به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، همزمان با بر‌گزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی فعالان جمهوری‌اسلامی ایران و جمهوری کوبا علاوه‌بر توافق در زمینه توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی، معدنی و تجاری نقشه‌راه تهاتر کالایی بین دو کشور امضا شد.

در این سند که توسط محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و ریکاردو کابرسیاس، معاون نخست‌وزیر. کوبا به امضا رسید، ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود و نیاز بازار دو کشور در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف کالایی بررسی شد.و توافق‌های خوبی برای همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت به‌منظور ارتقای سطح تبادلات تجاری صورت گرفت.

در جریان امضای این سند که محمدرضا کریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا و سید‌احمدرضا علائی‌طباطبایی، معاون. رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز حضور داشتند، بر پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های افزایش روابط تجاری دو کشور تاکید شد. در حال‌حاضر کوبا از تولیدکنندگان غلات به‌شمار می‌رود و به‌عنوان بازار بسیار مناسبی در حوزه آمریکای مرکزی و لاتین. برای صادرات محصولات ایران به‌حساب می‌آید.

علاوه‌بر تهاتر کالایی، همکاری در زمینه پولی و بانکی، موضوعات مرتبط با معدن و صنایع معدنی و زمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی، صنایع دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان و … از دیگر زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری دو کشور است.

توسعه زیرساخت‌ها با عمان

همچنین رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات سلطنت عمان بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در راستای تسهیل تجارت دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک و  سعید بن‌حمود المعولی، وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات سلطنت عمان بر ضرورت توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور در زمینه حمل‌ونقل دریایی و همچنین ترانزیت منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و فرامنطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تاکید کردند. در این دیدار مقرر شد ایران و سلطنت عمان بررسی همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلندمدت و مشترک در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند و پیگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم به‌منظور اجرایی‌کردن اهداف در این حوزه و در راستای منافع دو کشور را داشته باشند.

همچنین مقرر شد یک کارگروه مشترک حمل‌ونقل دریایی بین دو کشور برگزار شود و راهکارهای فنی، مطالعات و بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد. در این راستا مقرر شد پیگیری تصویب موافقت‌نامه حمل‌ونقل دریایی امضا شده در دستور کار دو کشور قرار گرفته و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین این پیشنهاد همکاری در دستور کار دیدار روسای ایران و سلطنت عمان قرار گیرد.