جلسه عمومی تبادل افکار اعضای انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی وخدمات مهندسی از ساعت 3 لغایت 6 بعدازظهر روز دوشنبه مورخ 91/4/26 در سالن سبز سازمان توسعه تجارت ایران با حضور نمایندگان شرکتهای عضو انجمن – مدیران بانک توسعه صادرات – مسئولین صندوق ضمانت صادرات- مدیران سازمان توسعه تجارت ایران – کارشناسان گمرک – مدیردفتر بازرگانی سازمان توسعه تجارت و نمایندگان سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران برگزار شد.

– ابتدا آقای پورقربان دبیرکل انجمن ضمن خیر مقدم و تشکر از حضار و تبریک ایام شعبانیه یکی از دلایل تشکیل چنین جلساتی را توسط انجمن صادرکنندگان انتقال مسایل و مشکلات تولید و صادرات بصورت حضوری و رو در رو با مسئولین عنوان کرد تا بمنظور جلوگیری از کاهش روند صادرات غیر نفتی در سال 91 همکاری و تعامل بیشتری صورت گیرد و از عدم حضور نمایندگان بانک مرکزی در این جلسه گله کردند.

– سپس آقای مهندس زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان ضمن تشکر از حضور اعضا و مسئولین اظهار داشتند که برگزاری چنین جلساتی دقیقاً بمعنی ایجاد تفاهم و همکاری برای توسعه صادرات کالاو خدمات می‌باشد و برای پیش برد این هدف هیچ تفاوتی نباید بین بخش خصوصی و بخش دولتی قایل شویم، همه را یکپارچه ببینیم تا منافع ملی کشور تامین شود

– آنگاه آقای حسینی مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با ارائه گزارشی بصورت پاورپوینت ، مدیران حاضر در جلسه را با امکانات و حمایت‌هایی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت از تولید و صادرات در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بعمل خواهد آورد آشنا نمود.

و سرانجام پس از این مقدمات پانل تخصصی مسئولین جهت استماع و پاسخ سوالات با حضور سرکار خانم پیروزبخت معاون فنی سازمان ملی استاندارد ایران – جناب آقای حسینی مدیرکل دفتر بازرگانی – جناب آقای یوسفی نماینده صندوق ضمانت صادرات و جناب آقای دکتر اکبری معاون مالی بانک توسعه صادرات ایران تشکیل و سئوالاتی بشرح زیر مطرح گردید.

1- آقای یعقوب زاده صادرکننده نمونه تجهیزات پزشکی و مدیرعامل شرکت پویندگان راه سعادت این سوال را مطرح کردند که قاعدتاً با افزایش قیمت دلار صادرات نیز می‌بایست افزایش یابد چرا این امر تحقق پیدا نکرده ؟

2- آقای علیخانزاده مدیرعامل شرکت تعاونی رنگ الوان توضیح مفصلی در خصوص مشکلات و پروسه واردات و ترخیص کالا از گمرک و عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی و پرداخت های 2 تا 3 برابری تولیدکننده برای واردات مواد اولیه، افزایش سود تسهیلات بانکی و کاهش بهره‌وری کشور از عدم همکاری سازمان ملی استاندارد نیز جهت ارائه گواهی استاندارد گله کردند.

3- آقای وصالی مدیربازرگانی گروه صنعتی راهب که بیش از 8بار صادرکننده نمونه بوده‌اند با تاکید بر اینکه اولویت های تخصیص ارز مرجع برای10 قلم کالای تعیین شده بر چه اساسی بوده است این اولویتها را زیر سوال بردند و مشکلات ثبت سفارش را توضیح دادند.

4- آقای زارع نماینده صنایع الکترونیک ایران ( صاایران) که از صادرکنندگان معتبر و نمونه کشور هستند در خصوص اعتبار خریدار و فروشنده و نحوه حمایت صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان پرسش‌هایی را مطرح کردند که در این قسمت سرکار خانم پیروزبخت با شرح مفصلی از اقداماتی که سازمان ملی استاندارد تدوین کرده تا امور واردات و خصوصاً صادرات روان‌تر صورت گیرد توضیحاتی را به حضار ارائه فرمودند

سپس جناب آقای دکتر اکبری از بانک توسعه صادرات با تشریح نرخ پایین تسهیلات بانک توسعه صادرات با وجود زیان دهی و محدودیت منابع به اقداماتی اشاره کردند که مدیران بانک با ریسک پذیری بالایی آنرا شخصاً متقبل می‌شوند تا بتوانند از توسعه صادرات کشور حمایت بعمل آورند.

