باید از ابزارهای سنجش جدید استفاده کنیم

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: باید از ابزارهای سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و پهپادی استفاده کنیم .تا نیروی انسانی از طریق مانیتور نگاه و هر نوع تغییری را به‌صورت هفتگی رصد کند. و در همان ابتدا جلوی تغییر کاربری زمین را بگیرد.

وزیر جهادکشاورزی گفت: این کار می‌تواند هم از هدر رفت منابع جلوگیری کند. و هم ضامن پایداری کشاورزی باشد.  ساداتی‌نژاد افزود: این موضوعی است .که سازمان امور اراضی به‌طور جدی پیگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. و امیدواریم سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موردنیاز ما استقرار یابند. و این نظارت هوشمند را در حوزه اراضی کشاورزی انجام دهیم.

برگشت خوردن محصولات صادراتی

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره دیپلماسی غذایی و موضوع برگشت‌خوردن برخی از محصولات صادراتی کشورمان گفت:. بسیاری از تبلیغات منفی که علیه محصولات کشاورزی ما در رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها انجام شد، واقعیت ندارد،. اما این موضوع را به فرصت تبدیل کردیم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت غذا افزود:. ستاد سلامت غذا را در وزارت جهادکشاورزی راه‌اندازی کردیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه غذایی، چند دستگاه دخیل هستند، اضافه کرد: .بخشی از آن در حوزه قرنطینه و حفظ نباتات است. که مربوط به وزارت کشاورزی است و بخشی از آن هم مربوط به سازمان استاندارد و بخشی از مربوط به سازمان غذا و دارو است.

باید از QR کد استفاده شود

او گفت: در ستاد سلامت غذا، این دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها عضو هستند تا بتوانیم مستمر در حوزه سلامت غذا کار انجام دهیم .و امیدواریم در این دولت به جایی برسیم. که هر محصول موجود در بازار را با استفاده از کد QR روی آن بفهمیم این محصول را چه کسی و در کجا تولید کرده .و از چه سم و آفت‌کش و کودی در آن استفاده شده.است.

ساداتی‌نژاد درباره برگشت محصول فلفل‌دلمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صادراتی کشورمان از روسیه افزود:. زمانی که یک آفت‌کش می‌خواهد در کشوری استفاده شود. ابتدا باید در سازمان حفظ نباتات آن کشور ثبت شود و تا زمانی که ثبت نشود .هیچ‌کس حق استفاده از آن را در محصولات کشاورزی ندارد و زمانی‌که ثبت شود. کشاورز اجازه استفاده از آن را دارد.

وزیر جهادکشاورزی گفت: اعتقاد به این موضوع نداریم که با ممنوعیت صادرات، بازارمان را تنظیم کنیم،. چون واردات و صادرات، خون اقتصاد است. و در حوزه کشاورزی هم این‌گونه است.

وی تاکید کرد: به هیچ‌عنوان در حوزه کشاورزی، صادرات را ممنوع نخواهیم کرد. و در زمینه تجارت محصولات کشاورزی همه تلاشمان را خواهیم کرد. تا حضورمان در سبد غذایی همسایگان افزایش یابد.