تشکل تخصصی صادرات

جلسه عمومي تبادل افكار اعضاي انجمن صادركنندگان صنعتي، معدني و خدمات مهندسي در سالن كنفرانس شماره يك سازمان توسعه تجارت ايران با حضور نمايندگاني از شركت‌هاي عضو انجمن، اتاق تهران، شركت‌ كشتي‌راني جمهوري اسلامي- سازمان بازرگاني استان تهران – كشتيراني درياي خزر- صندوق ضمانت صادرات- دفتر صادرات گمرك ايران- سازمان صنايع ومعادن تهران- وزارت امور خارجه – سازمان توسعه تجارت ايران – انجمن‌ها و تشكل‌هاي همكار برگزار و درخصوص موضوع ( چگونگي حفظ روند توليد و صادرات با توجه به رويدادهاي كنوني و مسايل ارزي) بحث و تبادل نظر گرديد كه خلاصه اهم مطالب ارائه شده بشرح زير بوده است:
۱- پس از پخش سرود جمهوري اسلامي ايران، آقاي پورقربان دبيركل انجمن با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي انجمن، تعداد اعضا و تشكل‌هايي كه با انجمن همكاري دارند مواردي از جمله اهميت توليد و توسعه صادرات غير نفتي و آماري از ميزان رشد وزني و ارزشي صادرات در ۶ ماهه گذشته را عنوان نمودند و يادآوري كردند كه انجمن با تاسيس كنسرسيوم صادراتي (شركت مديريت صادرات، فني مهندسي و سرمايه‌گذاري خارجي پويا) عملاً قدمي را برداشته كه بتواند در توسعه صادرات نقش خود را ايفا نمايد. ايشان همچنين از برپايي جلسات گروه كارشناسي صنعت و خدمات استان تهران كه از سوي اتاق تهران و استانداري ، برپايي آن را به انجمن صادركنندگان واگذار كرده‌اند گزارش دادند و سرانجام عنوان كردند كه عدم حضور برخي از مديران ارشد وزارت بازرگاني، بانك مركزي و بانك توسعه صادرات موجب گله‌مندي صادركنندگان و حضار است، چرا كه انتظار داشته و دارند تا در چنين نشست‌هايي بتوانند مشكلات صادرات را حضوري و رودررو با مسئولين دولتي مطرح نمايند.
۲- ايشان سپس از جناب آقاي دكتر حقي بعنوان رئيس كميسيون تخصصي و پانل- از جناب آقاي صادق معاون مديركل صادرات گمرك ايران- جناب آقاي رضايي كارشناس صدور ضمانت نامه‌هاي خارجي صندوق ضمانت صادرات ايران- جناب آقاي ملك فر مدير امور حمل ونقل آسيا در كشتي‌راني جمهوري اسلامي ايران – و جناب آقاي حاتمي معاون توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان تهران دعوت كردند تا با تشكيل پانل تخصصي به سوالات دريافت شده كه از هفته‌ها قبل بطور كتبي به انجمن واصل شده بود يا سوالاتي كه حضار بطور شفاهي مطرح خواهند كرد پاسخ لازم را عنايت فرمايند.
۳- از جمله سوالات مكتوب دريافت شده از شركتهاي محترم راك شيمي، ايران فسفات، شيميايي سينا، كلر پارس، روزبهان، و اتحاديه صادركنندگان خراسان رضوي در جلسه ارائه شد كه متاسفانه بسياري ازآنها بدليل عدم حضور مسئولين بانك مركزي و يا بانك توسعه صادرات بدون پاسخ ماند.
۴- با طرح موضوعاتي در ارتباط با همكاري بيشتر مسئولين و كاركنان وزارت خارجه خصوصاً در كشورهاي خارجي، جناب آقاي رضايي كارشناس وزارت امور خارجه به پانل تشريف آوردند و با ارائه توضيحاتي اظهار داشتند كه اخيراً همه كادر وزارت خارجه خصوصاً در سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي خارجي خود را موظف به ارائه خدمات به ايرانيان به ويژه صادركنندگان ايراني مي‌دانند.
۵- آقاي راهب با طرح افزايش قيمت‌ها در حمل و نقل با كشتي راني جمهوري اسلامي ‌،از مسئولين كشتي راني درخواست نمودند تا از افزايش قيمت خودداري نموده و با صادركنندگان همراهي بيشتري داشته باشند. ايشان هم چنين از پرداخت‌هاي بيشماري كه بعناوين مختلف در بنادر از كالاهاي صادراتي دريافت مي‌گردد گله كردند.
۶- جناب آقاي دكتر حقي با توزيع سوالات مطروحه از كارشناسان صندوق ضمانت صادرات و معاون محترم سازمان بازرگاني استان تهران نيز درخواست نمودند تا ضمن پاسخگويي به سوالات حاضرين، نقطه نظرات خود را در ارتباط با وضعيت فعلي جهت حفظ توليد و استمرار صادرات غير نفتي بيان نمايند كه جناب آقاي رضايي از صندوق ضمانت صادرات و جناب آقاي حاتمي از بازرگاني استان تهران اطلاعات مفيدي را از بخش‌هاي تحت مسئوليت خود به حضار ارائه نمودند.
۷- آقاي دكتر حقي در خصوص همكاري بيشتر گمرك ايران،‌از جناب آقاي صادق معاون صادرات گمرك ايران درخواست نمودند تا خدمات گمرك را براي حضار تشريح نمايند كه اطلاعات ارائه شده از سوي آقاي صادق نيز بسيار مورد استقبال حاضرين قرار گرفت.
۸- و سرانجام آقاي پورقربان ضمن تشكر از حضار و اعضاي محترم پانل و شخص آقاي دكتر حقي، با ذكر چند نكته از جمله برپايي نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي كشور در آذر ماه سال جاري و امكان مشاوره حقوقي اعضا با عضو حقوقي انجمن و هم چنين امكان فعاليت قانوني در منطقه آزاد كردستان عراق كه اطلاعات آن در انجمن موجود است، حاضرين به صرف چاي و شيريني دعوت كردند. و اين جلسه در ساعت ۵/۵ بعدازظهر خاتمه يافت.

پورقربان

دبیرکل انجمن صادرکنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *