به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از اتاق تهران، در این جلسه، رئیس‌کل گمرک در پاسخ به مشکلات و دغدغه‌های مطرح‌شده.از سوی فعالان اقتصادی گفت: گمرک مجری مصوبات سایر دستگاه‌ها بوده و ۲۷ دستگاه در امور تجاری کشور دخالت دارند. پاسخ گمرک به چالش‌های فعالان اقتصادی

علیرضا مقدسی با اشاره به ضرورت دسترسی اتاق به آمار و اطلاعات تجاری افزود: گمرک تا آنجا که اصل محرمانگی. اجازه می‌دهد نسبت به انتشار اطلاعات اقدام کرده است، اما اتاق ‌می‌تواند در مواردی که این اطلاعات منتشر‌نشده.آن را از طریق مکاتبه درخواست کند.

مقدسی سپس به مساله قطعی سیستم‌ها و سامانه‌ها اشاره کرد و گفت: این قطعی یک مساله فراگیر است اما گمرک در تلاش. است که آن را برطرف کند و تا پایان سال ‌اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

پاسخ گمرک به چالش‌های فعالان اقتصادی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری پایه صادراتی، پاشنه آشیل گمرک ایران و همه گمرکات. است، افزود: گمرک روسیه هم با این مشکل مواجه است. نهایتا آنها این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که موسساتی راه‌اندازی. شود و آنها ارزش‌گذاری را انجام دهند و نظر آنان مورد پذیرش قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد، این راهکار بتواند برای ما هم. مساله را حل کند.

مقدسی ادامه داد: گمرک به سامانه جامع تجارت متصل شده،.اما در این زمینه نیازمند پایداری و استمرار است. به‌طور کلی مساله اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت با تکالیفی که تعریف شده، تا پایان سال ‌انجام خواهد گرفت. 

رئیس‌کل گمرک سپس در واکنش به درخواست ایجاد مسیر آبی گمرکی برای تسهیل واردات قطعات که از سوی رئیس انجمن. صنایع همگن قطعه‌سازان مطرح شد، گفت: ما درصدد برقراری چنین مسیری بودیم اما در نشستی با فعالان اقتصادی به آنها. اعلام کردیم که شما ‌می‌توانید کالا را از گمرک مستقیما به واحد تولیدی خود انتقال دهید اما گمرک هم برابر قانون باید بتواند. دفاتر شما را مورد بررسی قرار دهد.

بعد از آن به‌نظر رسید ‌فعالان اقتصادی چندان از این طرح استقبال نکردند، با این‌حال ما در نظر داریم این طرح را به‌صورت. پایلوت در مورد تعدادی از شرکت‌های داوطلب اجرا کنیم و در صورت موفقیت این طرح، نسبت به عمو‌می‌سازی آن اقدام می‌کنیم.

مقدسی همچنین در ادامه از تلاش برای عدم‌تکرار آزمایش‌ها و صدور مجوز‌ها سخن گفت و افزود: اگرچه مساله کد تعرفه در. حوزه سازمان توسعه تجارت است، اما ما هم حاضریم که کد تعرفه‌ها را برای اطلاع و دسترسی فعالان اقتصادی در. سایت خود بارگذاری کنیم.

 وی همچنین به امکان‌پذیری ارائه تسهیلات به دانش‌‌بنیان‌ها خبر داد و گفت: فعالان حوزه دانش‌بنیان برای ثبت‌نام در سایت. فعالان اقتصادی مجاز نیازمند برخورداری از سطحی از مبادلات تجاری هستند که این شروط اصلاح ‌می‌شود.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.