تشکل تخصصی صادرات
در حالی خطوط تولیدی از کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خود رنج می برند که به دلیل عدم تمدید مصوبات خاص نهادهای بالادستی در خصوص دور زدن تحریم ها، مواد اولیه در برخی از بنادر دپو شده و تولیدکنندگان نگران از افت تولید و تعطیلی خطوط تولیدی خود هستند.
به گزارشانجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهدسی به نقل از اقتصاد آنلاین، تامین مواد اولیه یکی از دغدغه های همیشگی تولیدکنندگان ایرانی به شمار می رود. حتی علیرغم اینکه به دلیل بهبود شرایط ارزی کشور و همراهی بیشتر بانک مرکزی با تولیدکنندگان برای تخصیص به موقع ارز، اوضاع تامین مواد اولیه اندکی بهتر از گذشته شده،. اما باز هم تولیدکنندگان به برخی دست اندازهایی در مسیر واردات مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولیدی خود بر می خورند که ناشی از. شرایطی است که تحریم های اقتصادی پیش روی آنها قرار داده .است.ماجرای کمبود مواد اولیه
ماجرای کمبود مواد اولیه

در این میان، به دلیل شرایط تحریمی، برخی از تولیدکنندگان مجبور هستند تا به منظور تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز. خود، بعضا ماده اولیه خریداری شده را از مبدا به مقصد کشورهای ثالث حمل کرده. و پس از آن با تغییر اسناد به کشور وارد کنند، به همین دلیل این تغییر اسناد و مجموعه اقداماتی که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود به کار می بندند،. مستلزم دریافت مجموعه ای از مجوزهای لازم از نهادهای خاص است. 

اینجا است که باید همراهی های لازم با تولیدکنندگان در تمدید این مجوزهای خاص صورت گیرد. تا تولیدکنندگانی که با سخت ترین شرایط، اقدام به تامین مواد اولیه موردنیاز خود می کنند با مشکل دریافت مجوزها و در نتیجه دپوی کالاهای خود در. بنادر مواجه نشوند، به خصوص اینکه هم اکنون خطوط تولیدی تشنه مواد اولیه بوده. و کار تامین نیاز داخلی و صادرات نیز از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

ماجرای کمبود مواد اولیه

سیدشجاع الدین امامی رئوف، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان نساجی می گوید: تولیدکنندگان صنایع نساجی کشور برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، نیازمند واردات از کشورهای تولیدکننده بوده. و اکنون به دلیل تحریم هایی که در این حوزه صورت گرفته، .مجبور به دور زدن. تحریم و تغییر بسیاری از اسناد حمل و نقل اقلام خود هستند. 

وی افزود: این موضوع به خصوص در حوزه برخی اقلام کشاورزی که عموما مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولیدی هستند،. بیشتر دیده شده. و تولیدکنندگان مجبور هستند که گواهی های بهداشتی مورد نیاز را نیز از تولیدکنندگان کشور مبدا به سمت خریداران کشور ثالث دریافت نمایند.

ماجرای کمبود مواد اولیه

به گفته. امامی رئوف، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی کشور و به ویژه پنبه وارداتی است و ورود آن، نیاز به. گواهی بهداشت دارد؛ به نحوی که سازمان حفظ نباتات کشور باید گواهی مرتبط را صادر کرده .و اجازه ترخیص آن از گمرکات را بدهد؛ این در حالی است که به دلیل احتمال وجود برخی آفات مثل کرم سرخ در پنبه وارداتی، نیاز است که. عملیات قرنطینه بر روی کالای وارداتی در مبدا انجام شده. و گواهی بهداشت مربوطه از سوی کشور مبدا صادر شود.

وی اظهار داشت: از سال گذشته،. کشور ازبکستان فروش پنبه را متوقف کرده .و بر این اساس، بخش عمده ای از پنبه مورد نیاز صنایع نساجی کشور از کشور هند تامین می شود، بنابراین طبق روال، کشور هند برای کشور ثالثی که دریافت کننده. پنبه مورد نیاز ایران به دلیل شرایط تحریمی است، گواهی بهداشت صادر کرده .و اسناد حمل را هم به این کشور ثالث ارایه می دهد و بار وارداتی پنبه، از کشور ثالث به سمت ایران می آید، متاسفانه سازمان حفظ نباتات با توجه کنوانسیون های بین. المللی که ایران عضو آن است، گواهی بهداشت را چک کرده .و با توجه به اینکه این گواهی به مقصد ایران نیست، از ترخیص کالا جلوگیری می کند.

ماجرای کمبود مواد اولیه

این فعال صنعت نساجی ادامه داد: البته این مشکل به دلیل وجود تحریم ها پیش آمده. و به همین دلیل، برخی نهادهای خاص مجوزهای مرتبط را در سال گذشته. صادر کردند و بر اساس آن، این پروسه حمل بار به کشور ثالث و از آنجا به مقصد ایران، مورد تائید سازمان حفظ نباتات قرار می گرفت، اما از آنجا که مهلت زمانی اجرای این مصوبه، تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده،. از ابتدای سال جاری، سازمان حفظ نباتات از ترخیص محموله های پنبه وارداتی که طبق روال قبل وارد کشور شده. اند، خودداری کرده. و همین امر مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده. است.

امامی رئوف گفت: در حال حاضر، بسیاری از واحدهایی که پنبه را خریداری کرده .و محموله های آنها به بنادر رسیده،. مدتها است که منتظر نامه تمدید از سوی نهادهای بالادستی هستند که بتوانند ترخیص را صورت دهند؛. اما به دلیل عدم تمدید آن مصوبه، محموله های پنبه در گمرکات مانده و متاسفانه علیرغم پیگیری دوماهه انجمن متخصصان صنعت نساجی و سازمان حفظ نباتات، هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده. است.

وی از نهادهای فراقوایی درخواست کرد تا هر چه سریعتر نسبت به تمدید مصوبه مذکور اقدام کرده. و اجازه ندهد که خطوط تولیدی کشور با توقف مواجه شوند، چراکه هم اکنون موجودی پنبه واحدهای تولیدی رو به اتمام است. و محموله ها بیش از دو ماه است. که در بنادر دپو شده.اند. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *