تشکل تخصصی صادرات

صندوق بین المللی پول در تازه ترین پیش بینی خود اعلام کرده است که برای نخستین بار در تاریخ، همه مناطق جهان به استثنای چین، در سال ۲۰۲۰ شاهد رکود اقتصادی خواهند بود با این حال این صندوق همچنین اذعان کرده است که رشد اقتصادی چین نیز به پایین‌ترین حد از دوران مائو خواهد رسید ولی به رکود نمی رسد.

بر اساس این گزارش، چین در سال ۲۰۲۰ میلادی تنها کشور جهان خواهد بود که رشد اقتصادی خود را حفظ می کند و سایر کشورهای دیگر به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش رشد اقتصادی شدید مواجه خواهند بود.

این گزارش همچنین می گوید که روند تولید ناخالص داخلی کشورها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی به استثنای چند کشور از جمله چین، هند، استرالیا، ژاپن و آلمان بدتر از حد انتظار بوده است موضوعی که بار دیگر نشان می دهد کرونا، تاثیر به مراتب کمتری بر اقتصاد چین نسبت به سایر کشورها داشته است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول از شرایط اقتصادی جهان حاکی است که رکود جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا عمیق‌تر از پیش‌بینی‌ها است و بهبود شرایط اقتصادی جهان نیز به زمان بیشتری نیاز دارد.

گزارش این سازمان حاکی است رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی به منفی ۴.۹ درصد می‌رسد در حالی که همین سازمان دو ماه پیش عدد ۳ درصد را پیش بینی کرده بود در این گزارش همچنین آمده است برخلاف پیش‌بینی دو ماه پیش صندوق، رشد اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی به جای ۵.۸ به ۵.۴ درصد خواهد رسید.

با این حال گزارش می گوید کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا که موفق به مهار شیوع ویروس کرونا شده‌اند در سال ۲۰۲۱ شاهد رونق اقتصادی بیشتری خواهند بود.
صندوق بین‌المللی پول در این گزارش تصریح کرده است که با گسترش بی‌وقفه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، چشم‌انداز عواقب منفی طولانی‌مدت اقتصادی برای معیشت، امنیت شغلی و نابرابری در جهان دلهره‌آورتر می‌شود.

بحران فعلی توسط سازمان بین المللی پول به عنوان جدی ترین بحران پس از رکود اقتصادی در سال ۱۹۳۰ میلادی اعلام شد.
با این حال علیرغم اینکه کرونا ابتدا از چین آغاز شد و این کشور نخستین کشوری بود که به دلیل اعمال قرنطینه های سخت، با کاهش مصرف و همچنین تولید مواجه شد در کوتاه ترین زمان ممکن توانست خود را از این بحران خارج کند.

اداره ملی آمار چین هفته گذشته، داده های مربوط به فعالیت اقتصادی ملی این کشور در ماه مه سال جاری/۱۲ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد/ میلادی را منتشر کرد؛ روی هم رفته، این داده ها نشان می دهد که شاخص های اصلی اقتصاد چین در ماه مه پیشرفت داشته اند و متعاقب آن، احیای فعالیت های اقتصادی در این بازه زمانی نیز ادامه دار بوده است.

بر این اساس، اقتصاد چین در مواجه با فشارهای داخلی و خارجی، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده و قابلیت خود در غلبه بر مشکلات موقتی را نیز به تصویر کشیده است و این اطمینان وجود دارد که اقتصاد این کشور به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.

رشد بخش صنعتی چین
این داده ها حاکی از رشد و پیشرفت پیوسته تولیدات بخش صنعتی چین در ماه مه سال جاری میلادی است بر این اساس، ارزش افزوده شرکت های صنعتی چین در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی، ۴.۴ درصد افزایش داشته و نرخ رشد ثبت شده در ماه مه در مقایسه با آوریل/۱۲ فروردین تا ۱۲ اردیبهشت/ افزایش ۰.۵ درصدی داشته است.

شاخص تولید صنعت خدمات نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی، یک درصد افزایش داشته و نرخ رشد از منفی به مثبت تغییر کرده و بازار فروش به تدریج در حال احیا است.
داده های اقتصادی چین در ماه مه سال جاری، علاوه بر اینکه حاکی از ثبات در بازار اساسی این کشور بود چشم اندازهای روشن اقتصاد این کشور نشان می دهد مصرف در این کشور همچنان مسیر بهبود و احیا را در پیش گرفته است؛ در شرایطی که وضعیت اپیدمی ویروس کرونا تحت کنترل درآمده، وضعیت اقتصادی در بازار فروش چین در طول ۳ ماه متوالی بهبود پیدا کرده است.

چین با داشتن یک بازار مصرفی قوی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری، همچنان موتور شماره یک و برتر رشد اقتصادی چین به حساب می آید گزارش ها حاکی است به دنبال کنترل موثر اپیدمی در چین، اوضاع مصرف در این کشور نیز نشانه های امید بخشی از بهبود را نشان می دهد.

جشنواره خرید ۶۱۸
اجرای جشنواره بازرگانان الکترونیکی چین در جشنواره خرید اینترنتی «۶۱۸» نویدی بر ادعای افزایش رشد مصرف در چین است، در قالب این جشنواره که به صورت سالانه برگزار شد چند شرکت تجارت الکترونیکی جشنواره خرید آنلاین خود را از اول تا ۱۸ ژوئن برگزار کردند.

در این جشنواره غول های فروش اینترنتی چین مانند تائوبائو، علی بابا، جین دونگ، سونینگ و پی دی دی با تخفیف های جذاب، مشتریان را به خرید الکترونیکی تشویق کردند و بین خود برای عرضه تخفیف بیشتر رقابت کردند.

با این حال، رقابت شدید بین تاجران الکترونیکی به نفع مصرف کنندگان است زیرا مصرف کننده برای خرید یک کالای مشابه قیمت شرکت های مختلف را مقایسه می کند و پایین ترین قیمت را انتخاب و سفارش می دهد مبلغی که صرفه جویی می شود، ممکن است چشمگیر باشد.

دیدگاه کارشناسان
«مایکل اسپنسر» اقتصاد دادن ارشد و رئیس بخش تحقیقاتی منطقه آسیا و اقیانوسیه «دویچه بانک» بر این باور است که احیای اقتصاد چین بسیار چشمگیر به نظر می رسد و انتظار می رود که بهبود در بازار تقاضای داخلی چین بتواند به رشد ۵ الی ۶ درصدی اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی کمک کند.

علاوه بر این، صنعت پیشرفته نیز به نیروی محرکه جدید رشد اقتصادی چین در شرایط اپیدمی کرونا تبدیل شده است ارزش افزوده تولیدات بخش فناوری های فوق پیشرفته چین در ماه مه ۸.۹ درصد افزایش داشته که این درصد، ۴.۵ درصد سریع تر از روند رشد ارزش افزوده در صنایع مقیاس بالا است.

در حال حاضر، چین طرح “زیرساخت جدید” در مقیاس بزرگ را راه اندازی کرده است دولت چین بار دیگر بر تسریع ساخت زیرساخت های جدید مانند شبکه های اینترنتی نسل ۵ و مراکز داده ای به منظور حمایت از سیاست های کلان در عرصه بازسازی زنجیره ای تاکید کرده است.

شرکت « KPMG» چین اخیرا گزارشی درباره «چشم انداز اقتصادی چین» برای ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرده است در این گزارش تاکید شده است که چین همزمان با پیشرفت در مسیر حفاظت از حقوق مالکیت معنوی، سرمایه گذاران خارجی بیشتری را برای سرمایه گذاری در صنعت فناوری پیشرفته چین جذب خواهد کرد به ویژه اینکه چین اقدام به کاهش لیست موارد منفی دسترسی کرده است.

بر اساس پیش بینی مطرح شده در گزارش ارائه شده توسط این شرکت، اقتصاد چین به حفظ روند بهبودی پیوسته خود ادامه خواهد داد و این امر منجر به احیای دوباره اقتصاد جهان خواهد شد.
تحلیلگران یک شرکت آمریکایی به نام «بلک راک» نیز بر این باورند که سرعت احیای اقتصاد چین از آنچه پیش بینی می شد، سریع تر است و این انتظار می رود که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، به روند رشدی که پیش از شیوع اپیدمی کرونا داشته است، باز گردد.

 

منبع: ایرنا

 

به پیج اینستاگرام انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

اینستاگرام انجمن صادرکنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *