تشکل تخصصی صادرات

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت که با احداث خط تجاری عربی، کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب ایران تحت تأثر قرار خواهد گرفت، اما در عین حال این مسیر می‌تواند برای گسترش تجارت با کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

جهانبخش سنجابی شیرازی در خصوص احداث این خط تجاری، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات منتشره این پروژه از یک خط ریلی که از اردن و امان تا منطقه عقبه امتداد می‌یابد از بنادر طابا و نویبع در جنوب مصر می‌گذرد و سپس از طریق زمینی در جهت شمال غربی تا استان پورت سعید حرکت می‌کند. این مسیر جدید عربی توسط یک شرکت کشتیرانی متعلق به مصر، اردن و عراق به نام شرکت ناوبری پل عربی اجرا می شود. شرکت مجری اعلام کرده است قصد دارد به عنوان خط جایگزین خط عربی را آغاز کند و این مسیر تجاری مهم روند حمل و نقل کالا بین کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی را تسهیل خواهد کرد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: تجارت اردن در حال حاضر از طریق بندر نویبع به مصر و در آینده به العریش منتقل می شود تا برای تکمیل کار مسیر تجاری عربی بین کشورهای عضو آماده شود.

سنجابی ادامه داد: وزیر حمل و نقل عراق با همکاری مصر در مسیر اتصال کشورهای عربی موافقت کرده و آمادگی خود را برای آغاز کار توسعه بین دو کشور اعلام کرده است. وزارت حمل و نقل مصر نیز کار در این مسیر را با اجرا و توسعه خط بندر دریایی العریش و خط راه آهن (الفردان-بئر العبد-العریش-طابا-بندر سعید شرقی) آغاز کرد. در نهایت بندر دریایی طابا علاوه بر اجرای جاده نخل-عریش به رفح برای استفاده زمینی و توسعه تمامی محورهای توسعه برای اتصال بندر الفاو در خلیج فارس در جنوب و حرکت به موصل و ترکیه در شمال به هم وصل خواهد نمود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: این بخشی از مسیر یک کمربند و یک جاده است که هدف آن احیای مسیرهای تجاری زمینی و دریایی باستانی با هدف بهبود اتصال و همکاری در مقیاس وسیع در سراسر قاره‌ها است. مصر هم در حال کار بر روی ایده توسعه یک خط راه آهن جدید است که العریش، طابا و بندر سعید شرقی را به هم متصل می‌کند.

سنجابی شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه با تکمیل این پروژه کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب کشورمان تحت تأثر قرار خواهد گرفت در عین حال این مسیر می تواند برای گسترش تجارت با کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *