تشکل تخصصی صادرات
بازگشایی مرطز ایران و عراق

بازار بزرگ جنوب عراق دوباره در دسترس صادرکنندگان ایرانی

موافقت نخست وزیر عراق با بازگشایی مرز شلمچه در استان بصره و مرز مندلی (سومار) در استان دیالی و ازسرگیری تبادلات تجاری با ایران در میان خبر‌های منفی، می‌تواند خبر خوبی برای بخش خصوصی باشد؛ هرچند از سوی دولت ایران، نیازمند حمایت از صادرکنندگان واقعی است تا ضمن توجه به تولید ملی، به فکر بازگرداندن ارز صادراتی هم باشند.

با شیوع ویروس کرونا در زمستان سال گذشته، به مرور شاهد بسته شدن بسیاری از مرز‌های صادراتی با کشور‌های همسایه به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ بودیم. در این میان، یکی از کشور‌های مهم در تجارت خارجی با ایران، کشور عراق بوده و هست.

به گزارش انجمن صادرات و به نقل از تابناک؛ بسیاری از مرز‌های صادراتی این کشور با ایران از اواسط اسفندماه سال گذشته، نیمه فعال و به مرور بسته شد. یکی از مرز‌های مهم دو کشور، مرز شلمچه می‌باشد که از ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا به امروز بسته است.

مصطفی الکاظمی، نحست وزیر عراق در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی ایران در خردادماه امسال، ضمن اظهار امیدواری در خصوص رفع هرچه زودتر تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود. ما به شما در شرایط سخت موجود کمک می‌کنیم، همان‌گونه که ایران در شرایط دشوار در کنار ما بود؛ تجار عراقی نیز علاقه‌مند به همکاری هستند.

حال با گذشت حدود چهار ماه از بسته بودن مرز شلمچه، خبر‌های خوبی از دستور نخست وزیر عراق برای بازگشایی این مرز مهم صادراتی به گوش می‌رسد.

بنابراین، به نقل از خبرگزاری الاخباریه، عمر الوائلی، رئیس هیات گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با بازگشایی مرز شلمچه در استان بصره و مرز مندلی (سومار) در استان دیالی و ازسرگیری تبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده است.

الوائلی گفته که این مرز‌ها دو روز در هفته و ارسال ۲۵۰ محموله در روز باز خواهند شد. وی همچنین تاکید کرد که به منظور مقابله با ویروس کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت و تمام کالا‌ها در مرز‌ها ضدعفونی شوند.

در این خصوص، سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تصمیم نخست وزیر عراق مبنی بر بازگشایی مرز شلمچه اظهار داشت: با پیگیری استاندار بصره، از فردا رسما مرز شلمچه برای تبادل کالا بین ایران و عراق بازگشایی خواهد شد و صادرکنندگان ایرانی به بازار بزرگ جنوب عراق دسترسی پیدا خواهند کرد.

حسینی همچنین تاکید کرد علاوه بر بازگشایی مرز شلمچه، قرار است همزمان شاهد فعال شدن گمرک سومار و باز شدن مرز مندلی به روی کالای صادراتی ایران به عراق باشیم. به گفته حسینی، فعالیت این دو مرز، روز‌های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت بازگشت رونق به صادرات غیر نفتی، یادآور شد در سه ماهه اول امسال، صادرات ماهانه ایران به عراق از رقم ۷۵۰ میلیون دلاری به حدود ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است و حال با بازگشایی مرز‌های دو کشور، می‌توان به افزایش صادرات و بازگشت تعادل در بازار ارز کشور امیدوار بود.

دکتر حسینی افزود: دو هفته قبل نیز مرز مهران بازگشایی شده بود؛ هرچند روال بدین صورت است که دو روز در هفته، واردات و صادرات کالا بین دو کشور در این مرز امکان پذیر است.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل آنها، با ما در ارتباط باشید

اخبار مرتبط:

بازگشایی مرز ایران و پاکستان

پیشنهاد معاون ظریف برای دور زدن تحریم‌ها

سازمان توسعه تجارت برای بازگرداندن ارز صادراتی ضرب العجل قرار داد

مهمترین مشکل و راهکار کسب و کارها در دوران کرونا چیست؟

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *