به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی  به نقل از خبر‌گزاری مهر، سید‌روح‌الله لطیفی در آستانه. سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران، اظهار کرد: با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، زبانی، فرهنگی و دینی بین ایران و. تاجیکستان، تجارت بین دو کشور فاصله زیادی با انتظارات دو ملت دارد، با این وجود در سال‌گذشته ۱۲۴‌هزار و ۷۳۷ تن. کالای ایرانی به ارزش ۹۱‌میلیون و ۶۰۱‌هزار دلار به تاجیکستان صادر شده که نسبت به سال‌۹۹ رشد ۵۳۵‌درصدی در وزن. و ۴۵۹‌درصدی در ارزش داشته.است. افزایش تجارت ایران و تاجیکستان

افزایش تجارت ایران و تاجیکستان

وی افزود: واردات از تاجیکستان در سال‌۱۴۰۰ با رشد ۲۶۳‌درصدی در وزن و ۴۳۹‌درصدی در ارزش، به ۱۴‌هزار و. ۵۱۲ تن کالا به ارزش ۳۹‌میلیون و ۴۳۷‌هزار و ۶۵۵ دلار رسید.

سخنگوی گمرک ایران درخصوص روابط تجاری دو کشور گفت: با سفر رئیس‌جمهوری به تاجیکستان در سال‌گذشته، روابط. تجاری دو کشور در مسیر رشد چند برابری قرار داد که امیدواریم با سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران روابط سیاسی،. تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان به‌جایگاه مورد انتظار دو ملت نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود.

مجموع روابط تجاری ایران و تاجیکستان

وی افزود: مجموع روابط تجاری ایران با تاجیکستان در ۱۵سال‌گذشته.(۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰) تنها ۲‌میلیون و ۷۱۳‌هزار و ۹۳۳ تن کالا به ارزش ۲‌میلیارد و ۵۸۳‌میلیون و ۷۳۵‌هزار و ۸۹ دلار بود که سهم صادرات ایران به تاجیکستان دو‌میلیون و. ۵۲۷‌هزار و ۹۳۷ تن کالا به ارزش ۲‌میلیارد و ۲۰۷‌میلیون و ۳۶۹‌هزار و ۶۵۱ دلار بوده.و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵‌هزار و ۹۹۶ تن کالا به ارزش ۳۷۶‌میلیون و ۳۶۵‌هزار و ۴۳۸ دلار بوده.است.

 سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد: این میزان تجارت طی ۱۵ سال، مطمئنا مطلوب دو ملت نیست و دولت سیزدهم در تلاش. است تا با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر. مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مسائل منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌ای و بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی بپردازد.

صادرات ایران در ۱۵ سال گذشته

لطیفی با تشریح صادرات ایران در ۱۵ سال‌گذشته به تاجیکستان گفت: در سال‌۱۳۸۶ با ۵/ ۱۷۰میلیون دلار، در سال‌۸۷ با. ۱۸۷‌میلیون دلار، سال‌۸۸ با ۵/ ۱۶۳میلیون دلار، سال‌۸۹ با ۱۹۰‌میلیون دلار، سال‌۹۰ با ۱۹۵‌میلیون دلار و سال‌۹۱ با. ۲۶۳‌میلیون دلار کالا به تاجیکستان صادر شده.است.

لطیفی افزود: در ضمن در سال‌۹۲ با ۵/ ۴۵‌میلیون دلار، سال‌۹۳ با ۷/ ۲۲۲‌میلیون دلار، سال‌۹۴ با ۲/ ۱۵۱میلیون دلار،. سال‌۹۵ با ۷/ ۱۹۸‌میلیون دلار، سال‌۹۶ با ۲/ ۲۱۷‌میلیون دلار، سال‌۹۷ با ۵/ ۷۹‌میلیون دلار، سال‌۹۸ با ۶/ ۱۶میلیون دلار،. سال‌۹۹ با ۴/ ۱۶‌میلیون دلار و سال‌۱۴۰۰ با ۶/ ۹۱‌میلیون دلار، کالا به تاجیکستان صادر شده.است.

وی درخصوص واردات در این دوره زمانی از تاجیکستان تصریح کرد: در سال‌۸۶ بیش از ۵/ ۲۵میلیون دلار، سال‌۸۷ با. ۴/ ۳۹‌میلیون دلار، سال‌۸۸ با ۷/ ۴۹‌میلیون دلار، سال‌۸۹ با ۷/ ۲۸‌میلیون دلار، سال‌۹۰ با ۹/ ۱۸‌میلیون دلار، سال‌۹۱ با ۱/. ۳۵‌میلیون دلار، سال‌۹۲ با ۲/ ۱۹میلیون دلار، سال‌۹۳ با ۲/ ۱۹میلیون دلار، سال‌۹۴ با ۸/ ۲۰‌میلیون دلار، سال‌۹۵ با. ۱۵‌میلیون دلار، سال‌۹۶ با ۹/ ۱۳‌میلیون دلار، سال‌۹۷ با ۲/ ۲۶‌میلیون دلار، سال‌۹۸ با ۹/ ۱۷‌میلیون دلار، سال‌۹۹.با ۳/ ۷میلیون دلار و نهایتا در سال‌۱۴۰۰ با ۶/ ۳۹‌میلیون دلار، کالا از تاجیکستان خریداری و به کشور واردشده.است.

لطیفی درخصوص کالاهای وارداتی از تاجیکستان گفت: در سال‌گذشته پنبه حلاجی‌نشده.و پیله کرم‌ابریشم کالاهای خریداری شده تجار ایرانی از تاجیکستان بود.

کالاهای ایرانی صادراتی به تاجیکستان

سخنگوی گمرک ایران درخصوص کالاهای صادراتی گفت: محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی، محصولات. پتروشیمی، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، لوازم الکترونیکی، لوازم‌‌‌‌‌‌‌‌خانگی، کفش و پوشاک، لوازم آشپزخانه،. محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات صنعتی، پارچه، چرم، لوازم‌‌‌‌‌‌‌‌التحریر، ادوات کشاورزی و لوازم بسته‌‌‌‌‌‌‌‌بندی ازجمله کالاهای. ایرانی صادراتی به کشور تاجیکستان در سال‌۱۴۰۰ بود.