ایشان به مشکلاتی در خصوص تامین ارز و انتقال ارز واینکه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به بانک توسعه صادرات واریز نمی‌شود و بعلت تحریم‌های جهانی بانک مجبور است برای برخی نقل وانتقالات چندین نوع کارمزد پرداخت نماید نیز اشاره کردند و از ذکر جزئیات عذر خواهی کردند.

آنگاه آقای یوسفی کارشناس صندوق ضمانت صادرات در ارتباط با ضمانت نامه‌های موردتقاضای شرکت صا ایران توضیح دادند.

سپس سوالات دیگری بشرح زیر مطرح گردید.

5- آقای مهندس خوشنویس از شرکت ساختمانی وراهسازی 115 کرمان با ذکر توانمندی‌ها و تلاش‌هایی که توسط این شرکت مهندسی در خارج از کشور صورت می‌گیرد از عدم دریافت ضمانت نامه برای طرحی در کشور عمان سوالاتی را مطرح کردند که پیش از آن نیز مراتب را بصورت مکتوب به مقامات و مسئولین منعکس کرده بودند و درخواست داشتند که علت سخت ‌گیری‌های اخیر بانک مرکزی هیچ توجیهی ندارد بعلت عدم حضور نمایندگان بانک مرکزی علیرغم دعوت کتبی و تلفنی در این جلسه ، به پاسخ قانع‌کننده‌ای نرسیدند که مقرر شد حتی الامکان مراتب از طریق دفتر بازرگانی سازمان توسعه تجارت و بانک توسعه صادرات و یا حتی صندوق ضمانت صادرات پی‌گیری و مشکل این شرکت بزرگ برطرف گردد.

6- آقای جزنی از صنایع سلولزی و بهداشتی در خصوص نحوه اولویت بندی‌ها برای واردات و تخصیص ارز توضیحاتی را ارائه دادند و با اشاره به مشکلات این طرح اعلام نمودند که این صنعت در حال ورشکستگی و تعطیلی است.

7- نمایندگان شرکت صنایع مس قائم به معطلی زیاد و میزان خواب سرمایه و دارایی‌ خود نزد بانک توسعه صادرات اشاره کردند و گله کردند.

8- خانم فرخی مدیر صادرات شرکتهای یزد تایر و آرتاویل تایر از خساراتی که خریداران و دلالان خارجی با تبدیل ارز خود درداخل و خریدکالاهای ایرانی از بازار داخلی با ریال و خسارتی که از این راه به تولید کنندگانی که صادرکننده نیز می‌باشند وارد می‌شود اشاره نمودند و خواستار پاسخگویی و ارائه راه حلی از سوی گمرک- سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت،معدن و تجارت شدند. چرا که وسوسه اختلاف نرخ ارز و سرازیر شدن مابه‌التفاوت آن به جیب دلالان، در حال گسترش این روند خصوصاً بین افرادی از کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان شده است.

9- و سرانجام با طرح سوال آقای شهبازی از صنایع ریخته‌گری ایران که مبنای اولویت بندی‌ها چه بوده و چه راهکار ساده‌تری برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان وجود دارد به دریافت سوال از حضار خاتمه داده شد و در جمع‌بندی نهایی پس از شنیدن پاسخ‌هایی ازسوی آقای مهندس مهرانی مدیربین الملل و جناب آقای هراتی نیک معاون بانک توسعه صادرات و جناب آقای حسینی مدیر کل دفتر بازرگانی سازمان توسعه تجارت، جلسه با درخواست سئوالات زیر از سوی انجمن صادرکنندگان و موافقت مسئولین حاضر خاتمه یافت.

اول: سازمان ملی استاندارد ایران با تشکیل جلسه‌ای خاص برای صادرکنندگان ایرانی خصوصاً به عراق و حل مسایل و مشکلاتی که اخیراً از سوی شرکت B.V. برای ارائه گواهی بازرسی پیش آمده با حضور نمایندگان B.V. ، صادرکنندگان و مسئولین کشور اقدام نمایند و یکبار برای همیشه این مشکل را حل نمایند.

دوم- از آنجا که هنوز کسانی هستند که با خدمات صندوق ضمانت صادرات آشنا نیستند توافق گردید تا جلسه ویژه‌ای صرفاً برای معرفی و آشنایی صادرکنندگان با خدمات صندوق مشترکاً توسط انجمن و صندوق برگزار شود .

سوم- هم چنین نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز با علاقمندی پیشنهاد کردند تا چنین جلساتی را برای حل مشکلات فعلی تولیدکنندگان با انجمن برگزار نمایند و موضوع خریدهای داخلی توسط دلالان خارجی و سپس خارج کردن آن بعنوان صادرات را مورد بررسی قرار دهند.

این جلسه در ساعت 6 بعدازظهر با پذیرایی از حاضرین خاتمه یافت.

پورقربان

دبیرکل انجمن صادرکنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *