تشکل تخصصی صادرات

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اعلام صادرات روزانه حدود ۱۵۰۰ مگاوات برق و ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق گفت: اکنون پول گاز و برق صادراتی نزد بانک تجارت این کشور است.

حمید حسینی درباره وضعیت صادرات برق و گاز به عراق و بازگشت پول به کشور اظهار داشت: علیرغم اینکه امریکا ادعا می‌کرد مجوز واردات گاز و برق را از ایران تمدید نمی‌کند، با توجه به نیاز عراق به برق در تابستان، مجبور به تمدید مجدد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات به عراق برق صادر می‌کنیم، افزود: البته در فصل تابستان همزمان با رشد مصرف برق در ایران نیاز این کشور نیز به برق افزایش می‌یابد، بنابراین چندان دستمان باز نیست که به هر میزان که این کشور نیاز داشته باشد برق صادر کنیم.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: برای صارات گاز به عراق وضعیت خوبی داریم، مصرف گاز که برای تامین سوخت نیروگاه‌ها ارسال می‌شود در حال افزایش است. اکنون روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر می‌کنیم که رقم خوبی است و بیش از تولید یک فاز پارس جنوبی است.
وی درباره بازگشت پول صادرات برق و گاز از عراق گفت: از سال گذشته تمهیداتی اتخاذ شد تا از پولی که در حساب بانک مرکزی این کشور به خاطر تحریم‌ها بلوکه شده بود، به شکل دیگری برداشت کنیم به این ترتیب که تغییراتی در حساب داده شده و بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده پول رسوب شده به خرید کالا از عراق تخصیص داده شود.
حسینی تاکید کرد: قطعا پیشرفتی حاصل شده که بانک مرکزی به بعضی بانک‌ها پیشنهاد می‌دهد که می‌توانند از محل منابعی که در عراق داریم برای واردات کالا استفاده کنیم، اما بحث نظام همکاری بانکی پیچیده است و بعید است که براحتی حل شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون پول برق و گاز صادرتی ما در حسابی در بانک تجارت عراق است، سال گذشته توانستیم بخشی را برداشت کنیم و بخش دیگر در این حساب مانده است، امیدواریم با حسابی که به نام بانک مرکزی نیست، مشکلی نباشد و امکان استفاده از منابع‌مان در عراق فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا ۹۹/۰۲/۲۰

انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی www.examie.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *