تشکل تخصصی صادرات
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: روس ها پیش از مرجوع کردن محموله های صادراتی ایران، ۴۵ بار با متولیان ایرانی مکاتبه کردند اما پاسخی نگرفتند.

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی به نقل از اقتصاد آنلاین، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به. وعده وزیر صمت برای رشد ٥ میلیارد دلاری صادرات در سال ١٤٠٠ گفت: این افزایش صادرات تا پایان آذرماه محقق شده و. حتما تا پایان سال، رشد بیشتری را در صادرات تجربه خواهیم کرد. روس ها ۴۵ بار با ایران مکاتبه کردند اما پاسخی نگرفتند

وی افزود: بر این اساس پیش بینی ما این است که صادرات تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار برسد. 

به گفته. پیمان پاک، کشور حتما در سال آینده از محل صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب خواهد کرد. 

پیمان پاک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی وزارت صمت، سال ١۴٠١ هم ۵ میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور اضافه خواهیم کرد، تصریح کرد: البته دستیابی به صادرات ۵۰ میلیارد دلاری هم متناسب با ظرفیت های ایران نیست و باید گام های جدی تری در این مسیر برداشته شود.

روس ها ۴۵ بار با ایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر رییس جمهور به روسیه اشاره کرد و افزود:.روابط سیاسی ایران و روسیه از وضعیت مناسبی برخوردار است؛ اما همچنان جای کار بسیاری وجود دارد. این در حالی است که در افق ۱۴۰۴ رسیدن به صادرات ٧.٥ میلیارد دلار صادرات به روسیه را برنامه ریزی شده؛.ضمن اینکه روسیه هم ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات از ایران دارد که با توجه به اینکه همواره سهم صادرات ایران به این کشور، کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است،. هدف گذاری ما بر این است که امسال به ۷۵۰ میلیون صادرات به این کشور دست یابیم. 

معاون وزیر گفت: به واردات ۸ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، ۴۴ میلیارد دلاری صنایع غذایی، ١.٥ میلیارد دلاری صنایع دریایی و واردات روس ها. در حوزه‌های کاشی، سرامیک، سیمان، پتروشیمی، کیف، کفش و منسوجات به صورت سالانه اشاره و خاطرنشان کرد:. با توجه به این ظرفیت می توان صادرات ٧.٥ میلیارد دلاری به روسیه را محقق کرد.

مرجوع شدن محصولات کشاورزی

پیمان پاک گفت: مرجوع شدن برخی محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای به روسیه در شرایطی صورت گرفته.که زمانی، سهم ایران از بازار فلفل دلمه روسیه بسیار ناچیز بوده. اما با تلاش‌های صورت گرفته، سهم جدی‌تری از بازار روسیه به فلفل دلمه ایرانی اختصاص یافته.که از این رو، باید کیفیت و استاندارد‌ها با کشور هدف روسیه همخوانی داشته. باشد.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: البته برخی مولفه‌ها که به عنوان نهاده در ایران مصرف می‌شد،.با استاندارد‌های روسیه تطبیق نداشته و به همین دلیل از طرف روس‌ها ۴۵ بار با متولیان ایرانی مکاتبه شده .است. 

پیمان پاک گفت: علیرغم این مکاتبات، پاسخی از سمت ایران به روس ها داده نشد و روس‌ها هم بر اساس استاندارد‌های خود از ورود محصولات جلوگیری کردند که با تلاش و پیگیری‌های انجام شده. این تطبیق استانداردی صورت گرفت و مشکل حل شد.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه مرجوع شدن محصولات در همه دنیا وجود دارد و همه کشور‌ها با این موضوعات سر و کله می زنند، اظهار داشت:. آنچه که مهم است باید تطبیق استانداردی میان کشور‌های مبدا و مقصد وجود داشته باشد.

‌وی درباره مرجوع شدن فلفل دلمه از کشور آذربایجان گفت: روزانه ۲۰۰ کانتینر فقط از بندر کوچک آستارا به سمت اوراسیا حرکت می‌کند در این بین مرجوع شدن یک محموله ۱۰ تنی ناچیز است، اما ما برای استاندارد‌های همه بازار‌های هدف برنامه داریم و بسیاری از موانع را نیز رفع کردیم.

استفاده از رمزارزها

پیمان پاک همچنین در خصوص زمان عملیاتی شدن استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی گفت: صادرکنندگان در دولت گذشته به‌دلیل سیاست های اشتباه دولت گذشته خانه نشین شدند و کارت‌های بازرگانی اجاره ای رونق گرفت و این در حالی است که صادرکنندگان درحال حاضر معتقدند که سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم اتخاذ می‌شود، حامی صادرات و صادرکننده بوده و مانعی برای آن به شمار نمی رود.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: دولت معتقد است ارز باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد اما این کار با جرم انگاری صادرکنندگان میسر نیست؛ بلکه باید مسیر تسهیل شود. 

وی اظهار داشت: اولین نهادی که مقابل طرح جرم‌انگاری بازگشت ارز صادراتی ایستاد سازمان توسعه تجارت ایران بود که در نهایت نیز این طرح ملغی شد.

 

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *