55

با توجه به توضیحات فوق و بر اساس آمارهای منتشرشده، در یک نگاه کلی ارزش هرتن کالای صادراتی به چین حدود ۱۰۰دلار از متوسط کشوری بالاتر است و ارزش هرتن کالای صادراتی به عراق حدود ۱۰۰دلار از متوسط کشوری و ۲۰۰دلار نسبت به چین پایین‌تر است.

چرایی پایین بودن ارزش

از طرف دیگر آمارهای مذکور نشان می‌دهد ما در مجموع ۳۹۱۱ قلم کالای صادراتی داشته ایم که از این تعداد ۲۷۹۸ قلم کالا به عراق صادرات داشته‌ایم؛ درحالی‌که صادرات به چین جمعا شامل ۳۰۷قلم کالا بوده است؛ به‌عبارتی تنوع کالاهای صادراتی به عراق بسیار بیشتر بوده و تعداد اقلام صادراتی به چین بسیار کمتر بوده است.

ضمنا حدود ۹۰درصد صادرات به چین شامل مواد پتروشیمی مواد معدنی بوده است و با توجه به تنوع گسترده کالاهای صادراتی به عراق شامل ماشین‌آلات، مواد غذایی (ماکارونی، نوشیدنی‌ها، لبنیات، عسل، میوه و مرکبات، غلات، رب‌گوجه و…) مواد شوینده، محصولات شیمیایی، مصالح ساختمانی (کاشی و سرامیک، سنگ ساختمانی، سیمان، در و پنجره و…) مواد پلاستیکی، آهن و فولاد، ظروف آشپزخانه و…، باید صادرات به عراق نسبت به چین از ارزش‌افزوده بالاتری برخوردار باشد و قاعدتا باید ارزش هرتن کالای صادراتی به عراق نسبت به چین بالاتر باشد.

چرایی پایین بودن ارزش

همچنین ملاحظه آمارهای تفکیکی صادرات بخش‌های عمده کالایی به دو کشور مذکور نیز نشان می‌دهد که ابهاماتی در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی به بازارهای ذکرشده و احتمال کم‌اظهاری  یا کم‌ارزش‌گذاری صادرات وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق‌تر برای روشن شدن واقعیت‌های آماری ۱۱ماهه است.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

پربازدیدترین اخبار:

رشد ٢٠ درصدی تولید فولاد ایران

مصوبه مجلس درخصوص لایحه بودجه

بررسی فهرست‏‏‏‏‏‏‏‌ کالایی در مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا

فولاد روسیه هم به جمع کالاهای تحریمی اتحادیه اروپا پیوست

حذف ثبت سفارش در مبادی ورودی منتفی شد

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