تشکل تخصصی صادرات

كميته تخصصي انجمن صادركنندگان از ساعت ۳ بعدازظهر روز يكشنبه مورخ ۲۷/۹/۹۰ با حضور بيش از ۳۰ نفر از نمايندگان و مديران شركتهاي مهندسي عضو انجمن و مشاركت صميمانه جناب آقاي دكتر بهمن وكيلي مديرعامل بانك توسعه صادرات باتفاق همراهان ايشان جناب آقاي مرتضي اكبري- جناب آقاي هوشنگ گودرزي و سركار خانم تندرو و هم چنين جناب آقاي بهمن منتي از صندوق ضمانت صادرات و آقايان محمد امين كوه بر و حسين بدري از سازمان توسعه تجارت ايران در دفتر انجمن برگزار گرديد.

۱- ابتدا آقاي پورقربان دبيركل انجمن صادركنندگان ضمن خير مقدم و تشكر از حضور ميهمانان محترم اظهار داشتند با وجودي كه قرار بود چنين جلسه‌اي حدود ۲ ماه قبل در دفتر آقاي دكتر وكيلي در بانك توسعه صادرات منعقد شود كه بعلت سفر ايشان تشكيل نگرديد امروز اين نشست در انجمن برگزار شده كه مسايل و مشكلات معتنابهي را كه صادركنندگان خدمات مهندسي با آن مواجه هستند با ايشان در ميان مي‌گذاريم و جناب آقاي مهندس زنگنه رئيس هيات مديره انجمن با طرح نقطه نظرات خود، مديريت جلسه را نيز بعهده خواهند داشت.

۲- سپس آقاي مهندس بهروز زنگنه رئيس هيات مديره انجمن ضمن تقبل اداره جلسه، نظرات خود را در خصوص مسايل مبتلا به شركتهاي مهندسي در كشور هاي ديگر شامل مشكل‌ ترانسفر و نقل و انتقالات مالي- تسهيلات اعتبار خريدار و بسته حمايتي دولت كه مسكوت مانده است مطرح نمودند و از حضور آقاي دكتر وكيلي و ساير مهمانان در اين جلسه تشكر و قدرداني كرده واظهار اميدواري كردند كه با حضور اعضاي حاضر جلسه دستاوردي هم داشته باشد.

۳- در اينجا آقاي دكتر وكيلي ضمن طرح مقدماتي از فعاليت‌هاي بانك توسعه صادرات از آقاي مهندس زنگنه درخواست كردند كه خوبست ابتدا تعدادي از حضار محترم سوالات خود را مطرح نمايند تا ايشان ضمن پاسخگوئي ادامه مطلب را بيان كنند. و در اينجا آقاي مهندس زنگنه از حضار درخواست نمودند تا بطور خلاصه سوالات خود را مطرح فرمايند.

۴- آقاي دكتر حجيجي از شركت مهندسي ژيان در خصوص بازار افريقا و نرخ‌هاي نامناسب بانك توسعه صادرات براي آن بازار- آقاي مهندس صنوبري از شركت مهاب قدس در خصوص راهكارهاي نقل و انتقالات مالي در بازار افغانستان و سوريه و هم چنين همكاري با بانك آرين در كابل- آقاي نوروزيان مديرعامل شركت فرو آلياژ ايران درمورد جرايم و اقساط معوق– آقاي شعباني در خصوص مباني قانوني همكاري صندوق توسعه ملي و بانك توسعه صادرات- آقاي زارع از شركت صا ايران در مورد عدم تحويل ارز موجود شركت در بانك ها به شركت و مشكل دريافت ضمانت نامه براي افريقا سوالات خود را مطرح نمودند.

۵- سپس آقاي دكتر وكيلي پس از استماع اين بخش از سوالات به حضار پاسخ گفتند. ايشان در خصوص اعتبار خريدار اظهار داشتند كه كشوري بايد بگويد كه بازپرداخت را انجام مي‌دهد سپس دولت يا صندوق خط اعتباري براي آن كشور با ضوابطي تعيين نموده و بانكي هم معرفي ‌شود تا موضوع كارگزاري برقرار شود ولي چنانچه همكاري بين بانكي وجود نداشته باشد نمي‌شود كاري كرد و اميدواريم كه با پايان اين تحريم‌ها بشود اين خطوط اعتباري را برقرار كرد. ايشان اضافه كردند كه اكنون نه تنها با برخي از كشورها بلكه با كشورهايي كه دم از دوستي هم مي‌زنند مثل ونزوئلا و سوريه هم مشكل نقل وانتقالات وجود دارد بنابراين توصيه نمودند كه در هرمورد و هر كشور براي انتقال پول بايد به بانك توسعه صادرات مراجعه نمائيد تا راه حل هر موردي بطور مشخص با شما در ميان گذاشته شود.

ايشان در خصوص نرخ بانك توسعه صادرات اظهار داشتند كه اين نرخها كف نرخهاي ريالي است كه بين ۱۱ تا ۱۴ درصد مي‌باشد و در خصوص نرخ‌هاي ارزي هم اشاره نمودند كه نرخهاي ارزي براي صادركنندگان نمونه، لايبر باضافه ۵/۴ و براي ساير صادركنندگان باضافه ۵ تا ۶ درصد است و حتي اضافه كردند كه الان كشوري مثل بلاروس از ما ارز با نرخ ده درصد مي‌خواهد كه بانك نمي‌دهد- هم چنين چون بازپرداختها در افريقا با تنفسي ۳ تا ۴ ساله طولاني مي‌شود و نرخهاي ۵/۱ تا ۲ درصدي مي‌خواهند مقرون به صرفه براي بانك نيست ولي درعين حال با وجود مشكلات فعلي بانك با كشورهايي مثل كينا- سودان و موريتاني كار مي‌كند.

ايشان در خصوص معوقات و بخشش جرايم اظهار داشتند كه جرايم در بانك بخشوده مي شود بشرطي كه شركتها مراجعه كنند و هم معوقات را تقسيط نمايند و پرداختها را انجام دهند آنوقت آخرين اقساط حذف و وصول نخواهد شد.

هم چنين مقرر شد آقاي وصالي موضوع مطروحه خود را شخصا به بانك مراجعه نمايند- و يكي از پيشنهادات ايشان هم اين بود كه حتي الامكان شركتهاي مهندسي عمليات كاري خود را در كشورهاي خارجي خصوصاً افريقايي تهاتري انجام دهند يعني اگر بتوانند مثلاً در قبال انجام پروژه‌اي امتياز بهره‌برداري از معدني را دريافت نمايند مشكل دريافت‌ها و پرداخت‌ها اندكي حل خواهد شد.

۶- در اينجا آقاي گودرزي و هم چنين آقاي دكتر اكبري هم از بانك توسعه صادرات به برخي از شبهات حاضرين پاسخ گفتند از جمله در خصوص بانك توسعه اسلامي و نرخهاي مختلفي كه در افريقا اعمال مي‌شود اشاره نمودند كه بسياري از كشورهاي زير صحرا در افريقا فقيرند و قدرت بازپرداخت ندارند اما در عين حال بانك با ساير كشورهاي افريقايي مراوداتي دارد و در خصوص انجام كار بصورت تهاتري توصيه بيشتري نمودند.

۷- در اينجا آقاي يزداني از شركت كابلهاي مخابراتي شهيد قندي ضمن توصيه به بانك توسعه صادرات كه فعلاً بهترين بازار براي ما بازار عراق است كه هم كار دارد و هم پول، اشاره نمودند كه ايران بايد سهم بيشتري از خدمات مهندسي در بازار عراق را تقبل نمايد.

۸- آقاي نوري از شركت نسترن الكتريك كه يكي از شركتهاي فعال در افريقا خصوصاً در الجزاير مي باشد اشاره كردند كه خوبست بانك توسعه صادرات ، مطالبات شركتهاي مهندسي از جوايز صادراتي را بعنوان پشتوانه وام و تسهيلات بانكي قبول نمايند كه آقاي وكيلي در اين مورد قول مساعد دادند.

۹- سپس آقاي منتي از صندوق ضمانت صادرات ، با تشريح خدمات صندوق براي حضار اعلام كردند كه صندوق ضمانت صادرات آمادگي دارد با همكاري انجمن صادركنندگان نشستي را با حضور تمامي اعضاي انجمن برگزار نمايد تا بتواند خدمات خود را به اعضاي انجمن معرفي كند.

۱۰-در پايان آقاي مهندس زنگنه با جمع‌بندي مطالب مطروحه در جلسه، از دبيرخانه انجمن خواستند كه خوبست از بانك توسعه صادرات – صندوق ضمانت صادرات – سازمان توسعه تجارت بخواهيم كه نمايند‌ه‌اي را جهت حضور مستمر در كميته تخصصي مهندسي انجمن معرفي نمايند ، تا ايشان ضمن حضور مرتب در انجمن با مسايل شركتهاي مهندسي بيشتر آشنا شده و بتوانند بدرستي خواسته‌هاي فعالان اقتصادي در بخش مهندسي را به مديران ارشد خود منتقل نمايند. هم چنين مقرر شد با مديران بانك ، صندوق و سازمان توسعه تجارت نيز مصاحبه‌هايي بعمل آيد و در نشريه (دنياي صادرات) درج گردد.

اين جلسه با تشكر از حضار در ساعت ۱۵/۵ بعدازظهر خاتمه يافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *