تشکل تخصصی صادرات

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اجرای طرح ویژه ماه رمضان در این اداره کل، گفت: ۲۶ اکیپ ثابت و سیار با ۴۰ نفر از متخصصین و کارشناسان از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خردادماه، وظیفه نظارت و ارزیابی واحدهای عرضه و تولید فرآوردهای دامی استان را به عهده دارند.

دکتر«علی‌اکبر حدادزاده» در نشست خبری ضمن دلجویی از خبرنگاران و تبریک فرا رسیدن ماه رمضان، با اشاره به اهمیت رسالت خبرنگاران، اظهار کرد:‌ دامپزشکی از جمله دستگاه‌های خدمات رسان استان است که به فعالیت خبرنگاران ایمان دارد.

وی با بیان این‌ که خبرنگاران بازوی توانمندی برای دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هستند، افزود: برقراری تعامل سازنده با اصحاب رسانه یکی از اولویت‌های جدی اداره کل دامپزشکی در استان یزد است.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه با اشاره به فعالیت ۵۵۰ نفر پرسنل متخصص در دو بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی یزد، گفت: در حال حاضر ۸۰۰ هزار دام سبک،‌ ۱۴۰ هزار دام سنگین، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه، هشت هزار رأس اسب و ۱۵ هزار نفر شتر، در استان یزد از دامپزشکی خدمت دریافت می‌کنید.

کشتارگاره‌های صنعتی استان یزد در کل کشور سرآمد هستند

حدادزاده با بیان این‌که در استان یزد ۱۰ شبکه و ۹ پست دامپزشکی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان یزد، نظارت و ارزیابی فعالیت ۱۸ کشتارگاه دام و طیور، چهار هزار و ۵۲۱ واحد عرضه و ۳۳ واحد بسته‌بندی گوشت قرمز و سفید را در دستور کار سالانه خود قرار داده است.

این مقام مسئول با اشاره به تولید سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۲۰۰ هزار تن شیر در یزد،‌ بیان کرد:‌ کشتارگاره‌های صنعتی استان یزد در کل کشور سرآمد هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال گذشته ۲۷۱ هزار و ۳۱۰ رأس دام سبک و سنگین در استان یزد کشتار شدند که از این تعداد تقریبا ۱۰ هزار و ۲۴۰ کیلوگرم گوشت قرمز غیرقابل مصرف معدوم سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی یزد ادامه داد: در سال ۹۶ بالغ بر شش میلیون قطعه کشتار طیور در استان انجام شده که از این تعداد ۹۸ هزار و ۳۷۲ قطعه لاشه طیور غیرقابل مصرف معدوم شدند.

حدادزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بالغ بر چهار هزار و ۵۲۱ مرکز عرضه در استان یزد فعالیت می‌کنند،‌ گفت: در سال گذشته جمعاً ۴۸ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم انواع فرآوردهای دامی فاسد از سطح شهرهای استان جمع آوری و معدوم سازی شدند.

شیرهای تولید در یزد فاقد مواد افزودنی هستند

وی در ادامه با بیان این‌که خوشبختانه تمام نمونه‌های شیر بررسی شده در استان یزد فاقد مواد افزودنی هستند، افزود: نظارت مستمر در راستای تأمین سلامت بهداشتی شیر یکی از اولویت‌های اجرایی اداره کل دامپزشکی استان یزد است.

این مقام مسئول در مورد اقدامات ویژه اداره کل دامپزشکی برای ماه رمضان، خاطرنشان کرد: ۲۶ اکیپ ثابت وسیار با ۴۰ نفر از متخصصین و کارشناسان از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خردادماه، وظیفه نظارت و ارزیابی واحدهای عرضه و تولید فرآوردهای دامی استان را به عهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی یزد با بیان این‌که یک هزار و ۱۰۰ واحد تولید طیور در استان فعالیت دارند، تصریح کرد:‌ در سال ۹۶ بالغ بر ۲۷ میلیون و ۳۱۱ هزار قطعه جوجه ریزی در سطح واحدهای گوشت مرغ انجام شده است.

تولید سالانه ۲۵ میلیون قطعه جوجه در یزد

وی با اشاره به این‌که استان یزد مازاد تولید گوشت مرغ را دارد،‌گفت: به طور متوسط سالانه ۲۵ میلیون قطعه جوجه در استان انجام می‌شود.

حدادزاده در ادامه با بیان این که استان یزد همزمان با دیگر استان های کشور از ۳۰/۹/۹۶ درگیر آنفولانزای فوق حاد شده است، اظهار کرد: در سال گذشته ۵۵۹ هزار قطعه جوجه و ۴۶۸ هزار طیور تخم‌گذار صنعتی در استان یزد معدم سازی شدند.

وی با اشاره به طرح‌های در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان برای تابستان امسال، خاطرنشان کرد:‌ در تابستان امسال دو طرح«کنترل و پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد» و «استانداردسازی واحدهای مجوز دار فعال در زمینه تولید تخم مرغ» در استان یزد اجرا می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که خوشبختانه در حال حاضر هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد در استان یزد نداریم، گفت: تمام شرایط اجرایی، فنی و بهداشتی در واحدهای عرضه تخم مرغ باید رعایت شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام‌،تأکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر هیچ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی یزد با بیان این‌که بررسی وضعیت تب مالت از جمله اولویت‌های اجرایی این اداره کل در حوزه پیشگیری شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام است، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۱ هزار رأس دام سنگین خونگیری شدند که از این تعداد ۵۷ رأس آلوده و معدم سازی شدند.

حدادزاده در ادامه با اشاره به ضرورت تهیه گوشت قرمز از مراکز معتبر، گفت: لاشه هایی که دارای مهر دامپزشکی باشند ملاک سلامت گوشت برای مصرف است.

وی وجود سگ‌های ولگرد و هار را یکی از معضلات جدی بهداشتی در یزد دانست و بیان کرد:‌ بیماری هاری که ناشی از وجود سگ‌های ولگرد و هار در سطح شهر است باید توسط مسئولان و شهروندان مدیریت شود.

مدیرکل دامپزشکی یزد با اشاره به ظرفیت های استان در این حوزه، گفت: در سال ۹۶ بیش از دو هزار تن انواع فرآوردهای دامی به خارج از کشور صادر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو هزار و ۵۱۷ تن پنجه و پای مرغ به هنگ‌کنگ، ۳۳ تن دمبه گوسفندی به عمارات و ۲۶۱ هزار پوست دام از استان یزد به ایتالیا صادر شده است.

 

 

 

انجمن صادرکنندگان صنعتی ، معدنی و خدمات مهندسی

کانال تلگرامی : برای عضویت در کانال کلیک کنید

وب سایت:www.examie.org

تلفن :۸۸۸۳۲۵۲۳

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *