تشکل تخصصی صادرات
بانک مرکزی

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای گشایش اعتبار اسنادی ارزی

 

بانک مرکزی در بخشنامه ای به مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی، ضوابط و شرایط جدید گشایش اعتبار اسنادی ارزی به نفع شرکت های ایرانی با مشارکت ایرانی-خارجی را اعلام کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی قانون نحوه حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ۹۸ مجلس شورای اسلامی را ارسال کرد و ضمن کان لم یکن نمودن بخشنامه قبلی، ضوابط و شرایط جدید گشایش اعتبار اسنادی ارزی به نفع شرکت های ایرانی با مشارکت ایرانی-خارجی را اعلام کرد.

  • متن بخشنامه
  • ۱-چنانچه دستگاه ها، نهادها و شرکتهای موضوع ماده (۲) قانون یاد شده درخواست خرید کالا، کالا-خدمت و یا صرفاً خدمات از شرکتهای خارجی با مشارکت ایرانی-خارجی با سهم ایرانی کمتر از ۵۱درصد را داشته باشند، انجام درخواست منوط به ارائه مصوبه شورای اقتصاد موضوع ماده (۵) قانون مزبور امکان پذیر می باشد.
  • ۲-چنانچه دستگاه ها، نهادها و شرکتهای مزبور درخواست خرید کالا، کالا-خدمت و یا صرفاً خدمات از شرکتهای خارجی با مشارکت ایرانی-خارجی با سهم ایرانی کمتر از ۵۱درصد را داشته باشند، انجام درخواست منوط به ارائه مصوبه هیأت نظارت موضوع ماده (۱۹) قانون مزبور می باشد.
  • ۳-ارائه تاییدیه از سوی ذینفع مبنی بر عدم درخواست ویا انجام خرید ارز از شبکه بانکی به منظور واردات کالا و خدمات مورد استفاده در طرح (پروژه) و همچنین ارائه تاییدیه کارفرما در خصوص تعهد مزبور به همراه کلیه مسئولیت ها از سوی کارفرما ضروری می باشد.
  • ۴-پرداخت هزینه های ارزی بابت بخش داخلی اعتبار اسنادی در قبال ارائه اسناد داخلی شامل سیاهه تجاری، صورتمجلس تحویل کالا، لیست بسته بندی و گواهی بازرسی (برای بخش کالایی) و صورت وضعیت انجام خدمات با تایید کارفرما (صورتحساب قطعی انجام کار برای بخش خدمات) خواهد بود که می بایست بدواً در شرایط اعتبار درج گردد.
  • ۵-منابع ارزی حاصله از اعتبار اسنادی مذکور توسط شرکتهای ایرانی با مشارکت ایرانی-خارجی در پیمان ها و قرار دادهای ارزی یا ارزی-ريالی مربوط، اعم از پیمانها و قرارداد های بخش دولتی یا غیر دولتی می باید با اخذ ثبت سفارش از وزارت صنعت معدن و تجارت بابت واردات کالای مربوط به طرح (پروژه) و یا پس از ثبت خدمت، برای واردات خدمات مورد نیاز طرح(پروژه) مصرف گردد. در غیر اینصورت به عنوان ارز حاصل از صادرات تلقی شده و چگونگی تسویه آن می بایست در چارچوب ضوابط و مقررات اداره صادرات این بانک صورت پذیرد. لازم است کلیه اطلاعات پرداخت های انجام شده از محل اعتبار اسنادی داخلی به ذینفع اعتبار را به اداره صادرات این بانک منعکس نمایند.
  • ۶-در صورتی که قرار است بابت اعتبار اسنادی ارزی داخلی از محل تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی، تسهیلات تکلیفی، تسهیلات یارانه ای و یا تضمین تسهیلات بانکی توسط دولت و تسهیلات موضوع بخش چهارم مجموعه مقررات ارزی – تسهیلات ارزی و تسهیلات خارجی تأمین مالی گردد به میزان تسهیلات، امکانات و تضامین دولتی دریافتی در همان طرح(پروژه) رعایت مفاد قانون مزبور و مفاد این دستورالعمل و ضوابط مربوطه الزامی خواهد بود.
  • مقتضی است مراتب را به کلیه واحدهای ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نیز نظارت نمایند.۴۲۷۱۸۲۷

اداره سیاستها و مقررات ارزی

سیدعلی شعیبی یحیی کیان

۰۲-۶۰۱۷ ۰۶-۶۰۱۹

[button size=’medium’ style=” text=’\بخشنامه’ icon=’fa-paperclip’ icon_color=’#f6f500′ link=’http://examie.org/?attachment_id=24437-/’ target=’_blank’ color=’#f6f500′ hover_color=’#003a62′ border_color=’#f6f500′ hover_border_color=’#003a62′ background_color=’#003a62′ hover_background_color=’#f6f500′ font_style=’normal’ font_weight=’700′ text_align=’center’ margin=’20’]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *