تشکل تخصصی صادرات

امکان گشایش ال‌سی بین ایران و روسیه فراهم شد

رییس سازمان توسعه تجارت از امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه خبر داد. و گفت: یک بانک روس و یک بانک ایرانی سیستم تسویه ارزی دوجانبه شبیه سوئیفت راه‌اندازی کرده اند که روبلی است.

به گزارش انجمن صادرکنندگان به نقل از مهر، علیرضا پیمان پاک گفت: مقدمات کار برای عضویت دائمی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شده منتهی این فرایند بین یک تا یک و نیم سال طول می‌کشد. در این مدت موافقت نامه فعلی تمدید می‌شود.

وقتی زیرساخت فراهم نیست، الحاق به پیمان‌ها چالش‌ساز می‌شود

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: نکته مهم در پیمان‌های اقتصادی و تجاری این است که اگر زیرساخت‌ها و پیش نیازهای اجرای پیمان پیش بینی و فراهم نشود، پیمان نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه چالش ساز نیز خواهد شد.

به عنوان نمونه در ابتدای برقراری پیمان اوراسیا، تعرفه یک کانتینر سیب ۲ هزار دلار بود که هزار دلار کم شد اما به دلیل عدم تمهیدات زیرساختی از جمله لجستیک قیمت کانتینر ۲ برابر شد؛ یعنی هزار دلار کاهش هزینه تعرفه داشتیم اما از آن طرف به دلیل فراهم نکردن زیرساخت‌ها، ۳ هزار دلار افزایش هزینه حمل داشتیم. بنابراین زیرساخت‌ها باید به صورت جامع دیده شود تا پیمان‌های اقتصادی و تجاری به نتایج مورد نظر برسند.

امکان گشایش ال‌سی بین ایران و روسیه فراهم شد

امکان گشایش ال‌سی بین بانک‌های ایران و روسی فراهم شد

وی به اقداماتی که در مسیر تسهیل تجارت با اسیای میانه و روسیه انجام شده یا در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: رایزن‌های بازرگانی کشورمان را مکلف کردیم که مسیر دریایی ایران-روسیه را فعال کند. در ضمن در حال فعال سازی مسیر ارمنستان هستیم.

در حال حاضر سیستم بین بانکی دو کشور بین ایران و روسیه را نیز راه اندازی کرده‌ایم و یکی از بانک‌های روسیه با بانک توسعه صادرات ایران سیستم تسویه ارزی دو جانبه شبیه سوئیفت راه انداخته‌اند که کاملاً روبلی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و همه تجار در حال استفاده از آن هستند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: مهم‌ترین فاکتور غیر از انتقال ارز، بحث گشایش ال‌سی است؛ وقتی تاجری قصد تجارت و انعقاد قرارداد با طرف روسی را داشته باشد نیاز به تضامینی دارد. وقتی ال‌سی نباشد این موضوع شدنی نیست. در حال حاضر این زیرساخت فراهم شد و این دو بانک ایرانی و روسی ال‌سی باز می‌کنند.

 ما به دنبال تکثیر همین مساله هستیم. ۹۰۰ بانک در روسیه وجود دارد که بخش عمده آنها با اتحادیه اروپا و آمریکا ارتباطی ندارند و آماده همکاری با ما هستند. منتهی یک عزمی می‌طلبد که این ظرفیت فعال شود. همچنین از این نوع ظرفیت‌ها در کشورهای دیگر از جمله هند و پاکستان نیز وجود دارد که باید آنها را فعال کنیم.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: اگر هدف گذاری کنیم و بر اساس اهداف تبیین شده، سیاست گذاری و حرکت کنیم، می‌توان گفت که پیمان‌های اقتصادی به نتیجه خواهد رسید. نکته مهم این است که در صورت استفاده صحیح، از طریق پیمان‌های اقتصادی و تجاری می‌توان تحریم‌ها راخنثی کرد و تأثیر آن را بر اقتصاد کشور کاهش داد.

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

پربازدیدترین اخبار:

مرز ایران و ترکمنستان بازگشایی شد

مزیت مگاپروژه چینی «کمربند و راه» برای ایران چیست؟

۶۰۰۰میلیارد تومان سرمایه در گردش به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد

پیش بینی تورم برای امسال

تجارت با اروپا در دو سناریوی برجامی

مشارکت در طرح SME360X

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

 

تجارت بین المللتجارت بین المللتجارت بین المللتجارت بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *