تشکل تخصصی صادرات
دریافت نظرات فعالین اقتصادی هر صنعت در خصوص امکان صفر نمودن تعرفه های آن صنعت در برابر واردات از اتحادیه اوراسیا

به گزارش انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی مذاکرات بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است و امید می رود که بزودی و پس از حدود ۲ دور مذاکره  متن موافقت نامه و فهرست بهای کالایی آن آماده امضای مقامات دو طرف شود.

در شرایط فعلی که مذاکرات روی فهرست های کالایی متمرکز شده است، پیشنهاد طرف اوراسیایی این است که در هر صنعت خاصی، دو طرف آمادگی خود را برای صفر کردن تعرفه های گمرکی اعلام نمایند. در این صورت بطور مثال اگر ایران اعلام نماید که در صنعت لوازم خانگی آمادگی دارد که کل اقلام این صنعت را مشمول حذف تعرفه های گمرکی در برابر واردات از اوراسیا قرار دهد. اتحاديه اوراسیا هم بصورت متقابل صفر کردن تعرفه های گمرکی اقلام همان صنعت را در واردات از ایران خواهد پذیرفت.

بر این اساس انجمن قصد دارد نظرات فعالین اقتصادی و تشکل های بخش های مختلف صنعتی را در خصوص امکان صفر نمودن تعرفه های آن صنعت در برابر واردات از اتحادیه اوراسیا جمع آوری نموده و به سازمان توسعه تجارت منعکس نماید. بر اساس اطلاعیه این سازمان در صورتی که جمع بندی فعالین اقتصادی هر صنعت بر این مبتنی شود که حذف تعرفه های کشورمان با اتحاديه اقتصادی اوراسیا در صنعت مورد بحث امکانپذیر بوده و برای فعالین اقتصادی آن حوزه قابل پذیرش است، در این صورت با در نظر گرفتن سایر ملاحظات توافق متقابل با اوراسیا در این صنعت امکانپذیر خواهد شد.

شایان ذکر است که در موافقت نامه تجارت آزاد مقرر شده تعرفه گمرکی ۸۰ درصد کدهای تعرفه کالایی از هر دو طرف بصورت تدریجی به صفر برسند و تعرفه گمرکی ۲۰ درصد از کالاها بدون تغییر باقی بماند.

خواهشمند است نظرات خود را در مورد مسئله مذکور به صورت مکتوب و پیش از فرا رسیدن دور بعدی مذاکرات حداکثر تا ۱۰ مرداد ماه سال جاری به دبیرخانه انجمن ارسال بفرمایید.

شماره های تماس دبیرخانه انجمن به شرح ذیل است:
۸۸۸۳۲۵۲۳
۸۸۸۳۲۵۲۸
۸۸۸۳۱۴۸۰

به شبکه های اجتماعی انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩ تاثیر کاهش ارزش پول گزارش نهایی شاخص قیمت كالاهاي صادراتي سال ١٣٩٩

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *