تشکل تخصصی صادرات
دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و مردمی پیشگیری و مبارزه با فساد

جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد (NGO) که در حوزه مبارزه با فساد فعالیت دارند تلاش دارند تا با برپایی مراسم سالانه در روز قتل امیرکبیر، او را به عنوان نماد ملی مبارزه با فساد معرفی کنند، اقدامی که از سوی نهادها و مراجع دیگری نیز در حال پیگیری است تا این روز (بیستم دی ماه) به عنوان روز ملی مبارزه با فساد معرفی و مصوب شود.

در همین راستا این تشکل‌ها با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و مردم در پیشگیری و مبارزه با فساد را روز پنجشنبه ۲۷ دی ماه در مدرسه دارالفنون تهران برگزار می‌کنند. در این همایش لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، سخنرانی خواهند داشت. هم‌چنین یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس نیز در این مراسم سخنرانی می‌کند.

ضرورت تقویت جبهه مبارزه با فساد

در همین رابطه، حسن عابدی جعفری به روابط عمومی اتاق تهران گفت: همه بخش‌های کشور باید در امر مبارزه با فساد بسیج شوند. یعنی، علاوه بر دولت و بخش خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار گوناگون مردم هم باید سهم خود را در مبارزه با فساد ایفا کنند. در همین راستا، شورای تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با فساد، قرار است به مناسبت روز شهادت امیرکبیر، این چهره تاریخی را به عنوان نماد ملی مبارزه با فساد معرفی کرده و روز شهادت او را روز ملی مبارزه با فساد اعلام کند.

او افزود: این معرفی در آیینی که قرار است در روز پنجشنبه۲۷ دی ماه از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷ بعدازظهر در مدرسه دارالفنون برگزار شود، صورت خواهد گرفت و اتاق بازرگانی تهران نیز حمایت موثری از این گردهمایی به عمل آورده است.

عابدی جعفری در ادامه جزییات بیشتری از این نشست ارائه کرد و گفت: خانم لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، نمایندگان مجلس، تعدادی از اساتید دانشگاه، مدیران بخش‌های دولتی، نهادهای مردمی مبارزه با فساد و اصحاب رسانه و خبرنگاران از مدعوین این همایش هستند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه بخش مردمی مبارزه با فساد، دارای چند بخش است، گفت: یکی از شقوق مبارزه با فساد، خود مردم هستند و انگیزه آنها برای این نوع مبارزه قوی است. منتهی سازوکار مشارکت آنها در این مبارزه باید فراهم شود. بخش دوم، سازمان‌ها و شاخه‌هایی از مردم هستند که می‌توانند در حوزه مبارزه با فساد، نقشی تعیین‌کننده ایفا کنند؛ از جمله رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و اندیشکده‌ها که می‌توانند پشتوانه نظری این مبارزه را فراهم کنند.

عابدی جعفری گروه سوم فعال در حوزه مبارزه با فساد را انجمن‌ها یا سمن‌ها عنوان کرد و گفت: این انگاره وجود دارد که بدون حضور مردم، مبارزه با فساد موفق نخواهد شد. چرا که اکنون، دولت نقش خود را ایفا می‌کند و اتاق بازرگانی تهران نیز به عنوان فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز حدود چهار سال است که به صورت داوطلبانه وارد عرصه مبارزه با فساد شده و برای نمونه مدل «بنگاه سالم» را براساس استانداردها و معیارهای بین‌المللی و علمی مبارزه با فساد رونمایی کرده است. اکنون نیز جلوه‌هایی از فعالیت بخش مردمی که به صورت پراکنده از گذشته وجود داشته است، در حال هماهنگ شدن و نظم گرفتن است.

حسن عابدی جعفری ابراز امیدواری کرد که این سه بخش، دست به دست هم دهند و جبهه‌ای واحد ایجاد کرده و توان بخش مبارزه با فساد را برای غلبه بر توان کسانی که فساد می‌کنند، افزایش دهند. او گفت: امیدواریم نمادی که روز پنجشنبه معرفی می‌شود، سرلوحه سمن‌های مبارزه با فساد قرار گیرد.

(لازم به ذکر است از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای دعوت می‌شود که در این مراسم که از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ روز پنجشنبه ۲۷ دی ماه در مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *