گمرک ایران در سال جاری در خصوص تبیین و تشریح مزایا و معایب دستور العمل اجرایی جدید مبنی بر الزام کاربرد سیستم دور اظهاری صادرات در گمرکات کشور از ساعت 3 بعدازظهر روز سه شنبه مورخ 94/7/21 با حضور نمایندگان بیش از 30 شرکت و مشارکت جناب آقای صادق معاون مدیرکل صادرات گمرک ایران در دفتر انجمن صادرکنندگان برگزار شد .
دبیرکل انجمن صادرکنندگان ، ضمن تشکر از موافقت گمرک ایران با برگزاری این جلسه و خیر مقدم به جناب آقای صادق از نمایندگان شرکتهای حاضر خواستند تا نقطه نظرات خود را در این خصوص اعلام نمایند:
از جمله نکات قابل توجه که توسط حضار اعلام شد و جناب آقای صادق بدقت به آن توجه نموده و یادداشت برداشتند عبارت بود از مزایای غیر حضوری بودن و مشخص شدن ارزیاب در زمان اظهار کالا، لیکن نبود بستر مناسب در گمرکات ، نداشتن آموزش کافی و اخذ جریمه، و نداشتن اینترنت پرسرعت و توقف عملیات کاری را بعنوان معایب طرح اعلام کردند .
در این خصوص پیشنهاد گردید تا حتی الامکان با برگزاری کلاسهای آموزشی با حضور نمایندگان اداره فناوری اطلاعات گمرک این نقیصه برطرف گردد.
آقای صادق در این خصوص اظهار داشتند مزایای این سیستم برای صادرکنندگان ایجاب می‌کند تا با رفع نواقص از سوی صادرکنندگان و گمرک این سیستم عملیاتی و اجرایی شود و اظهار امیدواری کردند که در صورت لزوم جلسه‌ای با حضور مدیران دفتر فن آوری اطلاعات برای آموزش برگزار خواهند کرد .
ایشان همچنین از شرکتها درخواست کردند تا معایبی را که در این روش مشاهده می کنند کتبا اعلام نموده و راه حل مورد نظر خود را نیز پیشنهاد نمایند .
ایشان با بیان اینکه این فرآیندی جدیدو در حال تحول است اظهار امیدواری کردند که با رفع نواقص، سیستم اتوماتیک عمل خواهد کرد و در این سیستم شما به پایانه ها و بانکها نیز دسترسی خواهید داشت .
ایشان اضافه کردند که مطالبه برای برطرف کردن معایب از حقوق بخش خصوصی و صادرکنندگان است نمایندگان شرکتها هم در این جلسه یادآوری کردند که خوب بود قبل از اجرای این سیستم موضوع ضمن آموزش اطلاع‌رسانی می شد و یا دو روش قدیم و جدید تا مدتی همزمان اجرای می گردید ولی اینک این سیستم در همه گمرکات یکنواخت اجرا نمی شود .
این مشکلات در خصوص صادرات مشتقات نفتی و رنگ و رزین پیجیده تر و مشکل تر است .
نماینده شرکت نفت بهران در خصوص عدم اجازه برای پهلوگیری 2 کشتی در بندر عباس اظهار داشتند که این عدم موافقت خسارت زیادی به شرکت وارد کرده و به بازار صادراتی آنها لطمه زده است .
پیشنهاد برای رفع مشکلات صادرات فرآورده‌های نفتی ، آزادسازی نرخ فرآورده‌ها می باشد که معضلات آن همچنان ادامه دارد ، تعدد بخشنامه‌ها ، وسعت دامنه کار ، عدم حضور افراد متخصص به اندازه کافی در گمرکات و تعدد گمرکات در ایران که بیش از 3 برابر کشوری مانند چین در ایران گمرک داریم و وجود بازارچه‌های مرزی که بدون حداقل امکانات تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند از جمله دیگر مشکلات صادرات کشور عنوان گردید که توسط جناب آقای صادق و نمایندگان شرکتها مورد تاکید قرار گرفت و اظهار امیدواری شد تا با رفع هر چه سریعتر این مسایل صادرات کشور به توسعه واقعی دست پیدا کند .
در خاتمه حضار و دبیرکل با تاکید بر اینکه ، این جلسه لاجرم باید در فواصل کوتاه‌تری با حضور نمایندگان دفتر فن‌آوری اطلاعات و دانشگاه تهران و مدیران خبره گمرک با صادرکنندگان مجدداً برگزار گردد ،‌از جناب آقای صادق تشکر و قدردانی نمودند .

این جلسه در ساعت 5 بعدازظهر خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *