تشکل تخصصی صادرات
آخرین دستورالعمل نحوه به کارگیری ارز صادراتی از سوی جناب آقای دکتر جهانگیری

در اجرای بند های (۵) ، (۶) و (۷) تصویرنامه شماره ۴۳۵۳/ت ۵۵۳۰۰ مورخ ۲۲/۱/۱۳۹۷ دستورالعمل و ضوابط اجرایی بندهای یاد شده به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل ابلاغ می شود:

  • به منظور ورود ارز صادرات به چرخه اقتصادی کشور ، صادرکنندگان کالا مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی (%۹۵) ارز حاصل از صادرات خود را (بر اساس ارزش FOB یا FCA یا EXW کالا) به یکی از شکل های زیر یا ترکیبی از آنها استفاده نمایند.(%۵) باقی مانده به منظور تامین هزینه هایی از قبیل بازاریابی ، تبلیغات ، دفاتر خارج از کشور در اختیار صادرکننده خواهد بود :

الف- واردات در مقابل صادرات

ب- پرداخت بدهی ارزی خود

پ- فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز

ت- سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها

تبصره ۱- مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از شش ماه توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت تعیین خواهد شد.دستورالعمل اجرایی این تبصره توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه خواهد شد.

تبصره ۲- وجوه سپرده گذاری شده در هر زمان صرفا میتواند به مصرف جزء های (الف) ، (ب) و (پ) برسد.

تبصره ۳- فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز توسط صادرکنندگان کالا باید از زمان راه اندازی سامانه “نظام یکپارچه مدیریت ارز (نیما) از طریق سامانه مزبور صورت گیرد.

  • شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایر واردکنندگان نیستند. واردات این صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات ، منحصر به تامین نیازهای خود خواهد بود.

تبصره – فهرست صادرکنندگان عمده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت به نحوی که با احتساب شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی حداقل (%۸۰) صادرات کشور را شامل شود در مقاطع سه ماهه اعلام می شود.

  • کلیه صادرکنندگان موظفند اطلاعات مربوط به عملکرد بندهای فوق را در سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات (سماصا) ثبت نمایند.
  • عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طبق این دستورالعمل توسط صادرکننده ظرف مهلت تعیین شده ، تخلف محسوب شده و طبق مقررات رفتار خواهد شد.
  • اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مشوق های صادراتی منوط به رعایت مفاد این دستورالعمل است.
  • کمیته قیمت گذاری کالاهای صادراتی در گمرکات جمهوری اسلامی ایران مکلف است در مقاطع دو ماهه قیمت کالاهای صادراتی را به روز نماید.
  • صادرکنندگانی که مقصد نهایی کالای آنها کشورهای عراق و افغانستان می باشد و مبادلات کالایی در بازارچه های مرزی تا اطلاع ثانوی الزامی به اجرای جزء (پ) بند (۱) ندارند.
  • آن دسته از صادراتی که در چهارچوب قراردادهای پیمان های پولی سیستم بانکی به پول ملی تسویه می شوند ، مشمول این دستورالعمل نمی باشند.
  • بانک ها و صرافی ها موظفند ارزهای خریداری شده را در چهارچوب مقررات ارزی به فروش رسانند.
  • بانک ها می توانند مازاد ارز خریداری شده از صادرکننگان را به بانک مرکزی به فروش رسانند.
  • گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل اطلاعات پروانه های صادراتی را به محض صدور به صورت سیستمی به بانک مرکزی ارسال نماید.
  • انجام هرگونه تغییرات در مفاد این دستورالعمل و ضوابط اجرایی به کارگروه موضوع ماده (۱۴) تصویب نامه صدرالذکر واگذار می گردد.

 

[button size=’medium’ style=” text=’دانلود فایل ‘ icon=’fa-paperclip’ icon_color=’#f6f500′ link=’http://examie.org/wp-content/uploads/2018/04/FILEE.pdf’ target=’_blank’ color=’#f6f500′ hover_color=’#003a62′ border_color=’#f6f500′ hover_border_color=’#003a62′ background_color=’#003a62′ hover_background_color=’#f6f500′ font_style=’normal’ font_weight=’700′ text_align=’center’ margin=’20’]

 

انجمن صادرکنندگان صنعتی ، معدنی و خدمات مهندسی

کانال تلگرامی : برای عضویت در کانال کلیک کنید

وب سایت:www.examie.org

تلفن :۸۸۸۳۲۵۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *