به گزارش خبرگزاری برنا، مجتبی خسرو تاج درنشست خبری امروز خود اظهار داشت، اکنون از سوی صندوق توسعه ملی ۲۳۰۰ میلیارد تومان منابع با نرخ کارمزد ۱۱ درصد در اختیارسه بانک توسعه صادرات ، صنعت معدن و کشاورزی قرار داده شده است که علاوه بر آن ۲۳۰۰ میلیارد تومان هم با نرخ کارمزد ۱۶ درصد از طرف این سه بانک و در مجموع با نرخ میانگین ۱۳.۵ درصد در اختیارصادر کنندگان قرار می گیرد.

خسرو تاج با اشاره به دیگر سیاستها ی حمایت صادراتی تصریح کرد :اگر حدود ۲ تا ۳ درصد عوارض اضافی ازوادرات اخذ کنیم و آنرا به صادرات اختصاص دهیم در کوتاه مدت به رشد صادرات می انجامد و قدم دیگر این است که از ظرفیتهای خالی تولیدی استفاد کنیم وبا اشناسایی طرفیتهای خالی و بازاریابی و مشارکت دادن واحد های تولید و صنعتی درنمایشگاهها و حضور در هیات های تجاری از صادرات حمایت کنیم .

وی با تشریح اقدامات ضد قاچاق گفت : اصلاح قوانین کوله بری ، ته لنجی و اقلام مبادلات مرز نشینان گام خوبی در این زمینه است و در صورت همکاری دستگاههای مسوول حجم قاچاق به نصف کاهش می باید.

معاون صادراتی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت یادآور شد : برای برخی اقلام کد شناسه و رهگیری تعریف شد و با اجرای طرح رجیستری طی ۸ ماهه سال جاری ۲۵۳ میلیون دلار موبایل به طور رسمی از گمرکات ترخیص شده این در حالی است که رقم رسمی واردات گوشی موبایل در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ میلیون دلار بوده است.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین با اعلام آمار صادرات ۸ ماهه اضافه کرد : ما اکنون با توجه به رقم ۲۸.۵ میلیارد دلاری صادرات ۸ ماهه امسال و در مقایسه با رقم ۲۸.۸ میلیارد دلاری صادرات ۸ ماهه مشابه سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار نسبت به صادرات سال گذشته عقب هستیم .

وی افزود : اگر میعانات گازی را از کالاهای صادراتی جدا کنیم وضعیت صادرات کالاها رشد داشته و طی ماهها ی گذشته حرکت رشد صادرات شروع شده و طبق آمار گمرکات مرداد امسال با ۳.۷ میلیارد دلار صادرات نسبت به صادرات ۳.۲ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل حدود ۱۶.۶ درصد افزایش صادرات داشته ایم.

به گفته وی همچنین شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال قبل ۷.۱ درصد ، مهرماه ۳.۶ و آبان ماه ۵.۸ درصد افزایش صادرات را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردیم.

خسرو تاج افزود : این در حالی است که با توجه به واردات ۳۲.۵ میلیارد دلاری ۸ ماهه امسال و در مقایسه با آمار صادرات ۲۸.۵ میلارد دلاری با تراز منفی ۴.۵ میلیارد دلاری مواجهیم.

وی در ادامه با اعلام آمار ۷ ماهه صادرات صنعتی افزود : صادرات مواد پلیمری در مقایسه با ۷ ماهه سال گذشته ۱۵ درصد رشد نشان می دهد همچنین صادرات متانول ۳۱ درصد رشد ارزشی نشان داد اما محصولات آروماتیک کاهش داشته و صادرات پارازایلین با ۱۹۳ میلیون دلار به ۵۲ میلیون دلار کاهش یافت.

به گفته خسرو تاج صادرات کود کاهش داشته و صادرات شوینده ها با ۳ درصد رشد به رقم ۱۸۰ میلیون دلار رسید .

همچنین صادرات محصولات پلیمیر رشد کرد و محصولات سنگ آهن و کنسانتره نیز ۳۴ درصد افزایش یافت همچنین محصولات فولادی نظیر میلگرد و تیر آهن از رقم ۵۴ میلیون دلار سال قبل به ۲۱۰ میلیون دلار رسید و با رشد ۴۱ درصدی و محصولات معدنی ۹ درصد رشد مواجه شد.

بر اساس توضیحات خسرو تاج پسته در اقلام مهم صادراتی کشاورزی ۳۵ درصد و کشمش ۲۰درصد کاهش یافت ، خرما ۱۳ درصد رشد کرد و از ۹۸ میلیون دلار صادرات ۷ ماهه سال گذشت به ۱۱۱ میلیون دلار رسد.

به گفته خسرو تاج در ماهای گذشته صادرات به بازار قطر رشد خوبی داشت از ۹۴ میلیون دلار سال گذشته به صادرات ۱۴۰ میلیون دلار به خصوص در بخش سبزی و میوه رسیدیم.