تشکل تخصصی صادرات
صادرات دارو

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران با ارائه آمار صادرات و واردات داروهای شیمیایی در سال ۱۳۹۸ گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های صادراتی کشور، رسالت اصلی سازمان توسعه تجارت ایران به منظور افزایش صادرات غیرنفتی در دوران تحریم‌های ظالمانه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرابوطالب بدری، با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه فرآورده‌های دارویی همچون نانو داروها و زیست‌داروها در افزایش مزیت‌های رقابتی صادراتی گفت: بالا بردن تنوع محصولات صادراتی دارویی در بازارهاي بین‌المللی و کاهش تمرکز بر تعداد محدودی در تحقق اهداف صادارتی این حوزه موثر است.

وی افزود: آمار منتشر شده از سو ی گمرک ج. ا. ایرا ن حاکی از تحقق صادرات ۹۵ میلیون دلاری فرآورده‌های دارویی شیمیایی به وزن تقریبی ۲۴۰۰ تن طی سال ۱۳۹۸ است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۳ درصدی را تجربه کرده است و بیشترین صادرات این حوزه به ترتیب به بازارهای آلمان، روسیه، سوریه، افغانستان، عراق و هند بوده است.

بدری ادامه داد: همچنین در دوره مشابه واردات کشور ۲۹۲ /۱ میلیارد دلار به وزن تقریبی ۱۳۴۳۰ تن بوده که در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی مشکلات نقل و انتقال ارز ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، موانع موجود جهت ثبت دارو در سایر کشورها، مشکلات موجود در تامین مواد اولیه اعم از مواد تولید داخل و یا وارداتی، مشکلات بسته‌بندی و محدودیت در صدور مجوز صادرات توسط سازمان غذا و دارو به دلیل کمبود بازار داخل را از اصلی‌ترین موارد مؤثر بر کاهش صادرات مهم‌ترین صنعت در تجارت امروزی عنوان کرد.

گفتنی است، برگزاری میز ملی توسعه صادارت دارو با هدف بررسی مشکلات صادرات صنایع دارویی(داروهای معمول، داروهای بایو، نانو و داروهای هوشمند)، برگزاری دوره‌های آموزشی مقررات صادرات و واردات (ثبت سفارش) و پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری از اصلی‌ترین برنامه این سازمان در سال جاری در این حوزه است.

منیع: سازمان توسعه تجارت ایران ۹۹/۰۲/۱۰

انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی www.examie.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *