تشکل تخصصی صادرات
صادرات ۱۱۰ میلیون دلاری ایران به کنیا

رییس اداره شرق آفریقا در وزارت امور خارجه گفت: در اوایل دهه ۸۰ یک میلیون دلار صادرات به کنیا انجام داده‌ایم؛ اما امسال این رقم به ۱۱۰ میلیون دلار رسیده است.

حسین گیوزاد در همایش پتانسیل‌های صاردات کالا و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای شرق آفریقا، اظهار کرد: آفریقا دومین قاره وسیع جهان بوده و ما با ۴۸ کشور آن رابطه سیاسی خوبی داریم، همچنین ۱۹ سفارت نیز در این قاره وجود دارد.

وی ادامه داد: شرق آفریقا نقطه‌ای از آن است که ایرانیان در این بخش فعالیت‌های خوبی دارند، به طوری که می‌توان گفت این قاره برای ما بیگانه نیست.

رییس اداره شرق آفریقا در وزارت امور خارجه با انتقاد از نگاهی بالا به پایین به آفریقا، گفت: این کشور ویژگی‌هایی دارد که باید آن را فرا بگیریم. در حال حاضر ایران در تولید صنعت چای پیشتاز بوده و آفریقا بر این امر سرمایه‌گذاری می‌کند.

گیوزاد با اشاره به اینکه اگر کسی به دنبال فعالیت در آفریقا است باید نگاه خود را تغییر دهد، عنوان کرد: از نظر کسب و کار، تجارت آفریقا سخت‌تر از ایران بوده و قوانین نیز در این کشور مشخص‌تر بوده، در این کشور دولت در اقتصاد دخالت نمی‌کند و عموما عضو سازمان تجارت جهانی است.

وی با بیان اینکه کشورهای آفریقایی در اتحادیه‌های اقتصادی این منطقه عضو هستند و فضای کسب و کار به گونه‌ای نیست که دولت در امور اقتصادی دخالت کند، گفت: رشد اقتصادی قاره آفریقا در چند دهه اخیر به صورت مستمر ادامه داشته است. روابط آن‌ها با سایر کشورها به گونه‌ای بوده که همواره به دنبال آن هستند تا منفعت را برای مردم خود به وجود آوردند. پذیرفتن این امر با این نگاه برای کشور ما سخت است.

رییس اداره شرق آفریقا در وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران در روابط با کشورهای آفریقایی در سطح سیاسی روابط خوبی دارد، همچنین ایرانیان در آفریقا وجهه خوبی دارند و با روی باز از ایرانیان پذیرایی می‌کنند.

گیوزاد خاطرنشان کرد: از حدود ۱۲ سال گذشته شاهد این هستیم که صادرات ایران از نظر کالای تجاری رشد مستمری به قاره آفریقا داشته، همچنین در اوایل دهه ۸۰، یک میلیون دلار صادرات به کنیا انجام داده‌ایم اما امسال این رقم به ۱۱۰ میلیون دلار رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهای آفریقایی از فقر مطلق رها شدند و به درجه‌ای از درآمد متوسط از نظر جهانی دست پیدا کردند. علاوه بر آن بخشی از خدمات فنی و مهندسی خود را نیز تامین مالی می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاران آفریقایی به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلفی مانند بنادر، برق، چای و غیره در کشور ما می‌پردازند.

گیوزاد تصریح کرد: در شرق آفریقا در کنیا، اتیوپی، زیمباوه و اوگاندا و … سفارت‌خانه داریم که این سفارتخانه‌ها موظف هستند که به فعالان اقتصادی ایران خدمات بدهند.

وی گفت: در سال گذشته ۳۰ میلیون دلار صادرات به کشور سومالی انجام داده‌ایم و این روابط نیز همچنان ادامه دارد. همچنین از نظر تجاری انواع کالای ما به آفریقا صادر می‌شود که عمده آن شامل کالاهای شیمیایی، قیر، گاز مایع و مواد خوراکی می‌شود.

رییس اداره شرق آفریقا در وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر انسجام بین فعالان اقتصادی باشد امکان ادامه دادن هرچه بیشتر این صادرات وجود دارد. کشور ترکیه در زمینه صادرات به آفریقا دیرتر از ما اقدام کرد، اما در حال حاضر به جایگاه خوبی دست پیدا کرده است. ما باید بتوانیم روابط توسعه‌ای و صادراتی خود را به آفریقا همچنان با قدرت ادامه دهیم.

گیوزاد با بیان اینکه خط کشتیرانی مناسبی بین بندرعباس و دروازه شرق آفریقا وجود دارد، عنوان کرد: ما می‌توانیم در صنعت گردشگری از آفریقا کمک بگیریم، این صنعت در این کشور بسیار پیشرفته است.صنعت بانکداری آفریقا و بیمه آن بسیار عمکلرد قابل قبولی دارد و ما باید در این زمینه‌ها نیز از این کشور کمک بگیریم.

رییس اداره شرق آفریقا در وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر ما حضور کمرنگی از ایرانیان را در آفریقا به دلیل بیماری و قحطی شاهد هستیم. در کنیا ۱۰۰ خانواده ایرانی حضور دارند که در سایر بخش‌های آفریقا این رقم به شدت کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *