جلسه عمومی تبادل افکار اعضای انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در سالن کنفرانس شماره یک سازمان توسعه تجارت ایران با حضور نمایندگانی از شرکت‌های عضو انجمن، اتاق تهران، شرکت‌ کشتی‌رانی جمهوری اسلامی- سازمان بازرگانی استان تهران – کشتیرانی دریای خزر- صندوق ضمانت صادرات- دفتر صادرات گمرک ایران- سازمان صنایع ومعادن تهران- وزارت امور خارجه – سازمان توسعه تجارت ایران – انجمن‌ها و تشکل‌های همکار برگزار و درخصوص موضوع ( چگونگی حفظ روند تولید و صادرات با توجه به رویدادهای کنونی و مسایل ارزی) بحث و تبادل نظر گردید که خلاصه اهم مطالب ارائه شده بشرح زیر بوده است:
1- پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای پورقربان دبیرکل انجمن با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن، تعداد اعضا و تشکل‌هایی که با انجمن همکاری دارند مواردی از جمله اهمیت تولید و توسعه صادرات غیر نفتی و آماری از میزان رشد وزنی و ارزشی صادرات در 6 ماهه گذشته را عنوان نمودند و یادآوری کردند که انجمن با تاسیس کنسرسیوم صادراتی (شرکت مدیریت صادرات، فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری خارجی پویا) عملاً قدمی را برداشته که بتواند در توسعه صادرات نقش خود را ایفا نماید. ایشان همچنین از برپایی جلسات گروه کارشناسی صنعت و خدمات استان تهران که از سوی اتاق تهران و استانداری ، برپایی آن را به انجمن صادرکنندگان واگذار کرده‌اند گزارش دادند و سرانجام عنوان کردند که عدم حضور برخی از مدیران ارشد وزارت بازرگانی، بانک مرکزی و بانک توسعه صادرات موجب گله‌مندی صادرکنندگان و حضار است، چرا که انتظار داشته و دارند تا در چنین نشست‌هایی بتوانند مشکلات صادرات را حضوری و رودررو با مسئولین دولتی مطرح نمایند.
2- ایشان سپس از جناب آقای دکتر حقی بعنوان رئیس کمیسیون تخصصی و پانل- از جناب آقای صادق معاون مدیرکل صادرات گمرک ایران- جناب آقای رضایی کارشناس صدور ضمانت نامه‌های خارجی صندوق ضمانت صادرات ایران- جناب آقای ملک فر مدیر امور حمل ونقل آسیا در کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران – و جناب آقای حاتمی معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان تهران دعوت کردند تا با تشکیل پانل تخصصی به سوالات دریافت شده که از هفته‌ها قبل بطور کتبی به انجمن واصل شده بود یا سوالاتی که حضار بطور شفاهی مطرح خواهند کرد پاسخ لازم را عنایت فرمایند.
3- از جمله سوالات مکتوب دریافت شده از شرکتهای محترم راک شیمی، ایران فسفات، شیمیایی سینا، کلر پارس، روزبهان، و اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در جلسه ارائه شد که متاسفانه بسیاری ازآنها بدلیل عدم حضور مسئولین بانک مرکزی و یا بانک توسعه صادرات بدون پاسخ ماند.
4- با طرح موضوعاتی در ارتباط با همکاری بیشتر مسئولین و کارکنان وزارت خارجه خصوصاً در کشورهای خارجی، جناب آقای رضایی کارشناس وزارت امور خارجه به پانل تشریف آوردند و با ارائه توضیحاتی اظهار داشتند که اخیراً همه کادر وزارت خارجه خصوصاً در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی خود را موظف به ارائه خدمات به ایرانیان به ویژه صادرکنندگان ایرانی می‌دانند.
5- آقای راهب با طرح افزایش قیمت‌ها در حمل و نقل با کشتی رانی جمهوری اسلامی ‌،از مسئولین کشتی رانی درخواست نمودند تا از افزایش قیمت خودداری نموده و با صادرکنندگان همراهی بیشتری داشته باشند. ایشان هم چنین از پرداخت‌های بیشماری که بعناوین مختلف در بنادر از کالاهای صادراتی دریافت می‌گردد گله کردند.
6- جناب آقای دکتر حقی با توزیع سوالات مطروحه از کارشناسان صندوق ضمانت صادرات و معاون محترم سازمان بازرگانی استان تهران نیز درخواست نمودند تا ضمن پاسخگویی به سوالات حاضرین، نقطه نظرات خود را در ارتباط با وضعیت فعلی جهت حفظ تولید و استمرار صادرات غیر نفتی بیان نمایند که جناب آقای رضایی از صندوق ضمانت صادرات و جناب آقای حاتمی از بازرگانی استان تهران اطلاعات مفیدی را از بخش‌های تحت مسئولیت خود به حضار ارائه نمودند.
7- آقای دکتر حقی در خصوص همکاری بیشتر گمرک ایران،‌از جناب آقای صادق معاون صادرات گمرک ایران درخواست نمودند تا خدمات گمرک را برای حضار تشریح نمایند که اطلاعات ارائه شده از سوی آقای صادق نیز بسیار مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.
8- و سرانجام آقای پورقربان ضمن تشکر از حضار و اعضای محترم پانل و شخص آقای دکتر حقی، با ذکر چند نکته از جمله برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور در آذر ماه سال جاری و امکان مشاوره حقوقی اعضا با عضو حقوقی انجمن و هم چنین امکان فعالیت قانونی در منطقه آزاد کردستان عراق که اطلاعات آن در انجمن موجود است، حاضرین به صرف چای و شیرینی دعوت کردند. و این جلسه در ساعت 5/5 بعدازظهر خاتمه یافت.

پورقربان

دبیرکل انجمن صادرکنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *