تشکل تخصصی صادرات
گمرک ایران جزئیات تسهیلات حمایتی خود در حوزه صادرات و واردات را اعلام کرد، البته بخشی از آن در دو سال اخیر در قالب بسته حمایتی تدوین و در دستور کار قرار گرفته بود.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به نقل از ایسنا، فرود عسگری -معاون فنی گمرک ایران- برنامه گمرک جهت.استفاده از ظرفیت‌های قانون امور گمرکی و قانون رفع موانع تولید برای ارائه.تسهیلات به فعالان صادرات و واردات توضیح داده.است.تسهیلات جدید گمرک 

طبق گفته وی در بخش صادرات یکی از تسهیلات گمرک برای کاهش هزینه‌ها، ارزیابی کالاهای صادراتی در محل تولید و. در محل کارخانه‌ها و انبارهای واحدهای تولیدی است.این اقدام کمکی برای تولید کنندگان به شمار می‌آید، گمرک با اخذ ضمانت نامه، بابت اخذ عوارض صادراتی کالا هم می‌تواند.کمبود نقدینگی واحدهای صادراتی را تا حدودی جبران کند و واحدهای تولیدی می‌توانند.از این ظرفیت استفاده کنند. همچنین بهره مندی صادر کنندگان از تسهیلات مدیریت ریسک از جمله موارد دیگری است.که گمرک با قرار دادن.اظهارنامه‌های واحدهای تولیدی در مسیر سبز، ایستایی در گمرکات کالاهای صادراتی را کاهش.خواهد داد.

تسهیلات جدید گمرک

عسگری در خصوص تسهیلات گمرک به واحدهای تولیدی صادرات محور نیز گفته.که یکی از مواردی که می‌تواند کمک به سزایی به واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی کشور داشته.باشد بحث ورود موقت، تجهیزات، مواد اولیه و قطعات مرتبط با تولید صادراتی است.که کالاها با اخذ ضمانت نامه بانکی معادل حقوق ورودی و تفویضی که به گمرکات اجرایی کشور داده. شده است می‌توانند وارد شده.و بعد از پردازش و تولید محصول در حداقل زمان صادر شوند بنابراین واحدهای تولیدی می‌توانند.از این ظرفیت و از  طریق  گمرکات اجرایی استان محل فعالیت خود استفاده کنند.

وی همچنین به جریان حقوق ورودی اشاره داشته و یادآور شده.که استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی کالاهای واسطه ای که در کالای سرمایه‌ای و صادراتی به کار می روند.نیز در تمام گمرکات استان‌های کشور قابل انجام است که به بخشی از نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

تسهیلات جدید گمرک

عسگری در خصوص رویه واردات نیز توضیح داد که طبق آن استفاده از انبار های اختصاصی، یکی از عواملی است که می تواند به کاهش هزینه های تولید منتهی شود. این انبارها گمرک کوچکی است که در آن کالاهای واحد تولیدی از همه مبادی و گمرکات مرزی می تواند.با اولویت ترانزیت داخلی به مقصد انبار اختصاصی آن واحد تولیدی انتقال و تخلیه شود، این امر کمک می‌کند تا هزینه‌های انبارداری کاهش یابد و تخلیه و بارگیری های متعدد حذف شود .و در مجموع باعث کاهش هزینه های انبارداری و حمل برای واحدهای تولیدی می شود.

به گفته وی هر واحد تولیدی متقاضی استفاده از این تسهیلات، می‌تواند به گمرکات.استانی برای استفاده از انبارهای اختصاصی  مراجعه کنند.

تسهیلات جدید گمرک

در این رابطه باید یادآور شد که  گمرک ایران پیش از این در سال ۱۳۹۹ بسته.حمایت از صادرات  را نیز تدوین و در دستور کار قرار داده.بود که این موارد را نیز شامل می شد.  معاون فنی پیشین گمرک در این بسته مواردی مانند ورودموقت جهت پردازش و.استرداد حقوق ورودی، صادرات موقت کالاها، صادرات غیر نفتی و همچنین صادرات نفتی و ارائه تسهیلات به فعالان مجاز اقتصادی (AEO) را مورد تاکید قرار داده.بود.

اما عسگری در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که برای جبران نقدینگی در بخش ورود کالا هم در قالب بخشنامه ای که. ریاست کل گمرک، در ابتدای سال جاری صادر کرد بابت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده.با ضمانت نامه بانکی کالاها می توانند ترخیص شوند و همینطور اگر امکان تودیع ضمانت نامه بانکی را نداشته.باشند واحد های تولیدی می توانند با رویه نسیه بخشی از کالا را نگه دارند.و مابقی را از گمرک ترخیص کنند و به خط تولید منتقل کنند و با فراهم شدن نقدینگی مابقی کالا را از گمرک ترخیص کنند.

تسهیلات جدید گمرک

وی با اشاره به اینکه واحدهایی که در حوزه دارو ولوازم و تجهیزات پزشکی هستند با حداقل اسناد و تعهد ریاست سازمان غذا و دارو به گمرک می‌توانند.کالاهایشان را از گمرک ترخیص کنند. افزود: وارد کنندگان کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور هم می‌توانند.از تسهیلات حمل یکسره به شرط آماده بودن اسناد مورد نیاز از بنادر و مبادی ورودی کشور به صورت حمل یکسره.ترخیص کنند.

معاون گمرک در خصوص تسهیلات این سازمان در ترخیص کالاهای ضروری و مورد نیاز واحدهای تولیدی گفت.که اگر واحدی، کالایی را نیاز داشته.باشد که خیلی اضطراری و فوری باشد می تواند تقاضای اعمال ماده۴۲ از  رئیس کل گمرک  را  داشته.باشد و با تعهد وزیر مرتبط به  آن بخش آن کالا ترخیص شود.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل

آنها، با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *