تشکل تخصصی صادرات

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با بررسی آخرین وضعیت صادرات و واردات و تاثیر ویروس کرونا بر تجارت گفت: براساس آمار گمرک، از اول بهمن تا ۱۵ فروردین‌ماه صادرات کشورمان از نظر وزنی حدود ۲۰ درصد و از نظر ارزشی حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است. همچنین براساس اعلام سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰، تجارت بین‌الملل از ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اینکه تجارت بین‌الملل و اقتصاد جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است، اظهار داشت: بسته شدن کارخانجات، ممنوعیت تردد مسافران و رانندگان برای حمل بار و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی از سوی برخی از کشورها از حیث مقررات صادرات و واردات یا مقررات عدم تردد از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم تجارت جهانی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مرزهای کشور به صورت روزانه رصد می‌شود، افزود: حدود ۶۰ درصد از صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه صورت می‌گیرد که با ۷ کشور مرز خاکی و با بقیه مرز آبی داریم که وضعیت این مرزها و تجارت با این کشورها را به صورت روزانه در سازمان توسعه تجارت ایران مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بخشی از کاهش در تجارت و صادرات در این شرایط امری بدیهی است، ادامه داد: بر اساس اعلام دبیر کل سازمان تجارت جهانی تجارت دنیا در خوشبیانه‌ترین حالت ۱۳ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۳۲ درصد کاهش خواد داشت. صادرات کشورمان نیز تحت تأثیر کرونا کاهش ۲۰ درصدی داشته است.

واردات کمتر از صادرات تحت تاثیر کرونا قرار گرفت

زادبوم در مورد تاثیر کرونا بر واردات کشور گفت: واردات کشورمان که شامل مواد اولیه و کالاهای اساسی و واسطه‌ای است، از ابتدای بهمن تا ۱۵ فروردین، ۸ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و به این دلیل که بیشتر از طریق بنادر صورت می‌گیرد تآثیرپذیری کمتری از آسیب‌های کرونا داشته است.

آخرین وضعیت مرزها

معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور با بیان اینکه تبادل تجاری با برخی کشورهای همسایه به خوبی در حال انجام است، گفت: مرزهای شمالی با روسیه و قزاقستان، مرزهای جنوبی با عمان و قطر و برخی کشورهای دورتر فعال است و رایزنی‌ها برای توسعه تجارت با کشور کویت نیز در جریان است، همچنین با قطر در حال توسعه تجارت فراتر از کالاهای کشاورزی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر مرز ایران با افغانستان برای حمل کالا باز است و سه مرز فعال با کردستان عراق داریم. مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز به منظور ترانزیت به روسیه و حمل با کامیون باز است. همچین تبادلات تجاری با کشور ترکیه از طریق خطوط ریلی در حال انجام است.

اختصاص مشوق‌های صادراتی با اولویت‌ زیر ساخت‌های تجاری

زادبوم با بیان اینکه هر ساله متناسب با بودجه در مورد مشوق‌های صادراتی تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: در سال ۹۹ برای مشوق‌های صادراتی رقم ۶۰۰ میلیارد تومان به اضافه منابع ریالی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های بودجه لازم است گلوگاه‌های اصلی را شناسایی کنیم و با تمرکز بر سه نقطه مرزها، مراکز تولید و بنادر، نیاز این زیرساخت‌ها به بودجه بررسی شود.

زادبوم اظهار داشت: به عنوان نمونه در مرز عراق از ۹ مرز سه مرز فعال است، طبیعتا در این شرایط ترافیک ایجاد می‌شود و لازم است زیرساخت‌های صادراتی تقویت شود. در مورد محصولات کشاورزی نیز که امکان صادرات هم در این بخش فراهم است، راه‌اندازی خطوط حمل و نقل، احداث سردخانه در مرزها، ایجاد انبار و مکان قرنطینه نیاز است و باید بررسی شود که زیرساخت‌ها در مرزها، مراکز تولید و یا بنادر چه مشکلاتی دارند تا موانع برطرف شود.

وی ادامه داد: ۹۰درصد از بودجه مشوق‌های صادراتی می‌تواند به این بخش‌ها اختصاص پیدا کند و وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار افرادی قرار گیرد که در این زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند و ۱۰ درصد بودجه هم به سایر مشوق‌ها اختصاص پیدا ‌کند.

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: پیشنهاد می‌کنم صندوق حمایت از توسعه صادرات تشکیل و از محل درآمدهایی همچون عوارض گمرکی شارژ شود تا به صورت مستمر بتوانیم به توسعه صادرات کشور بپردازیم.

زادبوم با بیان اینکه امسال به طور ویژه شرایطی پیش آمده است که می‌توانیم صادرکنندگان را به سمت این زیرساخت‌ها سوق دهیم، گفت: کمک به صادرکنندگان در بخش حمل و نقل می‌تواند محرک بزرگی برای توسعۀ صادرات باشد.

معاون وزیر صمت در پایان به مشکلات موجود در بخش حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه با اینکه قیمت سوخت پایین آمده اما قیمت حمل و نقل کاهش پیدا نکرده است و در این زمینه باید شرایط بهتری برای صادرکنندگان ایجاد کرد.
منبع : سازمان توسعه تجارت ایران ۹۹/۰۱/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *