بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۹ سوخت‌ها و محصولات معدنی با سهم ۶/ ۳۱‌درصدی بزرگ‌ترین گروه صادراتی و پس از آن سایر کالاها با سهم ۵/ ۳۱، تولیدات صنعتی با سهم ۸/ ۲۷و محصولات کشاورزی. با سهم ۱/ ۹‌درصد، گروه‌های اصلی صادراتی ایران بوده‌اند. از سوی دیگر، تولیدات صنعتی سهم ۵/ ۶۴، محصولات کشاورزی سهم ۶/ ۳۲، سوخت‌ها و محصولات. معدنی سهم ۸/ ۱‌درصدی و سایر محصولات سهم یک‌درصدی در واردات ایران در سال ۲۰۱۹ داشته‌اند.

مقاصد صادراتی ایران

به علاوه، چین، عراق، امارات متحده عربی و افغانستان به ترتیب اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران و چین، اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی و هند اصلی‌ترین. کشورهای تامین‌کننده واردات ایران در سال ۲۰۱۸ گزارش شده‌اند.  گروه‌های کالایی آجیل‌ها (۴۸۸‌میلیون دلار)، خرما، انجیر، آناناس و آووکادو (۳۷۲‌میلیون دلار)، زنجبیل، زعفران، زردچوبه و آویشن (۳۵۴‌میلیون دلار)، نان، شیرینی و سایر محصولات نانوایی .(۳۲۲‌میلیون دلار)، گوجه‌فرنگی تازه یا سرد شده (۲۴۵‌میلیون دلار)، اصلی‌ترین گروه‌های صادراتی ایران در سال ۲۰۱۸ بودند. از سوی دیگر ذرت با ۲‌میلیارد و ۱۱۵‌میلیون دلار اصلی‌ترین کالای کشاورزی وارداتی ایران در این دوره بوده است و پس از آن به ترتیب برنج با یک‌میلیارد و ۶۲۹‌میلیون دلار، دانه سویا با یک‌میلیارد و ۱۶۱‌میلیون دلار، کنجاله سویا با ۶۵۱‌میلیون دلار و جو با ۶۰۳‌میلیون دلار، اصلی‌ترین محصولات کشاورزی وارداتی ایران را تشکیل داده‌اند.

گروه های کالایی نفت خام

  از سوی دیگر، گروه‌های کالایی نفت خام با صادرات ۵۰‌میلیارد و ۸۲۳‌میلیون دلار، نفت – غیر از نفت خام با ۹‌میلیارد و ۱۲‌میلیون دلار، گاز طبیعی با ۵‌میلیارد و ۲۷۶‌میلیون دلار، پلیمرهای اتیلن – اشکال اولیه، با ۳‌میلیارد و ۳۸۶‌میلیون دلار و خانواده الکل آسیکلیک‌ها با ۲‌میلیارد و ۱۸۶‌میلیون دلار، اصلی‌ترین گروه‌های کالای غیرنفتی صادراتی کشورمان در ۲۰۱۸ بوده‌اند. داروها با یک‌میلیارد و ۱۱۵‌میلیون دلار، تلفن‌های رادیویی و ابزارهای مخابراتی با ۷۸۲‌میلیون دلار، ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه با ۷۴۳‌میلیون دلار، قطعات وسایل نقلیه موتوری با ۶۹۰‌میلیون دلار و قطعات گرافیتی – غیر از کربن با ۶۵۵‌میلیون دلار، عمده‌ترین کالاهای غیرنفتی وارداتی ایران گزارش شده‌اند.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل آنها، با ما در ارتباط باشید.

پربازدیدترین اخبار:

مالیات علیه صادرات!

ابلاغ بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات

جهش صادرات پشت ۶ مانع

لزوم تغییر رویکرد حاکم بر تجارت خارجی

ممنوعیت واردات لوازم خانگی پاسخی به سوءاستفاده کره جنوبی

جزییات طرح جرم انگاری وارد نکردن ارز حاصل از صادرات

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

 تجارت بین المللتجارت بین المللتجارت بین المللتجارت بین الملل